Hvordan vælger jeg en god e-mail platform?

Introduktion

Alle små virksomheder bør bruge e-mail marketing.

Mange mener, at e-mail marketing er i henfald grundet de mange skærpelser ift. markedsføringsloven; uanset om dette er sandt eller ej - så er mulighederne stadig mange.

Det er omkostningseffektivt og enkelt, og det kan udnyttes til enhver niche eller branche. Afkastet på investeringen er potentielt stort, især hvis du sammenligner det med ikke-målrettede reklamemetoder som avisannoncer.

Begrebet e-mailmarketing er baseret på en 'opt-in'-model. Med andre ord inviterer du folk til at tilmelde dig din e-mail-liste. Du kan tilbyde et incitament for dem at gøre det.

E-mail-marketing er ikke spam, fordi du ikke spammer tilfældige personer med tilbud. Du målretter dine mails mod eksisterende kunder og personer, der har valgt at høre fra dig. I hvert fald hvis du er gør det i overensstemmelse med markedsføringsloven.

Vil du i gang med e-mail marketing?

Gør du brug af e-mail marketing, eller vil du måske i gang med det? Så er det vigtigt at du klargøre dine intentioner før du vælger platformen at gøre det fra.

Ganske nok kan du lave nogle skabelon mails, og manuelt sende dem ud fra din Outlook, Gmail eller andet - så længe der ikke er mange leads/kunder i butikken, men når det går hen og bliver langhåret med 100+ kontakter; ja, så er det en anden historie!

Ved at vælge en god, og ikke mindst den rigtige, e-mail platform, der møder dine behov, sikre du dig en hjælpende hånd med de gentagende opgaver. Du får nemlig mulighed for at starte en såkaldt "mail automation".

Mail automation

Ved brug af mail automations sparer du dig selv en masse tid; og du får mere overblik. For du bliver ikke taget ud af dine arbejdsopgaver for at sende en enkelt mail ud til flere af dine kontakter.

Her vil din e-mail platform kunne sørge for, at den opsatte mail bliver sendt ud til dine kontakter efter din tidsplan.

Automations, eller flows - som de også kendes som, er komprimeret af en række mails, og kunne se sådan ud:

  1. Velkommen.
  2. Sådan kommer du i gang.
  3. Onboarding/Service opkald.

Hver gang en ny kontakt er tilføjet dit flow, vil kontakten gennemgå disse tre mails (med et interval og regler du selv vælger). Det sparer dig tid - og vi ved, at når man er selvstændig eller iværksætter, så er tid penge.

Nyhedsbreve/Kampagner

Mail automations er ikke særlige dynamiske på den måde, at du mere eller mindre opsætter det én gang - og så kører det ellers bare derfra. Man kan selvfølgelig altid optimere det med call-to-actions, ændre teksten eller andet, men ellers er det egentlig noget ret statisk - og automatisk.

Et nyhedsbrev og kampagner, derimod, er noget der ændre sig fra gang til gang. Uanset om det er på daglig, ugentlig eller månedlig basis.

Det er derfor ikke noget man ville opsætte som en mail automation, men mere opsætte som en enkeltstående "e-mail kampagne". Kampagnen ville umiddelbart kun blive afsendt en enkelt gang (f.eks. den første dag i måneden), og ville være manuelt tastearbejde fra dag til dag, måned til måned.

Mailchimp

Mailchimp er nok den mest kendte e-mail platform i verden. Og det er simpelthen grundet dens ret så gode "freemium". Den er en ideel starter platform for alle der vil I gang med e-mail marketing. Uanset om du skal udsende enkeltstående kampagner, nyhedsbreve eller lave mail automations - så er Mailchimp et solid platform at begynde at maile fra.

Den eneste begrænsning er egne ambitioner samt hvad deres freemium tillader.

Da Mailchimp er en god trappe trin til andre e-mail platformer, vil der være rig mulighed for at finde en platform, der har mere fokus på dét du laver mest af. Uanset om det er kampagner, nyhedsbreve eller automationer.

Deres freemium tillader:

  • Én mail liste (eks. kunder)
  • Under 2.000 kontakter.
  • Simple mail skabeloner.
  • Segmentering.
  • Kontaktprofiler.

Selv brugte Startup Central Mailchimp, men skiftede i slut 2019 til ActiveCampaign da deres muligheder var bedre for opsætning og optimering af mail automations & segmentering, i vores optik.

ActiveCampaign

ActiveCampaign, en ikke så udbredt e-mail platform i Danmark, er hvad vi, her i Startup Central, bruger.

Udfyld formen her fro at se det I aktion.

ActiveCampaign er en meget visuel måde at opsætte sine automationer på. Det ligner nemlig, mest af alt, et mind map af mails man vil sende ud.

Det er et utrolig brugervenligt system at gå i gang med, og man kan komme nemt og hurtigt i gang med deres fantastiske onboarding-proces. Hvis man ikke før har prøvet e-mail platforme, så er ActiveCampaign også et oplagt sted at starte - den eneste ulempe er dog, at der kun er en gratis prøve-periode på 14 dage.

Du vil herefter skulle betalle et månedligt abonnement afhængigt af hvor mange kontakter du har, og hvilken pakke-løsning du har valgt at gå med.

Er mail marketing en stor del af din forretning, er det vigting at vælge "plus" eller derover løsning; således får du "lead scoring" - en metode hvorpå man kan måle hvor varm et lead er.

ActiveCampaign tilbyder:

  • Utrolig god onboarding.
  • Meget brugervenlig dashboard.
  • Samme prisleje som MailChimps betalingsløsninger

Hvordan vælger jeg mellem dem?

Helt enkelt; hvis du først lige er opstartet eller hvis du kun skal sende meget simple mails ud i ny og næ - Mailchimp.

Har du store fremtidsplaner med e-mail marketing, og lidt penge til at starte ud med - ActiveCampaign. Køb den mindste pakke, det er vel og mærket en udgift, men sparer dig utrolig meget tid fra at skulle skifte platform senere i forløbet.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV