Emil Nissen

Find din plads i markedet og skil dig ud!

Iværksætteri har på en eller anden måde altid været en del af Emil Nissen, 22. ”Lige siden jeg var barn, har jeg altid forsøgt at sælge alt muligt underligt til andre. Det er bare sjovt at have noget selv, starte noget op eller bygge noget”. Det med at have den samme faste hverdag, har aldrig været noget, han havde lyst til. Så hellere være herre over sin egen hverdag, og tjene sine egne penge på det, man synes er spændende.

 

Når Emil fortæller om, hvorfor han er iværksætter, siger han: ”Jeg kan godt lide, at det er meget fleksibelt, og der sker nogle nye opgaver hver eneste dag. Det er egentlig det, der driver det rigtig meget”. Det motiverer Emil at se, at det hårde arbejde, han ligger i det, betaler sig i sidste ende. Han har fra erfaring fået øje for markedsføring og personlig branding, og hvor vigtig det er for, at kunderne ser dig. Hårdt arbejde, uddannelse, kurser, og opstart med gratisydelser har nu betalt sig. Hen over sommeren 2020, hvor Emil har arbejdet fuld tid på sin forretning, har han fået over 30 nye kunder. Man må sige, det er en vækst, der ikke er til at tage fejl af, og Emils forretningsmodel, med fokus på personlig dialog og inddragelse af kunderne i processen, fungerer.

Hvordan opstod idéen?

Iværksætterrejsen startede rigtigt for 4 år siden, hvor Emil etablerede en webshop med en kammerat. Gennem en periode solgte de flyttepakker til unge, der flytter ud. Emil finder dog hurtigt ud af, hvor meget det betyder at markedsføre sig ordentligt, så kunderne lægger mærke til én. Det kræver virkelig, at man har styr på markedsføringsdelen og hjemmeside. Derfor er det noget han vil lære, og samtidig fandt han stor interesse i at hjælpe andre med digital markedsføring. Emil starter på studiet i Aalborg, hvor han læser markedsføringsøkonom, for at få den teoretiske viden bygget på (færdiggjort sommer 2020).

 

Alligevel trækker iværksætteren stadig i ham. Den praktiske erfaring er også vigtig at have med, når du skal ud på arbejdsmarkedet. Emil kontakter nogle kunder over Facebook, og gennem studietiden har han sideløbende haft flere opgaver inden for digital markedsføring, som han i begyndelsen ikke tog betaling for. Denne erfaring var vigtig for at gøre hans produkt skarpere. Emil fortæller om at tilbyde hjælpen gratis: ”Egentlig for at blive bedre til de forskellige ting. For jeg har det sådan, at når jeg skal tilbyde noget, som jeg skal tage betaling for, så skal det også spille 100%”. Med en afsluttet uddannelse, en håndfuld kunder og kurser oveni, begynder han at se på, hvad det er, han er god til, og hvor han får god respons fra kunderne. Emil er ikke i tvivl om, at dette kan blive stort, og for tre måneder siden besluttede han sig for at gå fuldtid på forretningen.

 

”Nu prøver jeg at gå all-in”. Emil laver både egen hjemmeside og markedsføring af ham selv for at have setuppet på plads. ”Jeg ser på, hvordan min markedsføring af mig selv skal være. Hvor jeg ligesom prøver at gøre det lidt anderledes, end jeg ser mange andre gør. Jeg har meget fokus på det personlige, som jeg har lært igennem den tid, hvor jeg tilbød at gøre det gratis for mange virksomheder. Det personlige samarbejde er i hvert fald det, som jeg mener, er det allervigtigste i forhold til at få succes”. Emil rækker ud til de kunder, han allerede arbejder gratis for. De har set hans arbejde, og de resultater han kan skabe. Alle er tilfredse og klar på at gå over til en betalingsordning.

 

Disse kunder har senere vist sig at være grobund for vækst, da de har været med til at hente nye kunder ind. Det betyder altså, at selvom han arbejdede gratis over en tid, har det betalt sig på sigt. Derudover har Emil skaffet sig kunder gennem online markedsføring og facebookgrupper, hvor Startup Central med Startup Lounge har haft en rolle i tilstrømningen af kunder. ”Især jer fra Startup Central – og specielt Mathias Aslak Jensen (CSO & COO hos Startup Central) – har været rigtig god til at henvise til, hvem der kan være relevant at tage fat i, og som jeg også har fået en del kunder igennem” siger Emil og fortsætter ”Og jeg må sige, her hen over sommeren er det bare gået rigtig stærkt det hele. Og jeg er oppe på 30 nye kunder, som er i gang eller som er planlagte til at skulle i gang her inden for nærmeste fremtid”.

 

Med 30 nye kunder, kan man snildt sige, at Emil har fået noget at lave. Det er alt fra små kunder med simple kampagner på Facebook til større kunder, som omsætter for mange millioner om året, og som derfor også kræver et mere avanceret setup. Der er derfor et stort spænd i både opgaver og kunder. Men uanset vækst og kunde, er den personlige service i top. Hver måned har Emil online møder med sine kunder, hvor de gennemgår det, der er lavet, og hvad næste steps er. Det er vigtigt for ham, at han og kunden forstår hinanden. Kundes skal inddrages i processerne, og han tillader sig at stille krav både til ham selv og til kunden – således alle er tilfredse med slutresultatet.

 

Derudover skal det han sælger være gennemskueligt. Hele opsætningsdelen og alt tracking skal være fuldstændig gennemskueligt, så kunden synes, det er professionelt, og de ved, hvad de betaler for, og hvad de får ud af det hver måned. ”Det skal fremgå tydeligt, så de kan se, ’du har brugt kr.2000 på det her, og du har fået kr. 5000 tilbage’” giver Emil som eksempel. Gennemskueligheden gælder også på hans egen hjemmeside, da det er en stor del af den måde, han opbygger sit personlige brand.

 

Emil fortæller, at han i første omgang fokuserer på at skaffe sig en base med månedlige kunder. Derefter er det langsigtede mål at brede fokus mere ud, så det også medtager større kunder, hvor der til dels er mere volumen, men hvor det også er mere avanceret. Det er naturligvis også en drøm, at han kan koble flere på, som kan varetage nogle opgaver. Fx en der er skarp i Google eller SEO. Når Emil fortæller, er det hele tiden med kunden i fokus: ”Det er egentlig ikke målet, at det hele bare skal boome derudaf og blive kæmpestort med det samme, men at det er tænkt godt igennem. Så hvordan kan vi gøre det smartest, så kunden får mest ud af det?”

Kedelig administration kan klares i smarte værktøjer

”Mine allerstørste udfordring er alt det formelle - Det kedelige vil jeg næsten også sige” fortæller Emil. Moms og skat, kontrakter og så videre er svært. Administration tager lang tid. For eksempel at oplyse alt den info, der skal bruges i en kontrakt eller oprettelsesliste til Facebook ads. Det bemærkede Emil specielt i sommeren, hvor hans kundedatabase steg markant. Når der begynder at være mange opgaver, er det også en udfordring at holde strukturen og sætte det hele i system. Det kan blive uoverskueligt, hvor man egentlig skal starte: ”Man skal jo også gerne få det til at være sådan, at man bruger mere tid på opgaverne, og mindre tid på administrationen”.

 

Når virksomheder vokser, følger der ofte strukturerings- og administrativt arbejde med. ”Jeg troede egentlig at jeg havde styr på det med kontrakter, men det var ikke nok”. Det var altså uventet for Emil, at han skulle bruge så meget tid på det administrative. Og når man i bund og grund synes det administrative er lidt kedeligt, kunne det være fint at have haft denne viden på forhånd. Emil har derfor haft brug for CRM-system og to-do-lister til at håndtere det stigende antal kunder og opgaver. Han har også anvendt værktøjet ’Slack’ til intern kommunikation med kunder.

 

Derudover har han allieret sig med Startup Central, da vi tilbyder hjælp og sparring. Emil fortæller, at han har draget stor nytte af iværksætternetværket Startup Lounge og de værktøjer, vi tilbyder gennem samarbejdspartnere. ”Ofte har man ikke så mange penge i starten, så der kan man sige, at Startup Central er et rigtig godt tilbud. Både med sparring og også de regnskabsprogrammer, SEO osv. som jeg også har benyttet mig meget af. Og så er det også et sted for iværksættere, hvor man kan komme ind i et iværksætternetværk” siger Emil.

Hvor er jeg selv blandt erfaring og teori?

Emil fortæller, at det også har været en udfordring at finde ud af præcis hvor, han skulle specialisere sig, og hvilket område han skal fokusere på. Når man skal lære det, hvilke kurser skal man så tage?: ”Fx inden for Facebookannoncering er der mange måder at gøre det på. Så hvad skal du lige vælge? Så det med, at jeg har noget erfaring, og jeg har  noget teoretisk viden, og hvordan får jeg det koblet sammen, så jeg gør det på min egen måde?”. Emil mener altså, at man skal finde den måde, der fungerer bedst for en. Det giver ikke mening at gøre det præcis, som andre gør. Det er supervigtigt at skille sig ud fra andre.

 

Det betyder dog ikke, at man ikke kan sparre med andre. Tvært imod giver det flere alternativer, hvor du kan udvælge netop det, som giver bedst mening for dig. Emil bruger aktivt Startup Lounge: ”Jeg har brugt Startup Lounge rigtig meget. Både til at lave opslag og kommentere på opslag. Og jeres medarbejdere er rigtig gode til at ’tagge’, hvis der er noget relevant, og en der skal have hjælp til noget Facebook eller et eller andet. […] Jeg ville ikke kunne være det foruden”.  Emil siger, at det har gjort en forskel for hvor langt hans virksomhed er i dag, men også helt klart en forskel på pengepungen, hvor det betaler sig at være medlem. ”Det har helt klart gjort en forskel, hele vejen rundt. Med god sparring og også en fed gruppe, hvor man kan netværke med andre”.

Hvad er dit råd til andre iværksættere?

Det har været en stor læring for Emil at holde det overordnede overblik. Det er vigtigt at have det på plads, før man kan få succes på andre punkter. Emils råd til iværksættere eller andre med iværksætterdrømme er derfor, at få styr på det formelle, for det vil komme til at fylde, når din virksomhed vokser. Når du har styr på det, vil du bruge mindre tid her, så du kan bruge mere tid på de opgaver, der er sjove, og som inkasserer pengene. Dette var bland andet noget, som Emil gerne ville have vidst inden han gik i gang. ”Alle de forskellige ting med moms og skat ville være fint at kunne inden virksomheden var oppe og køre”.

 

Samtidig påpeger han også, at hele iværksætterrejsen er erfaring, man opnår løbende. Som iværksætter er det naturligt, at du lærer efterhånden. Det er også det, som er sjovt ved det. Den erfaring man får på vejen, er den, man skal bruge til at optimere ens forretning.

 

Derudover har det for ham været vigtigt med personlig branding. Det fandt Emil ud af allerede meget tidligt i processen. Det skal være på plads og kunderne skal vide, hvem du er, og hvad du står for. Det har fungeret supergodt, at han har tænkt det ind som en del af hans forretning fra start.

 

Det betyder også, at hans andet råd til andre iværksættere er: Tænk det nu ordentligt igennem! Man skal ikke lade det være en barriere, men det er vigtigt, at du tager dig tiden til at tænke din forretning igennem. Start det op løbende, prøv produktet af: ”Kom ud og prøv dit produkt. Så finder du ud af, om det fungerer det ude ved målgruppen, og du ved om, der er et kundegrundlag, inden du starter op” fortæller han. Med grundigt forarbejde og markedsundersøgelse finder du også ud af, hvad det er du kan og vil – og hvordan du skiller dig ud. Find din egen måde at gøre tingene på. Det er vigtigt, at kunderne er tilfredse, for som Emil siger: ”Det handler om at være proaktiv. Jeg lever af at levere gode resultater.”


Du kan besøge Emils hjemmeside her. Har du brug for én med markedsføringskompetencerne i orden, så tag endelig fat i ham!

 

Vi i Startup Central er selvfølgelig stolte af at være med på Emils rejse, og hans historie viser, hvor vigtigt det er at springe ud i det, og hele tiden tillære sig nyt og sparre med andre om dine idéer. Det er dog også vigtigt ind imellem at komme op i helikopteren og se, hvor din forretning skiller sig ud.



Ønsker du mere information om, hvordan Startup Central kan hjælpe dig, kan du læse mere om os her og kontakte os på telefon: +45 29 29 01 13 eller mail: info@startupcentral.dk.

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV