Mette Egelund

Det var først der, det gik op for mig. Det er her min hylde er. Det er det her jeg vil

Mette Egelund, 37, er en af de iværksættere, som er medlem af Startup Central. Hendes vej ind i iværksætteri var egentlig lidt tilfældig, og havde du spurgt hende for 5 år siden, havde hun ikke forestillet sig at skulle bruge så meget tid og penge på det. Men det har vist sig at være det helt rigtige for hende. Efter at have levet i et hamsterhjul, hvor alting kørte på rutinen, hvor hun følte, at hun aldrig så sine børn og så også lige en skilsmisse oveni, var det på tide at prøve noget andet. Mette siger, at hun efter skilsmissen følte, at hun kunne gøre lige, hvad hun ville, og i bund og grund havde hun nok allermest brug for at finde sig selv igen. Efter en uddannelse i selvudvikling realiserede hun virksomheden ’Find svaret i dit hjerte’. Med store drømme om, hvordan hun kan komme til at hjælpe andre mennesker, er Mette helt sikker på, at iværksætteri kan give hende den fleksibilitet, frihed og mening med livet, som hun har søgt. ”En hobby lyder som noget ved siden af, men det her er bare en så stor del af mig. Det føles slet ikke som arbejde”.

Det er ikke nemt at være sin egen chef

Mette har som mange andre iværksættere også oplevet op og nedture. Det er som en rutchebanetur. Så er man oppe, og så er man nede. Når man altid har været vant til en chef, der har forventninger til en og kan uddelegere opgaver, der skal løses inden en deadline, er det en udfordring være sin egen chef. Du er selv ansvarlig for det, du leverer, og hvor meget du får lavet. Mette fortæller, at det har krævet struktur, selvdisciplin og rammer for sig selv. Det med at hive sig selv op, har været svært, og Mette har allieret sig med en coach, som hjælper hende med strukturen, og at opsætte nogle mål og strategier. ”Det kan være godt at sparre med en, som kan se det fra et højere niveau” siger Mette. Selv en coach har brug for en coach og sparringspartner.

En anden mere uventet udfordring, som Mette har oplevet, er, at hun troede det ville gå stærkere. Hun siger: ”Det kommer ikke til at tage lang tid, så er jeg flyvende. Jeg ved lige præcis, hvad jeg skal og resten finder jeg ud af... Men nej…”. Man finder ud af, hvor ens svagheder er, og så skal man blive god til at skrue på dem. Hun oplevede, at der var et stort behov for at gøre sig mere synlig, så kunderne også ser hende. Og det kan tage tid at finde ud af, hvordan du bedst når ud til din målgruppe. Der er man nødt til at gøre det, der skal til, selvom det kan være grænseoverskridende. Kunden skal jo lære dig at kende – ellers vælger de din konkurrent, som skinner bedre igennem.

’Konku-llegaer’ og netværk er vejen frem

For Mette har det været meget vigtigt at opbygge et netværk. ”Man prøver sig lidt frem og prøver lidt forskelligt, fordi man ikke rigtigt ved bedre” fortæller Mette, og hun lægger vægt på, at hun synes iværksættere er gode til at hjælpe hinanden. Når Mette ser på sit netværk, har Startup Central har gjort en stor forskel for hende. Hun er aktiv på Startup Lounge, hvor hun både får råd og inspiration. Selvom man nogle gange er konkurrenter, eller som hun også kalder det ’konku-llegaer’, har man stadig lyst til at hjælpe og sparre med hinanden og dele ud af dine erfaringer. Mette er overbevist om, at alle får det bedste resultat, hvis kunden vælger den, hvor der er det bedste match. I sidste ende handler det jo om, at kunden skal have den bedste oplevelse. Man skal have selvindsigt i forhold til, om du kan hjælpe kunden. Hvis du ikke kan det, kommer der aldrig noget godt ud af det, og du får ikke en glad kunde bagefter, hvis man bare tager kunden for at få en. ”Det er bare vigtigt, at du er autentisk med din stemme og viser, hvem du er”.

Spoler vi tiden lidt tilbage, mødtes Mette med Anders Fogh, CEO og stifter af Startup Central, for et års tid siden. Han fortalte om Startup Central, og hvordan vi hjælper iværksættere. Anders var med på Mettes idé og sagde ”Mette, når du er klar, laver vi noget bulder og gør dig synlig”. Mette meldte sig ind i Startup Central, og hun havde det i baghovedet, da tiden var inde til at tage springet som iværksætter. Det ’bulder’ som Anders lovede udmøntede sig, og Mette fik en artikel i Horsens Folkeblad i juli 2020. Det viste sig også at afkaste en ekstra freelance opgave, som Mette varetager.

Helt konkret nævner Mette, at Startup Central, foruden gode tilbud til samarbejdspartnere, har været en god sparringspartner, som hun kan række ud til. Derudover har hun nydt rigtig godt af Startup Lounge og de andre iværksætteres erfaring. ”Det er pissefedt, så føler man, at man får noget for pengene” siger hun. Hun mener dog også, at hun kan bruge det endnu mere ift. coach-delen. Dette vil helt sikkert også kunne hjælpe hende på vej mod succes.

Hvad er dit råd til andre iværksættere?

En erfaring Mette har gjort sig gennem hendes iværksætterrejse er, at man skal huske at række ud og ikke være bange for at spørge om hjælp og lære af andres erfaring. ”Man er ikke alene. Det troede jeg i starten” siger hun. Mettes råd til andre iværksættere er, at man ikke skal være bange for at række ud til andre. Kig på hvad andre gør. Pas på med at kopiere, men det er helt ok at lade sig inspirere. Hun understreger også, at man skal have fokus på, hvad der giver én selv god energi. Nogle gange kan man blive ked af det, når man sammenligner sig selv med andre, fordi det ser ud til, at de har helt styr på det” siger hun og fortsætter: ”Det skal man passe på med, så skal man slukke for det”. Du skal finde din egen vej, men gerne lade dig inspirere. Det er en balancegang. Dertil er det også vigtigt for hende at nævnte, at man skal huske at rose hinanden i branchen, når man kan lide andres arbejde. ”Det er bare megafedt og så bliver man jo glad, når folk har modet til at sige det”, siger Mette. Igen relaterer det sig til, at hun også ser sine konkurrenter som kollegaer. Man kan hjælpe hinanden på mange måder, og ved at sparre med hinanden, føler man sig heller ikke alene.

Mette har lært meget på sin vej, og meget af den læring er også ’learning by doing’. Men som tidligere påpeget, sker tingene ikke af sig selv eller i løbet af kort tid. Det tager tid at finde sig selv i det. Men man skal bestemt ikke give op. ”En iværksætters følelsesregister går op og ned, og det er virkelig rigtigt” siger Mette. Hvis man vil det nok, kræver det nogle gange, at man kommer ud af sin komfortzone. Man skal være aktiv, frem for passiv, hvis man skal fremad. Derudover har iværksætteriet været en selvudviklingsrejse, hvor hun har lært både sine styrker og svagheder bedre at kende. Mette fortæller, at hun engang lavede en aftale med sig selv om, at hun skal gøre noget modigt én gang i måneden – både relateret til arbejde og til fritid – ”men af en eller anden grund gør jeg nu noget modigt en gang i ugen” fortæller Mette. At presse egne grænser og udfordre egne svagheder er også sjovt. Man har det med at glemme at øve sig i at udfore sine svagheder, og så stopper man med at udvikle sig. Og jo mere man udfordrer og prøver, jo bedre bliver man. Man skal acceptere at have lidt sommerfugle i maven og være nervøs – man skal sige til sig selv, at det er okay. For Mette kan det eksempelvis være at lave en video eller en Facebook-live, hvor hun taler om et emne. Eller det kan være, at hun køber den total røde kjole, og er lige glad med, hvad andre tænker. Ofte er det det, de andre tænker, som holder en tilbage. Man skal turde at være sig selv og skeje lidt ud. Så bliver man også set og ens kunder ved, hvem de har med at gøre.

Følg Mettes iværksætterrejse

Du kan følge Mette og hendes forretning ’Find svaret i dit hjerte’ på hjemmesiden, Instagram og Facebook eller på hendes blog; kvinder uden filter. Du kan også læse den artikel som Horsens Folkeblad publicerede om Mette her.

Vi i Startup Central er naturligvis stolte af at være med på Mettes rejse, og hendes historie viser, hvor vigtigt sparring og netværk er i en startup proces – det gælder både at få de gode idéer, men også at få modet til at udfordre egne svage sider, så man kan lære og blive endnu stærkere.

Læs mere

Ønsker du mere information om, hvordan Startup Central kan hjælpe dig, kan du læse mere om os her og kontakte os på telefon: +45 29 29 01 13 eller mail: info@startupcentral.dk.

Modtag uvurderlige nyheder og viden

Ved tilmelding af nyhedsbrevet accepterer du, at vi må sende dig nyhedsbreve med informationer omkring Startup Central samt tilbud. Du kan til enhver tid tilbagekalde samtykket.