Sebastian Schlicker
Sebastian vil digitalisere en konservativ industri
Sebastian Schlicker er manden bag Supplybase. Det hele startede da han arbejdede som mekanisk udviklingsingeniør, her skulle han indhente tilbud på produktion af emner, men de rette producenter var svære at finde, og korrespondancen over e-mail var ofte besværlig og langsom. Derfor besluttede han sig for at gøre noget ved den konservative og gammeldags industri, som indkøbere og iværksættere møder, når de skal have emner produceret. Der var et behov for at samle fremstillingsindustrien, så man bedre kan danne sig et overblik og hurtigt komme i kontakt med de rette producenter. Det har Supplybase formået at gøre for Fyn på deres hjemmeside Supplybase.dk og den Fynske fremstillingsindustri er nu gjort mere gennemsigtig og tilgængelig for indkøbere og ingeniører i industrien.
Sebastian startede ud som iværksætter, grundet sin interesse i iværksætteri og sin uddannelse i produktudvikling og innovation, og var specielt drevet af potentialet i digitalisering og det at hjælpe produktionsvirksomhederne ind i den digitale tidsalder, hvilket rigtig mange efterspurgte. Han begyndte så små at researche og teste sin idé, før hans sagde hans job op som Product Manager i en Fynsk robotvirksomhed.
Den anden side til hvorfor Sebastian blev iværksætter var hans lyst til at bringe et produkt ud i verden. Det at andre bruger noget han har udviklet og finder værdi i, det er grunden til at han blev iværksætter.
Derudover ville Sebastian heller ikke risikere, at han om nogle år stod med en følelse af fortrydelse over, at han ikke prøvede iværksættertilværelsen. ”Man skal gøre det imens man er ung og udgifterne er små. Når man først sidder i et godt betalt job og høster en god løn er det svært at gå tilbage.”

Supplybase
Supplybase er en online adgang til fremstillingsindustrien – den digitale produktion.
Supplybase fører fremstillingsindustrien ind i den moderne ære ved at digitalisere B2B handlen. Kunderne efterspørger det, men markedet har ikke været der før nu.
Det har altid været svært at finde produktionsvirksomheder og at vide, hvem der kan hvad, hvis man ikke har et netværk inden for branchen. Missionen for Supplybase er derfor at gøre det nemmere for ingeniører, indkøbere og iværksættere at få adgang til en digital handel med fremstillingsindustrien. Dette gavner både kunderne der får et hurtigt overblik og indhentning af tilbud, og de ofte mindre produktionsvirksomheder, der får mulighed for at synliggøre deres kompetencer uden store omkostninger til SEO-optimering eller reklamer i fagblade.
På Supplybase kan producenter filtreres efter materiale, geografisk placering, produktionsmetode, certificering og der kan selvfølgelig også søges på bestemte virksomheder. Vælg blot tre producenter du ønsker et tilbud fra og du får herefter tilsendt tilbud fra virksomhederne, som kan udføre din opgave og så er du flyvende. Lige nu har Supplybase fokus på Fyn, men i fremtiden vil Sebastian gerne have resten af Danmark med og gerne indtage udlandet.
Milepæle
Sebastian fortæller at en særlig milepæl har været; ”at få siden i luften og få de første 20 producenter oprettet. De skal nemlig selv oprette deres profil så det kræver at de har tid og lyst. Det kan være svært at overbevise producenter om at oprette sig på en tom hjemmeside, for at få flere kunder, når de allerede har alt for travlt.”
Sebastian fortæller derudover at en stor succesoplevelse for ham var, da producenter oprettede sig uden at han havde kontaktet dem først. Den ene havde set Supplybase på LinkedIn og den anden ved en messe i Odense, hvor de havde fået platformen anbefalet af en anden virksomhed. Og så har Sebastian vundet en Innofounder bevilling i februar 2022, hvilket også er en stor anerkendelse af potentialet.
Et par gode råd fra Sebastian
Det første råd fra Sebastian er, at man skal gå ud og sælge produktet før man går all in på det. Det handler nemlig om at finde ud af om produktet virker, om folk overhovedet vil købe det. Her er det vigtigt, at man ikke bare spørger sin familie og venner. Derudover er det vigtigt, at man ikke lader sig nøjes med svaret; ”det er en god idé”. Din målgruppe skal fortælle dig, at det er et produkt, som de har behov for, som de ikke kan undvære. Det er først dér du ved at dit produkt er værd at udvikle – da du ved at det kan sælge.
Når du så har et produkt, så gå ud og test det af. Dit produkt behøver ikke at være smukt eller fuldendt, du skal teste det for at finde ud af om grundstenene sidder i skabet. ”Jo længere tid der går før du tester din idé, jo længere går der før du får feedback, du kan risikere, at alt dit arbejde er forgæves, så glem alle de unødvendige funktioner for en start.” Sebastian prøver selv at huske sig på, at hvis man ikke er pinlig over sin første version af produktet, så er der gået for lang tid før man har sat det på markedet. Man må gerne være perfektionistisk, men det må ikke stoppe en for at teste.
Andet råd er at man skal lade være med at sætte sig fast på en løsning, men have fokus på problemet og forstå folks adfærd. Er de villige til at adoptere ny adfærd? ”Du skal huske på, at dit produkt skal være 10 gange bedre for at folk vil skifte adfærd, folk har nemlig vaner, som de føler sig trygge i.”
Det tredje råd handler om netværk. Tal med alle folk og vær opportunistisk. ”Hvis dem du taler med, ikke er interesseret i dit produkt, så kender de helt sikkert en som er. Det er ikke held, at du kommer i snak med en potentiel kunde, samarbejdspartner, investor eller lignede, da du tog tiden til at netværke – vær opportunistisk.”
Det har Startup Central hjulpet Sebastian med
Grunden til at Sebastian blev en del af Startup Central var det med at være opportunistisk. Man bliver nødt til at prøve sig frem, for at finde ud af om det virker. Der var nogle gode rabatter, som Sebastian hurtigt kunne se fordelen i. Specielt som nyopstartet kan budgettet være stramt og der er rabatterne en kæmpe hjælp.
”Det virkede interessant – netværket og det at tale med folk.” Sebastian blev forbundet med nogle forskellige coaches, som har hjulpet ham på hans iværksætterrejse.
Følg Sebastians iværksætterrejse
Sebastian er et godt eksempel på at man ikke behøver at opfinde den dybe tallerken, når det kommer til iværksætteri. Der er en masse ting derude som har brug for at blive opdateret, digitaliseret og gjort smartere.
Vi synes det er mega fedt at han med Supplybase har gjort det nemmere for bl.a. iværksættere at komme videre med sit projekt.
Netop derfor følger vi hans rejse.
Vil du også følge Supplybase, så kan du besøge hjemmesiden eller tjekke Facebook og LinkedIn ud.
Læs mere
Ønsker du mere information om, hvordan Startup Central kan hjælpe dig, kan du læse mere om os her og kontakte os på telefon: +45 29 29 01 13 eller mail: kontakt@startupcentral.dk.