Opstart af virksomhed

Går du med tanker om at blive iværksætter eller selvstændig? Har du styr på alle områderne der skal til for at lykkes?

Blue Header

Start din virksomhed

Er du ved at starte din egen virksomhed, men det hele virker lidt overv√¶ldende? Der er mange omr√•der du skal holde styr p√•, for at f√• din iv√¶rks√¶tterdr√łm til at lykkes.

Det hele handler om forarbejdet. Hvis du har dit forarbejde i orden, vil du hurtigt kunne komme i gang med din virksomhed. Vi vil gerne give dig overblikket, på den måde fungerer vi som springbrættet for din virksomhed.

Hos Startup Central vil vi nemlig g√łre det nemt og overskueligt at blive iv√¶rks√¶tter og selvst√¶ndig.

Forarbejdet best√•r i at researche lovm√¶ssige forsikringer og tilladelser, √łkonomisk overblik og meget mere.

Vi giver herunder et overblik over alt det du skal have styr på, når du starter din virksomhed.

Sådan starter du en virksomhed

Hos Startup Central k√¶mper vi for at g√łre det nemt for dig at blive iv√¶rks√¶tter og selvst√¶ndig.

N√•r du er i opstartsfasen af din virksomhed, er der fem omr√•der du skal v√¶re helt afklaret med. De fem omr√•der giver dig et indblik i, om din forretningsid√© har potentiale og et overblik over din vej ind i iv√¶rks√¶ttermilj√łet.

F√łlg de fem nedenst√•ende tips og bliv godt udrustet:

  1. Ha’ styr på din forretningsplan
  2. Vælg den rette virksomhedsform
  3. Hold et √łkonomisk overblik
  4. Skab et overblik over lovmæssige forsikringer og tilladelser
  5. Hvad koster det at starte virksomhed?

Har du sp√łrgsm√•l til ovenst√•ende eller har du brug for en uddybelse af dem inden du investerer alle dine kr√¶fter i dit iv√¶rks√¶tteri, er du meget velkommen til at¬†kontakte¬†os; vi er klar til at hj√¶lpe dig.

Ha’ styr på din forretningsplan

Det er vigtigt at du har styr på din forretningsplan, inden du starter din rejse som iværksætter eller selvstændig. En forretningsplan indeholder flere forskellige parametre, som man skal have styr på. Formålet med planen er at give et indblik i, og et overblik over, din forretningsidé samt dens potentiale. Den danner dermed grundlaget for din virksomhed.

Forretningsplaner ser forskellig ud - alt efter hvem man sp√łrger. Vi foresl√•r en model som vi har udarbejdet i samarbejde med 25 business angles. Vi har udarbejdet en skabelon som er nem og overskuelig at g√• i gang med for alle. Den indeholder otte parametre:

  • Klarl√¶g m√•ls√¶tningen i forretningen
  • Konkretiser team og ressourcer i forretningen
  • Beskrive produkt-/servicebeskrivelse i forretningen
  • Beskriv markedsanalysen i forretningen
  • Klarl√¶g √łkonomien i forretningen
  • Planl√¶g finansieringen i forretningen
  • Beskriv salg og markedsf√łring i forretningen
  • Klarg√łr juridisk behov i forretningen

Hvert enkelt parameter udg√łr en vigtig del af din virksomhed, der giver gode chancer for succes.

Få en uddybelse af forretningsplanen her.

Vælg den rette virksomhedsform

Der findes flere forskellige typer af virksomheder; alle med forskellige fordele (og ulemper). Det er vigtigt at vide hvilken form du vil gå med, da det har betydning for dine forretningsrammer.

Startup Central kan hjælpe dig med at blive afklaret omkring, hvilken der er det bedste match for dig. Vi giver dig her en kort beskrivelse af fordele og ulemper af nedenstående virksomhedstyper.

  • Enkelmandsvirksomhed
  • Interessentvirksomhed
  • Anpartsselskab
  • Aktieselskab
  • Fonde og foreninger

Det er muligt at omdanne sin virksomhed, men der er en masse omkostninger ved dette. Eksempelvis; omdanner du din enkelmandsvirksomhed til et anpartsselskab, er der bl.a. omkostninger i form af advokat og revisor. Derfor er det vigtigt, at du har styr på hvilken form for virksomhed du vil etablere fra start.

Enkelmandsvirksomhed
Enkelmandsvirksomhed er en af de mest udbredte former. Som navnet hentyder, er det en virksomhed med én ejer. Virksomhedsejeren er ene om at træffe beslutninger på virksomhedens vegne. Det er hurtigt og nemt at oprette sig på VIRK, hvor du modtager dit CVR-nummer og bliver momsregistreret, derefter er du i gang, uden at lægge nogen startkapital.

Du skal dog være opmærksom på, at du selv hæfter med hele din personlige formue.

Interessentvirksomhed (I/S)
En interessentvirksomhed er for dig, som gerne vil starte virksomhed sammen med andre. Virksomheden består af mindst to ejere - og kaldes interessenter; det kan både være personer og virksomheder. Udover antallet af ejere, er denne virksomhedsform meget lig enkelmandsvirksomheden; der er ikke krav om startkapital og ejerne hæfter personligt og solidarisk for virksomhedsgælden.

Det vil være en god idé at udarbejde en interessentskabskontrakt, så alle interessenter er enige om betingelserne virksomheden oprettes under.

Anpartsselskab (ApS)
Anpartsselskabet kan stiftes af en eller flere personer og/eller virksomheder, som kaldes anpartshavere. Selskabet inddeles i anparter oftest efter ejernes √łkonomiske indskud. Der er et kapitalkrav p√• minimum 40.000 kr., samt et krav om en direktion. Ejers h√¶ftelse er begr√¶nset til de 40.000 kr., der bliver, med andre ord, ikke r√łrt ved din personlige formue.

Derfor er en udarbejdelse af ejeraftale hensigtsm√¶ssig. Selskabet skal oplyses til Erhvervsstyrelsen, som offentligg√łr selskabets regnskab.

Aktieselskab (A/S)
Et aktieselskab ligner meget et anpartsselskab. Her er der dog et kapitalkrav p√• minimum 400.000 kr., samt et krav om en bestyrelse eller tilsynsr√•d. Selskabet kan have en eller flere ejere, kaldt aktion√¶rer; aktion√¶rerne kan b√•de v√¶re personer og virksomheder. Selskabet inddeles i aktier og oftest efter aktion√¶rernes √łkonomiske indskud.

Du skal v√¶lge denne form for virksomhed, hvis du gerne vil b√łrsnoteres - her kommer du til at virke trov√¶rdig og p√•lidelig. Dette er vigtigt, hvis du vil byde p√• store offentlige tilbud, eller du skal have l√¶ngerevarende kontrakter med andre virksomheder.

Fonde og foreninger
Når du stifter en fond, eller forening, skal du være opmærksom på, om den stiftes som erhvervsdrivende eller ikke-erhvervsdrivende.

Som erhvervsdrivende kræves det at årsregnskabet aflægges til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Som ikke-erhvervsdrivende er det kun et krav at aflægge årsregnskab, hvis der er aktiver for over 250.000 kr. i fonden eller foreningen.

Der er et par betingelser for at kunne stifte en fond eller forening:

  • Fonden/foreningen skal have et eller flere form√•l.
  • Grundkapitalen er p√• minimum 300.000 kr., som stifteren ikke kan f√• tilbagebetalt.
  • Stifteren m√• ikke indg√• som del af ledelsen, det er for at undg√• privat interesse.

Hvilken form skal du vælge
Det hele virker m√•ske en smule uoverskueligt og sv√¶rt at gennemskue hvilken form der bedst passer dig og din virksomheds behov. Hvis det korte overblik ikke gav dig nok klarhed, er vores¬†coaches¬†klar til at vejlede dig, eller du kan sp√łrger vores netv√¶rk af erfarne erhvervsfolk i¬†Startup Lounge.

Din situation afg√łr hvilken form der er bedst, det er dog v√¶rd at bem√¶rke, at du som ejer er bedre sikret i et selskab end en virksomhed. N√•r det er sagt, kan det v√¶re sv√¶rt at skrabe 40.000 kr. sammen til selskabskapital. Valget er afh√¶ngig af dine behov og de muligheder du har √łkonomisk.

Vil du have et st√łrre indblik i, hvilken form du skal v√¶lge s√• l√¶s¬†her.

Hold det √łkonomisk overblik

En stor del af d√©t at v√¶re virksomhedsejer, er √łkonomi. Det kan hurtigt blive uoverskueligt at holde styr p√• de mange udgifter og indt√¶gter, samt huske at indberette moms og skat.

Specielt nyopstartede virksomheder har mange udgifter og m√•ske mere sp√¶ndende ting at se til. Hvis f√łrst √łkonomien bliver overset, begynder budgettet ofte at skride.

Vi giver et par gode tips til at holde overblikket:

  • Lav flere budgetter - det skaber overblik over hvad du bruger dine penge p√•, eksempelvis l√łnbudget, budget for transport, budget over produktion osv. Du kan herefter lave et samlet budget med n√łgletallene.
  • L√¶g penge til side ‚Äď det kan v√¶re sv√¶rt at l√¶gge et budget helt pr√¶cist, derfor er det godt at have nogle penge lagt til side til uforudsete udgifter. Hvor mange penge der skal l√¶gges til side, er sv√¶rt at s√¶tte tal p√•, da det afh√¶nger af st√łrrelsen p√• virksomheden og hvor mange uforudsete udgifter der dukker op.
  • Opret en erhvervskonto - s√• du har dit privatliv og erhvervsliv adskilt, det g√łr det nemmere for dig at holde overblikket, specielt i forhold til afregning af moms osv.
  • Sp√łrg om hj√¶lp eller betal dig fra det - hvis du helst selv vil have f√łling med √łkonomien og holde det store overblik, er et kursus det essentielle valg for dig. Har du ikke tiden til at tage et kursus eller styre √łkonomien selv, er ans√¶ttelse af en bogholder, eller lignede, valget for dig.

Der er mange, som ikke kan overskue at stå med det hele selv, men vælger at overlade arbejdet til en bogholder eller lignede. Startup Central har flere samarbejdspartnere, der kan hjælpe dig med denne del af din virksomhed.

Vi tilbyder servicer inden for bl.a. regnskabsprogrammer (Dinero & e-conomic), bogholderl√łsninger og √łkonomisk mentoring.

Skab et overblik over lovmæssige forsikringer og tilladelser

Der er en masse lovgivning omkring d√©t at f√łre en virksomhed. Det er vigtigt at du overholder kravene fra lovgivningen, ellers kan du risikere at din virksomhed f√•r b√łder eller bliver lukket. Blandt andet er alle virksomheder i Danmark forpligtet til at holde regnskab og bogf√łre.

Husk på, at lovgivningen varierer alt efter hvilken virksomhedsform du har valgt og hvilke behov den har.

S√¶lger du f√łdevare, alkohol, m.m., skal du have styr p√• f√łdevarelovgivningen. Her er der bl.a. forskellige bevillinger, som skal tildeles f√łr du kan s√¶lge dine varer. Skal disse varer v√¶re √łkologiske er der endnu flere regler, som skal overholdes i henhold til¬†√ėkologiloven. Der er bl.a. fastsat regler om produktion, forarbejdning, import og meget mere. Selv d√©t at f√łre erhverv i et lokale kr√¶ver en tilladelse.

De lovmæssige forsikringer varierer også alt efter branchen du bevæger dig inden for. I alle brancher kræves bl.a. disse forsikringer: arbejdsskadeforsikring for dine medarbejdere, ansvarsforsikring på, eksempelvis, din bil og erhvervssygdomsforsikring.

Du kan s√łge hj√¶lp hos forsikringsselskaberne hvor I, i f√¶llesskab, afd√¶kker din virksomheds aktiver og aktiviteter, og dermed f√•r tegnet en forsikring, som d√¶kker alt det n√łdvendige i din virksomhed. Er du i tvivl om hvilket forsikringsselskab du skal v√¶lge, kan du s√łge vejledning hos en uafh√¶ngig forsikringsr√•dgiver.

Det er meget vigtigt, at du forstår præcis hvordan du er dækket, så din virksomhed ikke vælter på grund af en skade dit forsikringsselskab ikke anerkender.

Der er mange ting at holde styr p√•, s√• s√¶t dig godt ind i hvad det er din virksomhed skal kunne, hvilke lovm√¶ssige forsikringer og tilladelser det kr√¶ver, for at f√• det hele til at g√• op i en h√łjere enhed.

Hvad koster det at starte virksomhed?

At starte virksomhed koster alt mellem 5.000 og 30.000 det f√łrste √•r, det er sv√¶rt at s√¶tte et pr√¶cist tal p√•. Det afh√¶nger af dit erhverv samt dine behov: virksomhedsform, branche, forsikringer, tredjeparts hj√¶lp, produkter osv. Hvis du eksempelvis √•bner en enkelmandsvirksomhed, kan du g√łre det gratis, hvorimod oprettelse af selskab koster minimum 670 kr. i stiftelsesgebyr. L√¶s mere om opstartsomkostningerne herunder

Erhvervskonto
Der er en lang r√¶kke driftsudgifter l√łbende for en virksomhed, derfor skal have en NemKonto tilknyttet din virksomhed. Har du en enkelmandsvirksomhed, m√• det godt v√¶re en privat konto, du skal dog v√¶re opm√¶rksom p√•, at din bank har ret til at sige nej, til at bruge en privatkonto til erhverv.

Der er et krav om at have en erhvervskonto tilknyttet hvis du har et selskab; erhvervskontoen koster som udgangspunkt 0-5.000 kr. pr. år alt efter bank.

Regnskabspligt og bogf√łringspligt
Som erhvervsdrivende har du pligt til at f√łre regnskab og bogf√łre; du kan med fordel benytte dig af online regnskabsprogrammer til form√•let.

P√• nettet finder du flere forskellige regnskabsprogrammer; nogle er gratis mens andre koster penge. Der tilbydes ogs√•, afh√¶ngig af programmet, gratis pr√łveperioder - s√• du kan blive afklaret med hvilket program, der passer bedst til dig.

Denne udgift skal naturligvis indgå i dit budget.

Du skal ikke indsende dit regnskab nogen steder, men gemme dine fakturaer og bilag i fem år, så du kan fremvise dem hvis SKAT kræver det.

Er du ikke god til tal, vil det v√¶re en god id√© at f√• hj√¶lp til bogf√łring. Afh√¶ngigt af hvor meget hj√¶lp du har brug for, kan det koste op til 5.000 kr. pr. √•r. P√• nettet kan du finde forskellige tilbud, dermed kan du f√• hj√¶lp, der passer dine behov og budget. Har du derimod selv styr p√• det, er det helt gratis.

Hos Startup Central tilbyder vi flere l√łsninger inden for b√•de¬†regnskab og bogf√łring, som g√łr det billigere for dig at starte virksomhed.

Forsikring
Dine forsikringer kan hurtigt l√łbe op i mange penge, medmindre du har en god relation til dit forsikringsselskab - m√•ske du s√• kan du f√• et godt tilbud.

Har du en virksomhed med ansatte, er du forpligtet til at have en arbejdsskadeforsikring p√• dem. Prisen p√• en arbejdsskadeforsikring varierer efter hvad virksomheden besk√¶ftiger sig med. Forsikringsselskaberne fasts√¶tter prisen ud fra, hvor mange risici der er forbundet med den ansattes arbejde. En forsikring for en revisor kan ligge mellem 1.200 - 2.000 kr. pr. ansat, hvorimod en t√łmrer koster 8.000 - 9.000 kr. pr. ansat.

I mange tilf√¶lde kan du f√• tegnet din arbejdsskadeforsikring sammen med erhvervssygdomsforsikringen. Prisen p√• erhvervssygdomsforsikringen f√łlger de samme pr√¶misser som arbejdsskadeforsikringen. Prisen kommer an p√• hvilke risici dine ansatte arbejdsm√¶ssigt kan blive udsat for.

Dette er et lille overblik over, nogle af de udgifter der er ved at starte en virksomhed, der er endnu flere og som du kan læse varierer udgifterne meget efter virksomheden.

CVR

CVR er en forkortelse af Det Centrale Virksomhedsregister, registeret indeholder informationer om alle danske virksomhed og selskaber som er CVR registeret. Som CVR registreret virksomhed for du en unikt identifikations nummer, dette kan sammenlignes med dit personlige CPR-nummer.

CVR-registeret indeholder alle grundinformationerne tilknyttet dit CVR-nummer, heriblandt navn, adresse, branche, oprettelse af virksomhed og meget mere.

Ikke alle virksomheder er påkrævet at have et CVR-nummer, omsætter din virksomhed for mindre end 50.000 kr. årligt, er der ikke et krav om at blive registeret med et CVR-nummer.

Selvom din virksomhed går ind under undtagelsen, kan der være flere fordele i at lade din virksomhed registrere. Blandt andet finder kunder og samarbejdspartnere ofte virksomheden mere troværdig derudover vil du, som CVR registreret, kunne trække dine udgifter i virksomheden fra i SKAT.

Herunder kan du læse mere om CVR.

Hvad koster det at få et CVR?

Det er gratis at registrere en virksomhed og få et CVR-nummer.

Dét som koster er minimumskapitallet. Kapitallet afhænger af hvilken virksomhedsform du vælger. Enkelmandsvirksomhed har intet krav om kapital, hvorimod et anpartsselskab har et kapitalkrav på minimum 40.000 kr. og et aktieselskab har et krav på minimum 400.000 kr.

Hvordan får jeg et CVR?

Det er enkelt og nemt at f√• et CVR-nummer, g√• ind p√• VIRK.dk, tryk p√• ‚ÄúStart virksomhed‚ÄĚ og log ind med dit NemID, f√łlg herefter anvisningerne p√• siden.

Husk at register din virksomheds hjemmeside, n√•r du opretter dit CVR-nummer, da der er flere virksomheder, der k√łber og offentligg√łre lister over virksomheder - p√• den m√•de f√•r du automatisk et link til din hjemmeside.

Branchekode

I forbindelse med din registrering, bliver du spurgt om din branchekode; de branchekoder du kan v√¶lge imellem vil ikke n√łdvendigvis passe p√• det, du er ved at starte, men v√¶lg den som passer bedst p√• din virksomhed. Det bruges til statistisk brug, derfor er det okay at ramme lidt sk√¶vt. Men v√¶lg s√• pr√¶cist som muligt, for at dine kunder ikke frav√¶lger dig, hvis de ser din branchekode.

Hvis du senere finder ud af, at du ikke har angivet den mest pr√¶cise branche, kan du altid √¶ndre det. Din virksomhed kan sagtens indeholde flere forskellige brancher, her v√¶lger du branchen ud fra virksomhedens hovedaktivitet. Du kan registrere op til tre bibrancher, hvis biaktiviteten udg√łr mindst 10% af den samlede oms√¶tning og mindst 300.000 kr. om √•ret.

Kan et CVR-nummer blive forældet?

Nej, det kan det ikke. Et CVR-nummer f√łlger virksomheden fra start til slut, det oph√łrer f√łrst n√•r virksomheden bliver afmeldt. Der kan ske en tvangsafmelding, eksempelvis hvis der ikke indsendes regnskaber eller ved dom.

CVR-nummer på bilen

Investerer du i en bil, som skal bruges til erhvervsm√¶ssig brug, skal du bruge dit CVR-nummer. Der er et lovkrav om, at bilen skal forsynes med et firmanavn og teksten ‚ÄúCVR + dit CVR-nummer". Producenter og mont√łrer af disse folier til bilen, kender alle kravene om dette.

Firmanavnet må godt udskiftes med virksomhedens logo, hvis logoet indeholder virksomhedens navn, så man ikke kan tage fejl.

Firmabiler registeret som ‚Äúm√• bruges privat‚ÄĚ er undtaget lovkravet.

CVR-nummer på faktura

Laver du en faktura til en kunde, skal den være i overensstemmelse med kravene fra SKAT. En af de vigtigste ting, som skal fremgå af fakturaen, er dit CVR-nummer.

Udover dit CVR-nummer skal fakturaen indeholde dato, fortl√łbende nummer, din og k√łbers firmanavn og adresse, kort beskrivelse af ydelse og pris, b√•de momsbel√łb og samlet bel√łb.

De fleste bogf√łringsprogrammer har en skabelon, som nemt kan f√łlge; Startup Central tilbyder tilbud til disse programmer.

Læs mere på SKAT’s hjemmeside om fakturaer.

Handel i udlandet

K√łber og s√¶lger du produkter uden for Danmark, kan du blive spurgt om dit VAT-nummer.

Et VAT-nummer er den engelske udgave af CVR. Skal du skrive dit VAT-nummer, indtaster du dit danske CVR-nummer med ‚ÄúDK‚ÄĚ foran, eksempelvis ‚ÄúDK12345678‚ÄĚ.

Momsregistrering

Momsregistrering foregår samtidig med, at du bliver registreret i CVR registeret. Her bliver du spurgt om du vil momsregistreres. Har du en virksomhed, hvis omsætning er mindre end 50.000 kr. årligt er det valgfrit om du vil momsregistreres.

Det er ikke alle virksomheder, som skal momsregistreres, det er heller ikke alle som kan. En virksomhed skal momsregistreres hvis den udf√łrer f√łlgende arbejde:

  • Fremstilling, bearbejdning, udlejning, opbevaring eller transportering af varer.
  • Bygning, reparation, vedligeholdelse og projektion af fast ejendom.
  • Salg af ydelser, som eksempelvis vurdering og r√•dgivning, reklame, IT, forlystelser, servering og arbejdsudleje.

At lade sig momsregistre ser mere professionelt ud udadtil, da virksomheden ellers vil virke som en ‚Äúhobby‚ÄĚ. Hvis du ikke er forpligtet til at indberette moms, kan du s√¶lge dine vare billigere til dine kunder, da du ikke skal indkr√¶ve moms, dog kan du ikke tr√¶kke moms fra de udgifter du har.

Selskabsformer

Selskabsformen defineres ud fra hvordan du organiserer din virksomhed. Der er flere forskellige selskabsformer, som din virksomhed kan organiseres efter, disse har forskellige krav om blandt andet indskudskapital og h√¶ftelse. Derfor skal du v√¶re klar over hvad de forskellige krav er, f√łr du v√¶lger din selskabsform.

VIRK har en fyldestg√łrende anvisning til hvordan du opretter din selskabsform, men vi anbefaler at du kontakter en af vores relevante erhvervscoaches for at f√• udfyldt alle felter korrekt fra start.

Få overblikket over selskabsformerne herunder.

Start et ApS
Et anpartsselskab er et selskab hvor ejernes kapitalindskud er fordelt p√• anparter, og hvor ejerne kun h√¶fter for indskuddet i selskabet. Indskudskravet er p√• mindst 40.000 kr. Du kan stifte og eje et ApS alene eller sammen med andre. Du skal v√¶re opm√¶rksom p√•, at du i et anpartsselskab skal f√łre regnskab og indberette √•rsrapport digitalt.

Du skal have en direktion og f√łre ejerbog over anpartshavere samt registrere ejerforhold. Det koster 670 kr. at registrere et ApS og det g√łr du p√• VIRK.dk. Her opretter og underskriver du et stiftelsesdokument og vedtager selskabets vedt√¶gter.

Lav et holdingselskab
Et holdingselskab er et selskab, som har kapitalandele i andre virksomheder. Det er dermed ikke en selvstændig selskabsform, men ofte stiftet som et anparts- eller aktieselskab. Oprettelsen af et holdingselskab foregår på VIRK.dk.

Fordelene ved at stifte et holdingselskab er bl.a. skattefordelene og at minimere risikoen for ejerne. Ejer holdingselskabet mere end 10% af et driftsselskab, kan overskuddet i driftsselskabet skattefrit overf√łres til holdingselskabet. Du kan opn√• skattefordele i forbindelse med salg af driftsvirksomhed, idet avancen er skattefri. G√¶lder ikke b√łrsnoterede selskaber.

Start en enkelmandsvirksomhed
En enkelmandsvirksomhed er en privatejet virksomhed, som er karakteriseret ved kun at have én ejer. Der stilles få krav til stiftelsen, heriblandt at den skal anmeldes til SKAT, dog stilles der ingen krav om indskudskapital. Vær opmærksom på, at ejeren hæfter med hele sin private formue, ved et eventuelt virksomhedstab og konkurs. På VIRK.dk kan du nemt stifte din enkelmandsvirksomhed.

Start en PMV
PMV står for personligt ejet mindre virksomhed, du opretter den nemt og hurtigt inde på VIRK.dk, hvor du får dit CVR- nummer. Startup Central har lavet en oversigt over alt du skal vide om et CVR-nummer. Vær opmærksom på, at registreringen skal fornyes hvert tredje år.

PMV er for dig, som vil drive virksomhed p√• hobbyplan eller pr√łve en id√© af, ved siden af din prim√¶re indkomst. Der er kun en ejer af virksomheden, som tr√¶ffer alle beslutninger, denne ejer h√¶fter med privat formue, for eventuelt virksomhedstab. Der er intet krav om indskudskapital eller at registrere moms, s√• l√¶nge den √•rlige oms√¶tning er under 50.000 kr. Overstiger din oms√¶tning 50.000 kr. √•rligt skal du omregistrere din virksomhed.

Virksomheden må ikke have import eller eksport til lande uden for EU eller have ansatte. Det er gratis at registrere sig, men du kan kun have én PMV.

Start et I/S
I/S er forkortelsen p√• et interessentskab, som ejes og drives af to eller flere interessenter, interessenterne kan best√• af b√•de personer og virksomheder. Der er intet krav om indskudskapital, men ejerne h√¶fter personligt, ubegr√¶nset og solidarisk for virksomhedstab. Du registrerer interessentskabet p√• VIRK.dk, tryk ‚ÄúStart virksomhed‚ÄĚ og f√łlg anvisningerne.

Omdan et I/S til ApS
Grunden til at omdanne din virksomhed til et selskab kan v√¶re mange; et √łnske om at undg√• personlig h√¶ftelse, skattem√¶ssige overvejelser eller forberedelse af salg af virksomhed. F√łr du omdanner, skal du blandt andet have styr p√•:

  • Kunder og samarbejdsaftaler. Overgang af kontrakter til et nyt selskab kr√¶ver som hovedregel samarbejdspartnernes godkendelse. F√•r du ikke den kan du opsige kontrakten.
  • Overdragelse af rettigheder. Disse rettigheder kunne v√¶re licenser, agenturer, franchisekontrakter eller lignede aftaler. Rettighederne skal afklares med de respektive partnere, om de kan overdrages til det nye selskab.
  • Kreditorer. Det er vigtigt at sikre sig at virksomhedens bankforbindelser og andre kreditorer accepterer, at virksomheden omdannes til et selskab. Der sker et debitorskifte ved omdannelsen, hvor man √łnsker at selskabet skal overtage tidligere private h√¶ftelse.
  • Medarbejdere. Medarbejderne skal ikke acceptere omdannelsen f√łr du kan gennemf√łre den. Men da de i realiteten f√•r en ny arbejdsgiver, vil der skulle udstedes nye ans√¶ttelseskontrakter eller udarbejdes till√¶g til de g√¶ldende. Sikre dig at ans√¶ttelsesbevisloven er overholdt.

Der kan være mange ting at holde styr på, når du omdanner sin virksomhed til et selskab, derfor anbefaler vi, at du kontakter juridiske eksperter. Hos Startup Central kan du få tilbud på juridiske selskaber.

Mangler du en uddybelse af selskabsformerne, kan du finde den på Startup Centrals blog.

Modtag uvurderlige nyheder og viden

Ved tilmelding af nyhedsbrevet accepterer du, at vi må sende dig nyhedsbreve med informationer omkring Startup Central samt tilbud. Du kan til enhver tid tilbagekalde samtykket.