Theis Steen Hansen

Whisky smager som en hobby på fuldtid

Theis Steen Hansen, 39, er uddannet landmand. Men da landmandsdr√łmmen braste under finanskrisen, blev han i f√łrste omgang almindelig l√łnmodtager inden for landbrugsbranchen. Dette passer ikke ret godt p√• Theis, og han kan ikke slippe tanken om at v√¶re selvst√¶ndig. I 2015 overvejer Theis og hans kone at lave en webshop med salg af t√łj, som p√• dav√¶rende tidspunkt var konen, der skulle st√• for. Id√©en bliver dog aldrig til mere, og planerne bliver lagt p√• k√łl. ‚ÄĚMen jeg kunne ikke slippe tanken om at v√¶re selvst√¶ndig og starte en webshop‚ÄĚ fort√¶ller Theis. Han har altid gerne ville arbejde for sig selv, og siden teenage√•rene har han dr√łmt om at have en webshop. Efter overvejelser om indholdet p√• siden, bliver det til Water of Life, hvor han s√¶lger whisky, andre spiritus, smagninger og s√• videre. P√• sit nu femte leve√•r, er Theis g√•et all-in. Han har kastet sig ud i det p√• fuldtid med alle de udfordringer og uforudsete omkostninger, det medbringer.

Leverandørerne giver nej på stribe

Theis l√¶gger ikke skjul p√•, at der har v√¶ret masser af udfordringer undervejs. En af de f√łrste kom allerede, da han skulle finde leverand√łrer af whiskyen. Theis fort√¶ller: ‚ÄĚDer er alle de her grossister og import√łrer af de kendte whiskybrands, men jeg fik bare nej p√• stribe. De ville simpelthen ikke levere varen‚ÄĚ. Det kom bag p√• ham og han forklarer, at de fik omkring fem henvendelser om ugen, hvor de alene var unge mennesker, der ville starte webshop med deres produkter. Leverand√łrernes erfaringer med disse kunder var ikke s√¶rlig gode, og derfor var de meget kritiske med hvilke kunder, de tager ind. Derfor var det ogs√• en lukket d√łr for Theis.

 

Heldigvis var det ikke nej hos alle, og Theis fort√¶ller: ‚ÄĚJeg fandt s√• til sidst nogle grossister. Der var avancen s√• mindre, fordi det har v√¶ret gennem flere h√¶nder, men der var st√łrre mulighed for at f√• fat p√• de rigtige whiskyer, som han kan v√¶re lagerf√łrende p√•‚ÄĚ.

 

Dette ledte dog bare til den n√¶ste udfordring noget tid efter. Grossisten, han handlede med, gik konkurs, og Theis st√•r uden leverand√łr. Han var derfor tvunget ud i anden runde af leverand√łrs√łgning. ‚ÄĚJeg m√•tte ud og sp√łrge import√łrerne en gang til. Men denne gang var det som om, at de var mere villige til at indg√• en aftale, fordi de kunne se at Water of Life eksisterede stadigv√¶k. Derfor m√•tte jeg jo v√¶re reel nok‚ÄĚ siger Theis, og han er igen fuld af mod p√• at arbejde videre. Derefter er det g√•et slag i slag, og Theis har f√•et foden ind flere steder. At finde leverand√łrerne var en sv√¶r n√łd at kn√¶kke, og det kr√¶vede masser af h√•rdt arbejde, da det ogs√• handler om at skabe et brand og netv√¶rk i branchen.

Digitale hylder tiltrækker ikke kunder uden benarbejde

Theis fort√¶ller, at den st√łrste udfordring, han har oplevet, var, at han i starten troede, at n√•r produkterne er p√• de digitale hylder, s√• s√¶lger de bare sig selv. Han siger: ‚ÄĚDer opstod en udfordring, hvor jeg rent faktisk skulle ud og lave lidt benarbejde for at f√• solgt det her. S√• det var nok, set i bakspejlet, en ‚Äôrookie mistake‚Äô, hvor jeg troede at tingene var lidt nemmere end som s√•‚ÄĚ. Det kr√¶ver arbejde at f√• markedsf√łrt sig og skabt et brand i kundernes bevidsthed. Theis fort√¶ller, at han igennem de fem √•r, virksomheden har levet, har brugt ufattelig meget tid p√• markedsf√łring og det forretningsm√¶ssige, frem for at dyrke det, som egentlig oprindeligt var interessen; whisky.

 

Tilmed finder han ud af hen ad vejen, at markedet for whisky ikke er ret stort, og der er simpelthen ikke nok k√łbere i Danmark. Han bev√¶ger sig ind p√• rom- og ginmarkedet, hvor eftersp√łrgslen er en del st√łrre. Derudover var det ogs√•, at Theis fandt det n√łdvendigt at have en fysisk tilstedev√¶relse. N√•r han s√¶lger det produkt, han g√łr, skal kunde have mulighed for at f√łle og smage det inden k√łbet. De digitale hylder er alts√• ikke nok, og samtidig skal han ud og bruge meget tid p√• at tiltr√¶kke kunderne. Men er det i markedsf√łring lysten og kompetencerne ligger?

 

I disse tilf√¶lde er det rigtig godt at hive fat i netv√¶rket, hvor Theis fort√¶ller, at Anders Fogh, CEO og stifter af Startup Central, har v√¶ret en god sparringspartner, som han har kunnet hive fat i undervejs. Theis fort√¶ller: ‚ÄĚJeg er lidt flyvsk med mine tanker og id√©er en gang imellem, og der kan Anders hurtigt lige stikke mig de rigtige sp√łrgsm√•l, om det nu er en god id√© eller ej. For et par √•r siden, hjalp han mig ogs√• til at f√• rettet ind ift., hvad det egentlig er min mission er, hvad Water of Life er. S√• Anders bruger jeg i stor stil som sparringspartner‚ÄĚ.

 

I og med Theis har de fysiske lokaler og dr√łmmer om at have udsk√¶nkning til kunderne, er det ogs√• n√łdvendigt at have en alkoholbevillig. Han ved nu, at han f√•r permanent bevilling inden for et √•r, s√• der kan dr√łmmen om udend√łrsserveringsareal og bar udleves. Ogs√• her har Startup Central v√¶ret behj√¶lpelig, da Theis hiver fat i en coach, som, har guidet og hjulpet ham videre i processen. ‚ÄĚDer er en h√•rfin gr√¶nse mellem udsk√¶nkning og det at tjene p√• det. Hvis man skal tjene p√• at sk√¶nke ud, skal man ogs√• have en alkoholbevilling‚ÄĚ siger Theis og forts√¶tter: ‚ÄĚJeg har igennem tiden lavet nogle smagninger, hvor jeg i starten ikke helt vidste, om jeg gjorde noget ulovligt, ved at have disse smagninger. Men jeg fik bekr√¶ftet ved en af Startup Centrals coaches, at det gjorde jeg ikke‚ÄĚ. En coach kan v√¶re rigtig behj√¶lpelig med sparring i s√•danne tilf√¶lde. Specielt hvis det ikke er der, du har dine st√¶rkeste kompetencer.

Hvad er dit råd til andre iværksættere?

‚ÄĚMin st√łrste l√¶ring fra iv√¶rks√¶tterrejsen er nok, at det at drive en webshop ikke er s√• let, som det ser ud‚ÄĚ. Theis har oplevet, at det kr√¶ver benarbejde at f√• sine produkter ud til folk. Han siger, at vi altid h√łrer, at webshops sl√•r det fysiske handelsliv ihjel, men det har bestemt ikke v√¶ret tilf√¶ldet for ham. Det er fint at have en webshop, men hvis Theis ikke er fysisk til stede, hvor kunden kan f√łle, se og smage produkterne, s√• kan han ikke drive forretningen: ‚ÄĚJeg ville ikke st√• det sted jeg st√•r i dag, hvis det ikke var for min fysiske tilstedev√¶relse. Inden for spiritusbranchen, der er det bare to ting, der h√¶nger sammen. Det er fint, hvis du har en webshop, men hvis ikke du har fysisk tilstedev√¶relse i form af show- eller fysisk butik, s√• tror jeg ikke, du n√•r langt‚ÄĚ. R√•det til nye iv√¶rks√¶ttere er derfor i h√łj grad at t√¶nke p√•, hvordan du bedst muligt s√¶lger dit produkt til kunden. Det handler om at designe din forretning, s√• den giver bedst mening for kunden. De vil foretr√¶kke at v√¶lge den forretning, hvor deres value proposition er st√łrst.

 

Derudover har Theis ogs√• l√¶rt, at der kan v√¶re langt til toppen, men at man skal arbejde med det, man synes er sjovt: ‚ÄĚJeg ser rigtig mange, der render rundt i deres trygge, faste rammer og fastl√łnindt√¶gt - og det er selvf√łlgelig ogs√• rart - men ofte er de ikke tilpasse. Og igen, jeg h√łrer folk p√• min alder, omkring de 40, de g√łr et godt stykke arbejde, men det vil altid v√¶re arbejdsgiveren, der skummer fl√łden af det h√•rde arbejde‚ÄĚ siger Theis. Han tilf√łjer, at en god id√© ikke altid er nem at pitche til en chef, da han formentligt ogs√• skal s√¶lge den videre til toppen. Og det kan v√¶re sv√¶rt, for br√¶nder han lige s√• meget for det som dig, eller har han mange andre ting at forholde sig til?

 

R√•det fra Theis til andre med iv√¶rks√¶tterdr√łmme er, hvis du tror p√• din egen id√©, s√• spring ud i iv√¶rks√¶tteri ‚Äď heller f√łr end senere. Han havde ikke selv lagt en stor plan forinden og fort√¶ller ogs√•, at selvom han havde vidst p√• forh√•nd, hvor meget det ville kr√¶ve b√•de af tid og penge, s√• havde han stadig hoppet ud i det. Og i bund og grund er der ingen gennemf√łrlige planer, som ville medtage alt det uforudsete. Theis siger: ‚ÄĚBedst som man synes, at man har styr p√• indtjening, s√• kommer der en uforudset udgift, s√•som gebyr fra staten eller banken, som man ikke har v√¶ret opm√¶rksom p√•. Der kommer altid et eller andet v√¶ltende ind, s√• lad os bare sige, det er ikke billigt at v√¶re selvst√¶ndig, og s√•danne udgifter rammer den sp√¶de indt√¶gt, man m√•ske har. Men det ville ikke have √¶ndret p√• noget ved, at jeg stadig ville springe ud i det alligevel. Det har v√¶ret en fed rejse, og jeg er hoppet ind i det med begge ben‚ÄĚ.

Følg Theis' iværksætterrejse

Du kan bes√łge Theis i showroomet p√• Bredgade 2B, ST, 8740 Br√¶dstrup. Derudover kan du se Water of Lifes produkter og arrangementer p√• hjemmesiden, hvor du kan l√¶se mere.

I Startup Central er vi glade for af f√łlge Theis‚Äô iv√¶rks√¶tterrejse. Hans historie viser, at man lykkedes med det man br√¶nder for, hvis man bliver ved med at k√¶mpe. Du m√łder bump p√• vejen, men s√• s√łg dem, du har i netv√¶rket, da de m√•ske kan hj√¶lpe.

Læs mere

√ėnsker du mere information om, hvordan Startup Central kan hj√¶lpe dig, kan du l√¶se mere om os her og kontakte os p√• telefon: +45 29 29 01 13 eller mail: info@startupcentral.dk.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

Ved tilmelding af nyhedsbrev, accepterer du hermed, at vi må sende dig nyhedsbreve med informationer omkring Startup Central samt tilbud. Du kan til enhver tid tilbagekalde samtykket.