Martin Navne & Kristoffer Degn

Viden er det vigtigste i en virksomhed

Martin Navne og Kristoffer Degn er det stærke team bag Custimy, som har nået en flot milepæl i det første halvår af 2021. Idéen bag Custimy stod Martin for, helt tilbage i 2017 begyndte en idé at forme sig, han kunne se et hul i markedet, et hul som over de næste par år, ikke var nogen som fyldte ud. Der er sket en masse inden for teknologien og derfor har det også været muligt at udvikle Custimy. Efter en grundig undersøgelse af markedet, teknologien og mulighederne tog Martin fat i Kristoffer, som på daværende tidspunkt var marketingdirektør og havde stort kendskab til E-Commerce-markedet. Efter Martin havde pitchet idéen for ham og han havde læst de 300-400 sider materiale Martin havde udarbejdet igennem årene, kunne han ikke være andet end forelsket i idéen. Alt det indledende arbejde resulterede i, at de d. 10. juli 2021 stiftede Custimy.

Martin og Kristoffer havde ikke en decideret drøm om at blive iværksættere, det kom helt naturligt til dem. Det som drev dem til at starte virksomheden Custimy var, deres ambition om at gøre en forskel. Og så synes de begge, at teknologi er helt fantastisk. Begge har prøvet start-up levevejen før, så det var ikke første gang, at de blev drevet af denne rejse. ”Vi elsker at tage initiativ og fjerne loftet for, hvad vi kan opnå. Der er en stor mangel på markedet, så det er vi selvfølgelig også drevet af.”

Custimy leverer en fuld cloud løsning i form af deres Customer Data Platform. Den analyserer og systematiserer E-commerce virksomheders kunde data, så virksomheden har indsigterne til at skabe bedre kundeoplevelser. Det er et værktøj, som store virksomheder gør brug af, men som de små virksomheder ikke har adgang til før nu. Custimy sikrer, at de store virksomheder ikke udkonkurrer de små. ”Vi skaber en forretningsmæssig lighed mellem store og små virksomheder”, derfor er Custimy også blandt de mest tilgængelige CDP platforme i EU inden for dette område. ”Vi standardiserer meget kompleks software, så de mindre virksomheder ikke kun tager beslutninger baseret på deres mavefornemmelse.” Custimy er med til at centralisere og samle alle virksomhedens kunde, produkt og marketing data et sted. Dette skaber et langt mere repræsentativt billede af ens forretning. Google Analytics er kun toppen af isbjerget af data, du skal bruge mere end blot det for at skabe den bedste kundeoplevelse.

En stor milepæl

En af de store milepæle inden for softwarebranchen er at få funding. ”At skabe software kræver mange penge.” Men Martins og Kristoffers forretningsidé rammer plet, de løser et behov som har resulteret i, at de har fået 1,4 millioner dollars, og det på trods af, at de kun har været i gang i 10-11 måneder. ”Det skaber tillid til rejsen og teamet, samtidig med at man får sikring om, at man er på rette vej, når der er nogen som vil investere penge i os.”

De har fået skabt et stærkt ledelsesteam, ”det er et solidt fundament.” Fremadrettet er der ambitioner om, at Custimy kommer til at være i hele verden, der er allerede de første kunder på uden for de danske grænser også.

Gode råd fra teamet bag Custimy

Det er ikke en god idé udelukkende at lave forretning ud fra noget man godt kan lide, man bliver nødt til at have andre parametre ind over. Selvfølgelig skal man elske og brænde for det man laver, men man bliver også nødt til at kigge ind i, om der er et behov for ens forretningsidé, ellers vil virksomhedens levetid ikke vare længe. Dertil skal man også tænke ind, at markedet er under konstant forandring, så ens forretningsidé skal justeres herefter.

”Passionen skal matche markedet.”

”Man skal gøre op, hvor meget vil man det her.” Det er hårdt at være iværksætter, derfor fortæller teamet bag Custimy, at man skal have en god support fra privatlivet, dertil er der brug for et eksternt netværk – Startup Central, fagfolk, konsulenter, teamet i virksomheden. ”Det handler om at sætte den rigtige viden i spil.”

Man skal have selvindsigt og kunne sige til sig selv, at det ikke er på det område i virksomheden, at man skal lægge sine kræfter og fokus. Man skal bruge sin energi på det, som man er god til, andre områder skal man konsultere sig ud af. Til at starte med har man alle hatte på, men man bliver nødt til at se på, hvad der er mest urgent og hvor man må sætte ind og hvilke områder man må overlade til andre. Hvis man ikke gør det, så kommer man til at lave 10 ting på en gang, men hver ting får kun 10% af ens tid, fortæller Martin og Kristoffer.

Derfra udspringer deres citat fra Albert Einstein: ”We can’t solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.” Det handler om tilpasning. Citatet falder ind i en god synergi med Custimy.

”Man skal have mennesker ind, som har god viden. Folk giver gode råd og mange vil gerne hjælpe gratis. Man må ikke undervurdere praktikanterne, toppen har ikke altid den rette viden. At få et andet sæt øjne på en situation er sundt. Innovation kommer sjældent kun fra toppen.”

Det har Startup Central hjulpet Martin og Kristoffer med

Teamet bag Custimy talte en del med Anders fra Startup Central, ”han har en fed energi”. Det som de har brugt mest som medlemmer af Startup Central er viden delen. De har brugt netværk til at erhverve sig en masse viden, som de kunne tage videre i deres virksomhed. ”Startup Central er en facilitator – en direkte indgang til viden.”

Martin og Kristoffer fortæller, at hvis de skulle have gang i et nyt initiativ, så havde de det lige ved hånden. Derudover kunne de have brugt endnu mere af hvad Startup Central tilbyder.

Der er en god synergi mellem Startup Central og Custimy. Startup Central hjælper selvstændig og iværksættere med at udleve deres iværksætterdrøm. Custimy hjælper disse iværksættere med at kigge på deres data, derigennem skabe bedre kundeoplevelser og dermed få tilfredse kunder.

Følg Martins & Kristoffers iværksætterrejse

Vil du også følge med i Custimy's fantastiske rejse og er du nysgerrig på hvad den næste store milepæl er for dem så kan du følge med på deres hjemmeside, Facebook, Instagram og LinkedIn

Læs mere

Ønsker du mere information om, hvordan Startup Central kan hjælpe dig, kan du læse mere om os her og kontakte os på telefon: +45 29 29 01 13 eller mail: info@startupcentral.dk.

Modtag uvurderlige nyheder og viden

Ved tilmelding af nyhedsbrevet accepterer du, at vi må sende dig nyhedsbreve med informationer omkring Startup Central samt tilbud. Du kan til enhver tid tilbagekalde samtykket.