Theis Steen Hansen

Whisky smager som en hobby på fuldtid

Theis Steen Hansen, 39, er uddannet landmand. Men da landmandsdrømmen braste under finanskrisen, blev han i første omgang almindelig lønmodtager inden for landbrugsbranchen. Dette passer ikke ret godt på Theis, og han kan ikke slippe tanken om at være selvstændig. I 2015 overvejer Theis og hans kone at lave en webshop med salg af tøj, som på daværende tidspunkt var konen, der skulle stå for. Idéen bliver dog aldrig til mere, og planerne bliver lagt på køl. ”Men jeg kunne ikke slippe tanken om at være selvstændig og starte en webshop” fortæller Theis. Han har altid gerne ville arbejde for sig selv, og siden teenageårene har han drømt om at have en webshop. Efter overvejelser om indholdet på siden, bliver det til Water of Life, hvor han sælger whisky, andre spiritus, smagninger og så videre. På sit nu femte leveår, er Theis gået all-in. Han har kastet sig ud i det på fuldtid med alle de udfordringer og uforudsete omkostninger, det medbringer.

Theis Steen Hansen | Startup Central

Leverandørerne giver nej på stribe

Theis lægger ikke skjul på, at der har været masser af udfordringer undervejs. En af de første kom allerede, da han skulle finde leverandører af whiskyen. Theis fortæller: ”Der er alle de her grossister og importører af de kendte whiskybrands, men jeg fik bare nej på stribe. De ville simpelthen ikke levere varen”. Det kom bag på ham og han forklarer, at de fik omkring fem henvendelser om ugen, hvor de alene var unge mennesker, der ville starte webshop med deres produkter. Leverandørernes erfaringer med disse kunder var ikke særlig gode, og derfor var de meget kritiske med hvilke kunder, de tager ind. Derfor var det også en lukket dør for Theis.

Heldigvis var det ikke nej hos alle, og Theis fortæller: ”Jeg fandt så til sidst nogle grossister. Der var avancen så mindre, fordi det har været gennem flere hænder, men der var større mulighed for at få fat på de rigtige whiskyer, som han kan være lagerførende på”.

Dette ledte dog bare til den næste udfordring noget tid efter. Grossisten, han handlede med, gik konkurs, og Theis står uden leverandør. Han var derfor tvunget ud i anden runde af leverandørsøgning. ”Jeg måtte ud og spørge importørerne en gang til. Men denne gang var det som om, at de var mere villige til at indgå en aftale, fordi de kunne se at Water of Life eksisterede stadigvæk. Derfor måtte jeg jo være reel nok” siger Theis, og han er igen fuld af mod på at arbejde videre. Derefter er det gået slag i slag, og Theis har fået foden ind flere steder. At finde leverandørerne var en svær nød at knække, og det krævede masser af hårdt arbejde, da det også handler om at skabe et brand og netværk i branchen.

Digitale hylder tiltrækker ikke kunder uden benarbejde

Theis fortæller, at den største udfordring, han har oplevet, var, at han i starten troede, at når produkterne er på de digitale hylder, så sælger de bare sig selv. Han siger: ”Der opstod en udfordring, hvor jeg rent faktisk skulle ud og lave lidt benarbejde for at få solgt det her. Så det var nok, set i bakspejlet, en ’rookie mistake’, hvor jeg troede at tingene var lidt nemmere end som så”. Det kræver arbejde at få markedsført sig og skabt et brand i kundernes bevidsthed. Theis fortæller, at han igennem de fem år, virksomheden har levet, har brugt ufattelig meget tid på markedsføring og det forretningsmæssige, frem for at dyrke det, som egentlig oprindeligt var interessen; whisky.

Tilmed finder han ud af hen ad vejen, at markedet for whisky ikke er ret stort, og der er simpelthen ikke nok købere i Danmark. Han bevæger sig ind på rom- og ginmarkedet, hvor efterspørgslen er en del større. Derudover var det også, at Theis fandt det nødvendigt at have en fysisk tilstedeværelse. Når han sælger det produkt, han gør, skal kunde have mulighed for at føle og smage det inden købet. De digitale hylder er altså ikke nok, og samtidig skal han ud og bruge meget tid på at tiltrække kunderne. Men er det i markedsføring lysten og kompetencerne ligger?

I disse tilfælde er det rigtig godt at hive fat i netværket, hvor Theis fortæller, at Anders Fogh, CEO og stifter af Startup Central, har været en god sparringspartner, som han har kunnet hive fat i undervejs. Theis fortæller: ”Jeg er lidt flyvsk med mine tanker og idéer en gang imellem, og der kan Anders hurtigt lige stikke mig de rigtige spørgsmål, om det nu er en god idé eller ej. For et par år siden, hjalp han mig også til at få rettet ind ift., hvad det egentlig er min mission er, hvad Water of Life er. Så Anders bruger jeg i stor stil som sparringspartner”.

I og med Theis har de fysiske lokaler og drømmer om at have udskænkning til kunderne, er det også nødvendigt at have en alkoholbevillig. Han ved nu, at han får permanent bevilling inden for et år, så der kan drømmen om udendørsserveringsareal og bar udleves. Også her har Startup Central været behjælpelig, da Theis hiver fat i en coach, som, har guidet og hjulpet ham videre i processen. ”Der er en hårfin grænse mellem udskænkning og det at tjene på det. Hvis man skal tjene på at skænke ud, skal man også have en alkoholbevilling” siger Theis og fortsætter: ”Jeg har igennem tiden lavet nogle smagninger, hvor jeg i starten ikke helt vidste, om jeg gjorde noget ulovligt, ved at have disse smagninger. Men jeg fik bekræftet ved en af Startup Centrals coaches, at det gjorde jeg ikke”. En coach kan være rigtig behjælpelig med sparring i sådanne tilfælde. Specielt hvis det ikke er der, du har dine stærkeste kompetencer.

Hvad er dit råd til andre iværksættere?

”Min største læring fra iværksætterrejsen er nok, at det at drive en webshop ikke er så let, som det ser ud”. Theis har oplevet, at det kræver benarbejde at få sine produkter ud til folk. Han siger, at vi altid hører, at webshops slår det fysiske handelsliv ihjel, men det har bestemt ikke været tilfældet for ham. Det er fint at have en webshop, men hvis Theis ikke er fysisk til stede, hvor kunden kan føle, se og smage produkterne, så kan han ikke drive forretningen: ”Jeg ville ikke stå det sted jeg står i dag, hvis det ikke var for min fysiske tilstedeværelse. Inden for spiritusbranchen, der er det bare to ting, der hænger sammen. Det er fint, hvis du har en webshop, men hvis ikke du har fysisk tilstedeværelse i form af show- eller fysisk butik, så tror jeg ikke, du når langt”. Rådet til nye iværksættere er derfor i høj grad at tænke på, hvordan du bedst muligt sælger dit produkt til kunden. Det handler om at designe din forretning, så den giver bedst mening for kunden. De vil foretrække at vælge den forretning, hvor deres value proposition er størst.

Derudover har Theis også lært, at der kan være langt til toppen, men at man skal arbejde med det, man synes er sjovt: ”Jeg ser rigtig mange, der render rundt i deres trygge, faste rammer og fastlønindtægt - og det er selvfølgelig også rart - men ofte er de ikke tilpasse. Og igen, jeg hører folk på min alder, omkring de 40, de gør et godt stykke arbejde, men det vil altid være arbejdsgiveren, der skummer fløden af det hårde arbejde” siger Theis. Han tilføjer, at en god idé ikke altid er nem at pitche til en chef, da han formentligt også skal sælge den videre til toppen. Og det kan være svært, for brænder han lige så meget for det som dig, eller har han mange andre ting at forholde sig til?

Rådet fra Theis til andre med iværksætterdrømme er, hvis du tror på din egen idé, så spring ud i iværksætteri – heller før end senere. Han havde ikke selv lagt en stor plan forinden og fortæller også, at selvom han havde vidst på forhånd, hvor meget det ville kræve både af tid og penge, så havde han stadig hoppet ud i det. Og i bund og grund er der ingen gennemførlige planer, som ville medtage alt det uforudsete. Theis siger: ”Bedst som man synes, at man har styr på indtjening, så kommer der en uforudset udgift, såsom gebyr fra staten eller banken, som man ikke har været opmærksom på. Der kommer altid et eller andet væltende ind, så lad os bare sige, det er ikke billigt at være selvstændig, og sådanne udgifter rammer den spæde indtægt, man måske har. Men det ville ikke have ændret på noget ved, at jeg stadig ville springe ud i det alligevel. Det har været en fed rejse, og jeg er hoppet ind i det med begge ben”.

Følg Theis' iværksætterrejse

Du kan besøge Theis i showroomet på Bredgade 2B, ST, 8740 Brædstrup. Derudover kan du se Water of Lifes produkter og arrangementer på hjemmesiden, hvor du kan læse mere.

I Startup Central er vi glade for af følge Theis’ iværksætterrejse. Hans historie viser, at man lykkedes med det man brænder for, hvis man bliver ved med at kæmpe. Du møder bump på vejen, men så søg dem, du har i netværket, da de måske kan hjælpe.

Læs mere

Ønsker du mere information om, hvordan Startup Central kan hjælpe dig, kan du læse mere om os her og kontakte os på telefon: +45 29 29 01 13 eller mail: info@startupcentral.dk.

Modtag uvurderlige nyheder og viden

Ved tilmelding af nyhedsbrevet accepterer du, at vi må sende dig nyhedsbreve med informationer omkring Startup Central samt tilbud. Du kan til enhver tid tilbagekalde samtykket.