Hvordan vælger jeg et godt navn for min virksomhed?

Introduktion

Du er ny selvstændig eller iværksætter; du har  en idé om hvad din forretning skal gå ud på; hvilket produkt eller service du vil tilbyde - du har måske også en idé om hvem det skal udbydes til.

Men hvad skal du kalde din forretning? Ja, der er ikke et definitivt svar - for det afhænger af branchen, målgruppen, virksomhedens værdier og din egen mening. Du kan spørge andre hvad de synes der lyder bedst, men i sidste ende er det trods alt op til dig at hvad du vil døbe din spritnye virksomhed.

Bare vælg det med omhu.

Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg vælger navn?

Det kan være du allerede har et navn i tankerne, og det er måske ret lige ud ad landevejen - men har du overvejet implikationerne bag dit valg af navn?

Navnet på din virksomhed har en stor effekt på både genkendeligheden, brandet og forståelsen af din virksomhed. Kan folk nemt og hurtigt skal kunne afkode hvad du er for en virksomhed?

Mange virksomheder bruger deres service som en del af deres navn, mens andre har mere abstrakte navne og prøver mere at skabe et brand.

Forskellen på dette kunne være "VVS Jørgensen" og "Oister". Man er ikke i tvivl om hvad hr. Jørgensen laver; Oister derimod er noget mere abstrakt, men alligevel har de så stort et brand at man ikke behøver uddybe det.

 

Sådan vælger du navnet på din virksomhed

At have et navn, der klinger og hurtigt fortæller folk hvad du sælger, kan være altafgørende; i hvert fald hvad gælder hurtig eksponering/førstehåndsindtryk. Der er ingen andre end dig selv, der kan afgøre hvad virksomheden skal hedde - men hvis du vil have nogle pointers til hvad du måske bør overveje, så tjek vores guide herunder.

  • Hvad kommer du til at sælge/tilbyde?
  • Hvem skal det udbydes til?
  • Find på et navn.
    • Resonerer det ved din målgruppe?
    • Resonerer det ved dig selv?
    • Giver det en selvgivende forståelse af hvad du tilbyder? (Ikke nødvendig ved abstrakt navn)
  • Lige så snart du har en god ide til et navn skal du:
    • Overveje SEO-værdien - er det en branche hvor det er vigtigt at drive trafik til din side?
    • Overveje brand værdien - er det en branche hvor "brandet" har stor værdi?
    • Tjek Internettet om en anden virksomhed hedder det - ved brand er dette uhyr vigtigt.
    • Tjek om et .dk (og evt. .com) domæne er ledigt - et nemt og ligetil domæne er uhyr vigtigt, så prøv at undgå lange ord og bindestreg.

Processen bør gentages indtil du har fundet dig det helt rigtige, som evt. afkrydser alle relevante felter.

Når du har slået dig fast på et navn, oprettet CVR og har købt et domæne, bør du overveje et logo du kan benytte dig af i al din markedsføring og branding fremover.

 

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV