Rasmus, Jesper, Anders | Happenings

Hvis det var let, så havde alle gjort det

Historien om Anders Nielsen, Jesper Steensgaard og Rasmus Jensing starter for omtrent 10 år siden, helt tilbage i 8. klasse, da de 3 gutter gik i folkeskoleklasse sammen. De havde siddet i Rasmus’ forældes kælder i et hus i Egå, som var den hyppige go-to, fordi der var smadder hyggeligt og en X-box. Men en fredag aften tænkte de i problemløsninger. Dengang havde drengene et problem i, at de var trætte af det trivielle i altid at sidde i kælderen fredag aften og ikke komme ud at møde piger, og de var selvfølgelig ikke gamle nok til at kunne gå i byen, men interessen for at feste og møde andre var stor. Problemet var, at det var svært at finde frem til privatfesterne i nærområdet, ja faktisk umuligt, fordi det skulle også være med adgang for under 18.

Rasmus, Jesper og Anders har altid haft et entreprenørsind, og de blev enige om i en alder af 14-15 år at forfølge iværksætterdrømmen. Med et enormt gåpåmod og ungdommens naivitet gik de i gang med at udvikle platformen. Jesper havde allerede lært at kode, Anders kunne designe og Rasmus kunne sælge, og hvad manglede man så ellers? Ja, en masse skulle det vise sig, derfor blev idéen lagt på hylden…

Men visionen og problemet forblev intakt og det resulterede i, at de 3 folkeskolekammerater i 2021 blev enige om at udleve drømmen sammen, og besluttede sig for at opnå visionen, de havde dengang i 8. klasse.

Denne gang havde de hver især tilegnet sig tilstrækkelig med viden og udviklet sig til unge, men voksne mænd, der kunne tage ansvar og skabe en virksomhed. Det blev hurtigt til en integration med Børne- og Undervisningsministeriet og en 10 % markedsandel. Og man kan tillade sig at sige, de er først lige begyndt.

”Hvis man har noget man ikke kan give slip på, lige meget hvad det er, så skal man gøre noget ved det, tænke over det og så gå all in. Gøre sig erfaringer undervejs, husk at tingene nok skal lykkedes.”

Iværksætteri er dermed en kæmpe passion for hele teamet bag Happenings. Og passionen er netop det som driver dem. ”Når tingene bliver svære og man står i en situation, hvor man ikke har 'drivet', så går det hele i stykker.” Man skal ikke blive iværksætter for at opnå et rockstjernefænomen eller Elon Musk rigdom, nej man skal blive iværksætter, fordi det føles rigtigt, og fordi man har en trang til at gøre en forskel for verden til det bedre.

Teamet bag Happenings har arbejdet hårdt, oplevet mange op- og nedture, men tålmodigheden og den evige gejst har givet pote. De er nået så langt, fordi de har gjort noget ved det og ikke stoppet selv da COVID-19 indtraf landet, tværtimod vendte teamet det til noget positivt, fordi man vidste, at når landet åbnede igen, så vil der være et kæmpe behov for at komme ud og opleve noget og være sammen igen. De håber, at deres gåpåmod vil smitte af på andre, så andre med en trang til at ændre på tilværelsen også vil blive inspireret til at gøre noget ved det og rent faktisk forfølge deres drømme.

Rasmus, Jesper, Anders | Happenings | Startup Central

Happenings

Happenings løser helt konkret kæmpe problemer for gymnasier med kommunikative og administrative opgaver, som både administration, ledelse og elever har i forbindelse med arrangementer, som de selvfølgelig har omdøbt til Happenings. Derudover løser de væsentlige udfordringer med sikkerhed, hvor de via en integration til Unilogin kan verificere den enkelte elev.

De har derfor udviklet en app, hvor en happening bliver publiceret og kommunikeret ud til de rette personer, både med fester, studieture og gratis happenings, såsom klasseudflugter.

Godkendelsen fra Børne- og Undervisningsministeriet har medført flere positive resultater, der også differentierer Happenings fra substituerende ydelser:

  • Skolen og lokale virksomheder kan verificere den studerende med et digitalt studiekort
  • Skolen kan gøre opmærksom på deres arrangementer til den relevante målgruppe
  • De unge kan finde arrangementer i nærheden af dem
  • De unge kan se hvilke butikker, cafeer, biografer osv. der tilbyder rabatter
  • Digitalt studiekort, så miljøet ikke bliver belastet yderligere
  • Alt dette og meget mere tilbyder appen Happenings.

I fremtiden vil teamet bag Happenings gerne udvikle en shuffle funktion. Det skal fungere på den måde, at man får forslag til, hvad man kan lave den pågældende dag. Den vil finde de aktiviteter, der er i nærheden og basere det på den enkeltes interesser.

Der skal udvikles, udvikles, udvikles, så der skabes mest værdi for alle, og så bliver der gjort klar til at skalere, f.eks. er virksomheden ved at blive ISAE 3000 GDPR certificeret. Drømmen og planen er, at alle skoler i Danmark bruger Happenings. Og så stræber de efter at levere den bedste kundeservice, fordi det er det vigtigste man kan levere, udover et stjernegodt produkt. Og de er rigtig godt på vej til at flere skoler i Danmark får Happenings, så sent som for et par uger siden fik Happenings også den første videregående uddannelse ombord gennem Unilogin’s pendant til videregående uddannelser, WAYF.

Happenings skaber trivsel

Happenings bringer folk sammen i virkeligheden. Man kan både få mulighed for at mødes med dem man holder af og lære nye mennesker at kende.

Det er en platform, som skaber trivsel, fordi platformen viser eleverne, hvad der sker for dem, hvornår, hvor og hvem der ellers kommer. Friktion for at deltage er fjernet og der er fokus på at automatisere opgaver for administrationen, og de elever, der sidder som initiativtagere i de elevdrevne fællesskaber. Den afledte effekt er, at der kan skabes flere happenings, fordi det både bliver billigere og nemmere, og dermed kan man bringe folk mere sammen i virkeligheden. En anden afledt effekt er, at man således er med til at bekæmpe det stigende samfundsproblem, hvor ensomheden desværre fortsat er i vækst. Et problem, der specielt blandt unge mennesker er stort, alt for stort. ”Hvis vi kan frigøre ressourcer i eksempelvis gymnasiets administration, kan de sætte mere fokus på social trivsel.”

Ifølge rapporter fra gymnasierne, så går midlerne til administration op, imens midlerne til trivselsaktiviteter går ned.

Man skal lave det, som man har en passion for, ellers bliver det meget vanskeligt at forblive motiveret, specielt i vanskelige tider. Fortæller Rasmus og fortsætter ”Ved brug af Happenings kan gymnasierne automatisere disse processer og dermed frigøre ressourcer til trivsel.”

Happenings bryder tabuet omkring ensomhed og gør det nemmere for ensomme at finde og deltage i aktiviteter i nærheden af dem selv. Det er mere intuitivt at se, hvad der sker og hvem der deltager. ”Gør vi en forskel for bare en person, så er vi taknemmelige.”

Det har Startup Central hjulpet Happenings med

”Startup Central har skabt et unikt netværk, som rent faktisk skaber værdi.” Rasmus fortæller, man kan godt lave noget, som folk synes er godt, men det at man skaber værdi er det bedste. Og det mener teamet bag Happenings at Startup Central har formået. De fortæller, at det er et genialt initiativ for folk, som har en ide de gerne vil udleve og at virksomheder og iværksættere ikke skal være bange for at spørge om hjælp, i Startup Central er der specialister, som gerne vil hjælpe. Og det kan være en rigtig stor hjælp at få som nyopstartet, fordi adgang til den slags ressourcer ellers kan være meget dyrt for et nyopstartet CVR-nummer.

De første 3-5 år har man 10 forskellige hatte på, men man kan ikke være domæneekspert på dem alle. Hvis der ikke er styr på økonomien, så er det svært at have styr på virksomheden. Hvis man ikke kan lægge et budget, så kan man finde hjælp i Startup Lounge.

Man ved at GDPR er vigtigt, men hvis man ikke kender meget til det, så må man tale med eksperter, de kan være dyre, men i Startup Central er det inkluderet.

”Startup Central er klasse, det er et fællesskab.”

”Dumt at sige nej til et medlemskab, specielt når man kan trække det fra. Der er så mange ting, ressourcer, rabatter bl.a. forsikring og eksperter man kan trække på. Der er så mange muligheder, jeg synes det er genialt.”

Startup Central er stemmen for den lille. ”Hvis der er en iværksætter, som har en mening eller stiller sig utilfreds overfor noget, så kan det være svært at få den mening hørt. Startup Central er en megafon for de små virksomheder, de taler deres sag og hjælper de små med at nå til næste niveau. For eksempel i forhold til bankerne - svært at få erhvervskonto. Man har Startup Central på sin side. Det er en stor gave.”

Dette er blot nogle af de ting, som Happenings teamet fortæller om Startup Central.

Følg Rasmus, Jesper og Anders' iværksætterrejse

Vi i Startup Central ser kæmpe potentiale i Happenings og teamet bag!

Det er en prisværdig sag de er gået ind i. Ensomhed er et kæmpe problem, som skal bekæmpes og det er vi ikke i tvivl om, at Happenings kommer til at hjælpe med.

Derfor følger vi Happenings' rejse intenst.

Kunne du også tænke dig at følge Happenings' rejse, så kan du følge dem på deres hjemmeside, Facebook og LinkedIn.

Læs mere

Ønsker du mere information om, hvordan Startup Central kan hjælpe dig, kan du læse mere om os her og kontakte os på telefon: +45 29 29 01 13 eller mail: kontakt@startupcentral.dk.