Jakob, Jonas & Lucas
Bringer naturen og mindet ind i hjemmet
Plakatsnedkeren blev til i april 2020, hvor Jakob Friberg, Jonas Lundgaard Svendsen og Lucas Majgaard alle havde travlt med specialeskrivning, derfor blev denne tid også brugt til at teste idéen lidt af. Eksempelvis skrev de et opslag i Naturforeningsgruppen på Facebook om medlemmerne i gruppen havde et favoritsted, opslaget fik mere end 150 kommentarer på kort tid. Så de fandt hurtigt ud af, at deres idé havde potentiale, samt hvor entusiastiske folk var omkring konceptet. ”De elskede idéen om at have et minde hængende i hjemmet”. Derfor lancerede de Plakatsnedkeren i slutningen af september 2020.
Hele teamet er uddannet inden for kreative fag, det er også dét, som har ført dem sammen om Plakatsnedkeren. De alle bor i disse urbane miljøer og der skyder flere og flere af disse steder op, der er beton alle steder, ”det er bare unaturligt at være i et miljø af beton, derfor bringer vi naturen ind i hjemmet.” Naturen er meget vigtig for hele teamet og de går meget op i den, specielt at de ikke forstyrrer naturen. Derfor sørger de altid for at komme i kontakt med de relevante mennesker og få tilladelser i orden til at bevæge sig ind på områder og tage billeder.
Corona pandemien var den, som satte teamet bag Plakatsnedkeren i gang, det var den som kickstartede det hele. Det gjorde den, da de alle blev hjemsendt fra deres uddannelser. Jonas kom blandt andet tilbage til naturen, hvor han er vokset op og væk fra det betons fyldte miljø hvor universitet lå. ”Jeg kom tilbage til naturen, det gav et afsavn, som jeg ville ønske, at jeg kunne tage med hjem, når studiet igen blev genoptaget på universitetet.”
Da de alle blev færdige med deres studier, tænkte de, det var tid til at komme ud og udrette noget, så de gik mere intenst til værks med Plakatsnedkeren. ”Der kommer ikke et bedre tidspunkt at starte selvstændigt end det. Så gode ting kom der altså også ud af Corona, den fik os hjem til naturen igen og gav mulighed for at Plakatsnedkeren kunne blomstre.”

Plakatsnedkeren
Plakatsnedkeren tager billeder af naturskønne områder rundt omkring i det danske land, det er alle motiver fra luften og forestiller danskernes yndlingsnatur steder i Danmark. Teamet har sat en VW-transporter i stand til et mobilt kontor, så de kan komme rundt til alle de steder, hvor der ikke nødvendigvis er mulighed for overnatning, derfor er det også muligt at sove i transporteren.
Plakatsnedkeren kan sammenlignes med Dialekt plakater i og med, at de begge tager rundt i Danmark og deler landsdelenes unikke natur og dialekt.
Plakatsnedkeren handler om mere end natur og at bringe den ind i hjemmet. For rigtig mange er der et bestemt minde bag billedet. Folk vil gerne have taget et bestemt billede af naturen, fordi det indeholder et minde, eksempelvis et minde om et familiemedlem, som er gået bort eller det første kys. Så selvom folk går højt op i naturen og naturen er i fokus, så er det lige så meget mindet bag billedet, som er vigtigt. Det er også derfor, at der måske er billeder, som ikke alle vil kunne lide, men som har en speciel betydning for kunden, som har bestilt det: ”Historien bag billedet er det vigtigste, og så er det fedt, at det kan kombineres med naturen.”
Det er alle de tilfredse kunder, som driver teamet bag Plakatsnedkeren, de får så mange positive kommentarer og fantastiske historier om de billeder de tager for kunderne. ”Det er vildt at høre historierne, som betyder så meget for folk.” Derfor handler det ikke om omsætning, men at få skabt en forretning, som vækster og dermed giver vækst til Plakatsnedkerens samarbejdspartnere og selvfølgelig at forevige et minde, samtidig med at naturen bringes ind i hjemmet.
Et par gode råd fra teamet bag Plakatsnedkeren
”Nogle gange skal man tage to skridt tilbage, for at se det fulde billede.”
”Tro på egne evner.”
”Det lyder måske kliche, men jeg synes at I skal tage fat i Startup Central. For os har det givet en ro, at der har været en samarbejdspartner til de praktiske ting.”
”Tør at kaste dig ud i det, prøv i det stille og arbejd det op, inden man begynder at sælge hus og bil. Har man ikke den store kapital, så er der andre alternativer.”
”Følg mavefornemmelsen, man kan have mange idéer, men det er ikke nødvendigvis dem alle, som bliver til noget.”
”Altid forhør dig ved kunden, de skal være med på idéen, ellers så nytter den ikke noget.”
”Vurder altid om dét kunden siger er rigtigt eller forkert, du lægger navn til produktet, du er eksperten. De må ikke diktere det hele.”
Det har Startup Central hjulpet Plakatsnedkeren med
”Startup Central har været med fra den spæde idé og til vi gik rigtigt i gang.” På daværende tidspunkt var teamet bag Plakatsnedkeren ikke så kendt i iværksætteruniverset, for at bruge deres egne ord, så var de på bar bund. Dertil var der en nervøsitet om at komme i kontakt med de ”forkerte” mennesker, mennesker som ingen intentioner havde om at hjælpe eller heppe på deres succes, men som havde fokus på at tjene penge til dem selv. Da pengene var små, skulle der ikke mange af disse mennesker til før budgettet ville knække.
Jakob, Jonas og Lucas kom i kontakt med Startup Central og kunne hurtigt se, at det kunne betale sig for dem at være medlem. Specielt fordi der er mange opstartsudgifter og dem har Startup Central gode rabatter til gennem vores partnere. ”Pengene var hurtigt tjent hjem. Så det gav ikke mening ikke at gøre det.”
”Startup Central er en fantastisk håndsrækning til iværksættere.” Teamet fortæller, at der altid er et godt råd at få i gruppen Startup Lounge og at det er et stærkt fællesskab man skaber.
Derudover vil de gerne slå et ekstra slag for coachene. De fortjener en stor hånd, da de bruger deres tid på at hjælpe andre iværksættere. De er alle frivillige, så det er deres fritid de bruger, ”tid er den vigtigste ressource og den bruger de på os.”
De to vigtigste fordele fra Startup Centrals medlemskab, som teamet bag Plakatsnedkeren ser det, er: netværk og rabataftaler. Pengene er små i starten, men med Startup Centrals medlemskab sparer man penge. ”Kvalitetsstemplet er virkelig værdifuldt”, Startup Central har lavet researchet for én. Det betyder, at vi har undersøgt vores partnere og coaches, før de bliver en del af Startup Central. På den måde siger vi god for dem, de er så at sige til at stole på. ”Vi tror på samarbejdspartneren”.
Følg Jakobs, Jonas' & Lucas' iværksætterrejse
Facebook, Instagram, LinkedIn og deres hjemmeside.
Læs mere
Ønsker du mere information om, hvordan Startup Central kan hjælpe dig, kan du læse mere om os her og kontakte os på telefon: +45 29 29 01 13 eller mail: kontakt@startupcentral.dk.