Udvid din webshop og sælg til flere lande | Startup Central
Overvejer du at skalere til andre lande, det er en oplagt mulighed for at skabe vækst. Der er nogle ting du skal være opmærksom på, dem får du her.

Har du en webshop, som har ramt loftet? Ønsker du at vokse og skalere til udlandet? Følg med og bliv klogere på, hvordan du udvider din webshop til nye markeder.

Allerførst træder vi lige et skridt tilbage, for det hele starter med domænenavnet. Det er her, du starter med at bygge fundamentet til vækst. Har du valgt domænenavn for 100 år siden, kan du springe over det første afsnit eller bruge det til at tjekke op på, om du er på rette vej.

Et shopnavn uden begrænsninger

Vælg et domænenavn, som er skalerbart og internationalt fra starten. Et navn, der tillader dig at udvide dit varesortiment efter behov. Et navn, der tillader dig at skalere til flere markeder på forskellige sprog.

Den mest sikre vej er nok at køre med noget engelsk, som kan bruges i det meste af verden. Eller et nonsens-navn, du selv finder på - et navn uden direkte betydning, som ikke låser dig fast på hverken niche eller marked.

Uanset hvad du vælger, skal du sørge for at købe alle relevante domæner fra starten. Som minimum .dk og .com. Men også gerne .no, .se, .de osv.

Sælg til flere markeder

Det er en oplagt vækstdriver at sælge dit nuværende sortiment til flere markeder. Start med at få din shop oversat til de markeder, du gerne vil ind på.

Det kan være fristende at køre teksterne igennem Google Translate, men hvis du vil vinde forbrugernes tillid, er du nødt til at tage oversættelsen alvorligt. Du kan godt sætte en AI-translator til at tygge teksten igennem, men så må du have en indfødt til at gå det igennem bagefter.

Du kan dog godt tyvstarte lidt og nøjes med at oversætte dine primære kategori- og produktsider (eller bare dine bestseller produkter) mens du får styr på udlandsfragt, kundeservice osv. på lokalsprogene. Så koster det ikke alverden at komme i gang og giver hurtigt nye kunder til eksisterende produkter. Du får set, hvad det kan og om det er værd at satse på.

Hvilke lande skal du starte med?

Mange starter med at udvide til andre nordiske lande. Det giver god mening, da flere af landene minder om os, så det er lettere at afkode kulturen og reglerne.

Det er oplagt at lægge ud med lande som Norge og Sverige. Den danske virksomhed LetUsPrint forsøger sig med det svenske domæne letusprint.se, hvor deres mest populære produkter er oversat til svensk. Hvis du vil gøre dem kunsten efter, skal du dog være opmærksom på, at det svenske marked er prisfølsomt. Tjek op på Prisjakt - Sveriges pendant til Pricerunner - så du sikrer, at du er konkurrencedygtig på de svenske priser.

Tyskland er også et kæmpe marked og værd at satse på, men den tyske shoppingkultur er ret anderledes end i Danmark. Amazon og eBay sidder ret tungt på markedet i Tyskland og den tyske forbruger er godt vant, når det kommer til fragtpriser, leveringstid, betalingsformer og returmuligheder. Returraten er markant større i Tyskland på nogle varegrupper - det er meget almindeligt at købe 5 kjoler og sende 4 tilbage. Men alene på grund af landets størrelse, kan selv en lille del af det tyske marked, blive til big business for dig. En tysk shop har også den fordel, at den nemt kan udvides til lande som fx Østrig eller Schweiz, der har tysk som sekundært sprog.

Men er det første gang, du åbner en webshop i udlandet, er det nemmest at starte i Skandinavien. Det tyske marked kræver lidt tilløb og erfaring at kaste sig ud i. Norge er til gengæld et taknemmeligt marked, men vil du undgå at sætte dig ind i norsk moms, kan du starte i Sverige.

Det skal du have styr på

Momsreglerne kan være tricky, når du vil sælge i udlandet. Reglerne varierer efter om du sælger i eller udenfor EU, om du sælger varer eller ydelser, om du sælger til private eller virksomheder. Er du i tvivl om, hvilke juridiske regler du skal overholde, kan du ofte få tilbudt professionel juridisk rådgivning gennem kommunale eller private netværk for iværksættere.

Inden du åbner din shop på et nyt marked, bør du også overveje dine betalingsløsninger. Nogle lande foretrækker helt andre betalingsløsninger end danske forbrugere. Herhjemme kan du ofte komme langt med de mest brugte betalingskort og MobilePay, men i Tyskland er Paypal et must-have. I lande som Norge og Sverige er det ret udbredt at betale med faktura og på kredit. Det kan du f.eks. løse med hjælp fra den svenske fintech virksomhed Klarna, som sørger for at du får pengene med det samme, selvom kunden først betaler senere.

Næste skridt: Lokal SEO

Har du en shop, der giver salg i udlandet, er første delmål nået. Men der er altid mere at gøre. Selvom din danske shop er optimeret, er det ikke sikkert, at din oversatte shop bliver fundet i andre landes lokale søgemaskiner, fordi både sprog og kultur er anderledes.

Det kan godt være, du kan sælge t-shirts i Danmark, men i Norge skriver de t-skjorte i søgemaskinen og så er det altså ikke dig, de finder. Det kræver med andre ord en ny søgeordsanalyse for hvert sprog, din shop skal oversættes til. Når det er gjort og implementeret på shoppen, har du langt større chance for at nå ud til nye kunder, uanset hvilket sprog du vil nå dem på.