Exclusive Robes

Det kræver selvdisciplin at drive virksomhed

Midt i Coronakrisen fik de to brødre Aske og Asbjørn Munk en genial idé. De fandt et behov i markedet, som ikke blev mødt. Aske ledte efter en lækker morgenkåbe til ham selv, men fandt ikke rigtig noget af god kvalitet og de alle var oversize, selv de store brands havde ikke det han efterspurgte. ”Morgenkåben er et stykke tøj, man ikke tænker så meget over før man har brug for den. Når du har brug for den, så er det irriterende, at det ikke er i ordentlig kvalitet.”

Aske ville gøre noget ved det. Da han pitchede idéen for sin bror, var han med på idéen med det samme, han syntes det var mega fedt.

De mente, at tiden var inde til at tage et hypet koncept op igen. Morgenkåben var populær i 2007-2008 og er siden blevet udfaset, da der kom mere fokus på andre produkter såsom t-shirts. Derfor stoppede udviklingen af morgenkåben også og den er ikke rigtig blevet taget op igen, før nu. Brødrene er klar til at revolutionere morgenkåbemarkedet. Der er stort fokus på kvalitet og komfort og der er hentet inspiration fra trenchcoaten, den vil derfor ikke være oversized, men have en vis pasform, ”et stort fokus er på at man ser præsentabel og lækker ud både om morgen og om aftenen efter et bad eller lignede, samtidig med at man føler sig komfortable.” Kvalitet frem for alt, derfor har deres virksomhed også det passende navn; Exclusive Robes.

Tøj gør meget for ens personlighed og kan være med til at skabe forhøjet selvtillid. Brødrene Munk har derfor skabt et design, som skiller sig ud fra markedet. ”Det er synd, at når man køber en morgenkåbe i eksempelvis Bilka, at det så ligner, at man har et tæppe på, kvaliteten er simpelthen for dårlig.”

Vinterbadning er kommet for at blive, det er blevet en stor trend. Her sætter brødrene ind med deres kvalitet, det er vigtigt at have noget varm at tage om sig efter en tur i bølgerne. Med en morgenkåbe fra Exclusive Robes vil man kunne holde varmen, samtidig med den absorbere vandet og man ser fantastisk ud, i en kvalitets kåbe.

Exclusive Robes  | Startup Central

Bæredygtighed er meget vigtigt for de to brødre

Der er tænkt bæredygtighed ind i deres produkt. Produktet er faktisk lavet af 100 % økologisk bomuld fra Portugal, det samme gør sig gældende for deres poser, produktet sendes i, det er af 100 % genbrugsplast. Selv logoet på deres forsendelsesposer er lavet af bæredygtige materialer, såsom sojabaseret blæk. Den bæredygtige levering bliver også indtænkt.

Deres leverandører er nøje udvalgt og har hele fem certifikater at fremvise, heriblandt; OEKO-TEX 100, Iso, BSCI, Amfori, SMEta. Hvilket betyder, at der er gode arbejdsforhold samt løn og at både fabrikken og produktet er godkendt.

Foruden at være bæredygtige i deres produkt, planter de et træ for hver ordre de får.

”Vi drømmer om at blive et anerkendt brand. Ikke nødvendigvis for at omsætte for antal kr., men for at være en af dem, som går forrest.” Her taler brødrene Munk selvfølgelig om bæredygtighed. Det er en udtalelse, som fortæller meget om hvem de er som personer og hvad der betyder noget for dem. Der er mange tøjvirksomheder, som ikke har bæredygtige produkter, det kræver meget at omstille sig. ”Hvis man skal starte noget, kan man lige så godt gøre det ordentligt fra start.” Vi kunne ikke have sagt det bedre selv. Processen er måske mere kompliceret, men alt kan gøres med god samvittighed, fordi man gør noget godt for miljøet, derudover så er slutproduktet også det bedre.

Fremtiden

”Tænker bredt og 10 gange frem for lige nu og her. Produktudvidelse og produktion.”

Brødrene har allerede en masse på tegnebrættet. Lige nu kommer deres eksklusive morgenkåber i 3 farver, henholdsvis lysegrå, navy og sort. Der er ved at blive gennemtænkt et design til hjemmesko og håndklæder i specielt tekstil. For at sikre, at håndklædet ikke mister sin blødhed efter et par vaske.

Lige nu er der fokus på at komme ud til den enkelte forbruger i Danmark, men der er en drøm om at sælge til B2B markedet og udvide til udlandet.

Coronaen har desværre forsinket planerne en smule. De har blandt andet haft svært ved at få deres varer hjem. Men det lader de sig ikke slå ud af. De har nemlig en kæmpe selvdisciplin, som gør at de fortsætter. Som de selv siger: ”Motivationen forbliver ikke, den er høj i starten, men med tiden vil den dale. Har du ikke selvdisciplinen med dig kommer du ikke langt.”

Aske og Asbjørn deler ud af gode råd

Aske og Asbjørn har med deres korte erfaring i iværksætteri verdenen allerede gjort sig gode erfaringer, som de er mere end glade for at videregive.

Først og fremmest vil de gerne understrege, at man ikke skal være nervøs og overtænke det hele, for så vil man aldrig komme videre. ”Man skal ikke tænke over om konkurrenten nu gør det bedre, man kan hele tiden komme med flere ’hvis nu’er’.” De opfordrer derfor til, at man springer ud i det og tager det hele som det kommer. Dog med den opfordring, at man laver en god research, på den måde er man allerede et godt stykke hen ad vejen. ”man skal tænke over sin idé og hvor man vil hen. Men det handler bare om at researche.” De foreslår blandt andet at kigge på de mange kurser man kan tage, for eksempel inden for markedsføring og workshops.

Derudover vil de gerne minde de nye iværksættere om: ”husk at motivationen altid er der i starten, efterfølgende er det ens rygrad og vilje der baner vejen.” Motivationen kommer og går, især når man opnår sine mål. Derfor vil de gerne huske de kommende iværksættere på at starte selvstændigt kræver selvdisciplin.

Det har Startup Central hjulpet Aske og Asbjørn med

Da Aske og Asbjørn kom på idéen med Exclusive Robes søgte de rundt på LinkedIn for at se om, der var nogle som kunne hjælpe i forhold til fabrikker til produktionen af deres morgenkåber. Det var her, at Startup Central så deres søgen. Startup Central henviste dem til en samarbejdspartner i netværket, André Bøvring, som er en dansk agent i Danmark til udenlandske tekstilfabrikker.

André har sidenhen fungeret som en mellemmand mellem brødrene Munk og deres produktion. De har hele tiden en tæt dialog, så de ved hvad der foregår.

Startup Central har dermed hjulpet med ekstra viden inden for de forskellige led i processen som iværksætter, finde de rette leverandører samt coaching og rådgivning.

Følg Askes & Asbjørns iværksætterrejse

Aske og Asbjørn er nogle helt vildt seje iværksættere!

De går ikke ned på kvalitet og indtænker bæredygtighed i alle aspekter af deres virksomhed. De er et godt eksempel på, at hvis man møder modstand så kæmper man bare endnu hårdere og så flasker det hele sig.

Vi glæder os til at følge Exclusive Robes' rejse, vil du også følge dem, så kan du gøre det på deres hjemmeside, Facebook, LinkedIn og Instagram.

Læs mere

Ønsker du mere information om, hvordan Startup Central kan hjælpe dig, kan du læse mere om os her og kontakte os på telefon: +45 29 29 01 13 eller mail: kontakt@startupcentral.dk.