Introduktion

SEO er blandt de mest omtalte marketings tiltag, der findes i dag. Hvis du har en forretning, og en hjemmeside tilknyttet; er der god chance for du har fået en opringning fra en telefonsælger, der tilbyder det famøse "SEO".

SEO, eller søgemaskineoptimering, er en dyr og tidskrævende ting - et bureau tager gerne 1.000+ kr/md. pr. måned for at varetage opgaven, og man ser ikke rigtig noget på bundlinjen før efter 6-12 måneder.

Meget kortfattet, og overordnet, omhandler SEO din placering på Google. Alt efter hvor relevant Google finder indholdet på din hjemmeside i forhold til hvad der bliver søgt efter, vil du få en placering på Google.

Jo mere relevant Google finder din side, dets højere på listen vil du være. Relevans er baseret på bl.a.:

Sikkerhed - Hastighed - Optimeret indhold - Domæne alder - Teknisk SEO - Links

Hvorfor SEO?

Målet med SEO er at drive såkaldt "organisk" trafik til din hjemmeside - altså folk, der blot søger overordnet på det du tilbyder. Gennem SEO kan du således sørge for, at du får mere relevant trafik til din hjemmeside - og relevant trafik er det første skridt mod at få konvetering.

Trafikken du får på din hjemmeside giver en masse data (hvis du benytter dig af Google Analytics); data du kan bruge til at optimere din hjemmeside til de besøgende. Du kan finde ud af hvad de kan og ikke kan lide af indhold baseret på deres adfærd. På denne måde kan du optimere hjemmesidens indhold til at konvetere de besøgende til kunder.

Sådan kommer du i gang

Det er slet ikke så svært at komme i gang med overfladisk SEO - du kan nemlig, i første omgang, selv sørge for forarbejdet; nemlig det såkaldte "on-page" SEO.

On-page SEO er optimeringen af det du kan se af indhold på din hjemmeside. Nemlig tekst og billeder. Det du skal være opmærksom på når du laver on-page SEO er:

  • Søgeordene du vil blive fundet på skal dække ca. 2.5% af hele teksten på den landing page.
  • Lav interne links mellem de forskellige sider.
  • Tilføj "alt" tekst til billeder.
  • Skriv en fangende meta title & description tekst, der bruger dit søgeord.

Der er flere faktorer at overveje, men du er allerede godt på vej hvis sørger for det ovenstående.

Du kan læse mere om SEO lige her.

Vi har en lang række coaches, der kan være behjælpelig med spørgsmål til SEO - er du medlem af Startup Central kan du frit få svar på dine spørgsmål, send dem en besked på platformen: Steffen Fonvig, Ruben Stochholm, Casper Edens, Casper Hessellund, Jacob Kildetofte eller Karsten Madsen.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV