Tips til at skabe mere organisk trafik på din hjemmeside | Startup Central
Din hjemmeside er en stor kilde til leads og salg. Der er flere måder at skabe organisk trafik, blandt andet ved SEO, netværk og SoMe.

Næsten alle virksomheder anvender hjemmesider i en eller anden form. Nogle bruger hjemmeside for at skaffe potentielle kunder. Andre vælger at anvende hjemmesiden som et personligt visitkort til virksomheden. I dette indlæg vil jeg forklare hvordan man kan skabe mere trafik igennem hjemmesiden for at skabe mere forretning. Dette er især interessant for virksomheder, som udbyder produkter eller services, som der er naturlig efterspørgsel efter.

  1. Søgemaskineoptimering
    Den mest oplagte disciplin er søgemaskineoptimering, som kan hjælpe dig med, at dukke op under relevante søgetermer for din forretning. Hvis du f.eks. er en webshop som sælger elektronik, så kunne søgeord som ”køb computer”, ”køb bærbar” og lignende være meget relevante for forretningen.

    Søgemaskineoptimering er reelt set ikke så svært, da der findes et hav af information ude på internettet, samt utallige cases som kan hjælpe dig på vej. I sin kerne er SEO bare at følge Google’s retningslinjer, samt gøre hjemmesiden rigtig god, så de besøgende har en god oplevelse.

    Udover teknisk SEO vil man også kunne arbejde med Google My Business. Denne vil man ofte kunne optimere således, at din forretning dukker op på Google Maps under specifikke søgeord. Dette er især interessant når man snakker om forretninger med en fysisk lokation.
  2. Deltag i forskellige fællesskaber
    En anden måde at skaffe besøgende på sin hjemmeside er, at være aktiv i diverse fællesskaber og gøre sig synlig overfor andre personer. Hvis du f.eks. laver plastikkirurgi ligesom Pfeiffer, så kunne det være en god idé, at deltage i forskellige forummer som Mylooks.dk eller lignende grupper. Her vil man kunne dele sin ekspertise og hjælpe folk indenfor samme målgruppe. Formålet er at eksponerer forretningen for den rigtige målgruppe ved at sprede positiv energi i form af hjælp og feedback. Et sekundær formål er at sprede sin viden og ekspertise.

    I Danmark vil man kunne finde de fleste fællesskaber gennem Google eller Facebook. Her vil du kunne søge efter diverse søgeord, som kunne være relevante indenfor nichen. Hvis man tager udgangspunkt i Pfeiffer, som laver plastikkirurgi, så vil jeg gøre følgende således på Facebook og Google.

    - Facebook: Her vil jeg søge efter relevante søgeord, som fx plastikkirurgi, bfo, brystforstørrelse, ansigtsløft og lignende. Derefter vil jeg kigge på hvilke grupper, samt opslag den anbefaler mig. Ofte vil man kunne finde et opslag fra en relateret gruppe, som man herefter kan være en del af.

    - Google: Hvis man gerne vil finde et relateret forum til Pfeiffer, så vil man let kunne søge på ”søgeord + forum”. Altså i dette tilfælde ”plastikkirurgi forum” eller ”plastikkirurgi debat”, som herefter kan finde eksisterende diskussioner indenfor plastikkirurgi. Her er de øverste resultater mylooks.dk, cosmedia.dk og woman.dk.
  3. Udnyt dine sociale medier
    For nogle virksomheder kan det være meget relevant at udnytte deres sociale medier som fx Facebook, Instagram, LinkedIn og lignende for at skabe engagement og eksponerer sig selv for den eksisterende kundegruppe. Dette kan fx gøres i form af konkurrencer, spørgsmål og lignende hvor man let kan interagere med ens målgruppe. På den måde vil man naturligt danne sig et bedre forhold til forbrugeren, som minder mere om en gensidig kommunikation fremfor envejskommunikation, som har været populært hidtil hos større virksomheder.