Når Google indekserer hjemmesider, kigger de på en lang række parametre. De fleste er relativt enkle at optimere, mens andre kræver en vis mængde teknisk snilde. Uanset hvad, skylder du dig selv og din forretning at være opmærksom på emnet. I dette blogpost vil vi forsøge at kradse lidt i overfladen.
Først og fremmest: I forbindelse med hjemmesiders tekniske SEO-venlighed sværger langt de fleste til Google Search Console, der giver et godt udgangspunkt for at vurdere, om du har udfordringer på dit site, der bør udbedres. Også programmer som Ahrefs kan være en hjælp i jagten på organisk trafik.
Sådan kommer du i gang
Din hjemmeside bør altid være responsiv. Det vil sige, den altid tilpasser sig i størrelse og brugervenlighed, alt efter om dine besøgende tilgår siden fra tablet, computer eller mobil.
Dernæst kommer hastigheden, der helst skal ligge i den pæne ende. Google bryder sig - mildest talt - ikke om langsomme websites, da det påvirker brugeroplevelsen i den forkerte retning. Netop bedømmelse af brugervenligheden er blandt hjørnestene i hele Googles indeksering.
Næste skridt er døde links og et velfungerende sitemap. Når Google skal vurdere en hjemmeside, tjekker de al’ tilgængeligt materiale på sitet, herunder tekst, billeder og videoer via såkaldte ‘crawlers’. Et sitemap er et indeks over din hjemmeside, der hjælper søgemaskinerne med nemt og enkelt at danne sig et overblik over indholdet på siden.
Det skal i denne forbindelse nævnes, at det trækker voldsomt ned, hvis du på sitet har døde links, der ikke fører nogen steder hen. Fix dem eller fjern dem - hellere i dag end i morgen. Du har ydermere mulighed for at benytte tagget ‘noindex’ på sider, du ikke ønsker skal tælle med i Googles samlede vurdering.
Title- & Meta tags
De fleste websites består af flere sider/pages. Nogle har flere tusinde, andre blot af et par stykker. Uanset antallet bør hver side udstyres med sin egen individuelle beskrivelse, et såkaldt ‘meta tag’, der ikke decideret fremgår på selve siden, men kan aflæses af søgemaskiner og crawlers.
Det samme gør sig gældende med ‘Title tags’, der kan oprettes i forbindelse med sidens titel. De er essentielle for fornuftig SEO-performance og vil hos Google blive vist, som en form for rubrik i søgeresultaterne.
Husk også, at billeder bør have en såkaldt alt-tekst, der beskriver billedet i keywords. I forbindelse med video kan det være en anelse mere vanskeligt, men benytter du fx. YouTube eller Vimeo, vil søgemaskinerne medtage både beskrivelse og titel i deres SEO-vurderinger.
Nødvendigheden af SSL-certifikat
Google har i efterhånden mange år set skævt til websites, der ikke benytter SSL-certifikat. Du har måske bemærket, at URL’er nu til dags ofte starter med ‘https’, mens nogle fortsat bruger ‘http’.
Det ekstra ‘s’ i URL’en fortæller, at websitet er beskyttet af SSL, og forbindelsen mellem websitet og de besøgende er krypteret. SSL står for Secure Sockets Layer og er officielt anbefalet af Google. Det har i mange år været almindeligt kendt, at SSL-certifikatet højner placeringen i Googles søgeresultater.
Faktisk gør Google ofte opmærksom på manglende SSL med en besked om, hjemmesiden ikke er sikker at tilgå.
Content is key
På dine indholdssider bør du undgå duplikeret indhold. Det vil sige flere sider med samme eller næsten samme indhold. Hvis der forekommer identiske sider, vil Google registrere det som ‘duplicate content’, da de ikke kan gennemskue, hvilken side der er vigtigst. Det bryder Google sig ikke om og vil af den årsag efterfølgende ‘crawle’ hjemmesiden med en lavere frekvens, hvilket er skidt for sidens SEO-performance.
Hvis du har mange ‘duplicate pages’, bør du adressere emnet, men det kan godt være en anelse langhåret at komme igennem. Du kan blive klogere på emnet her: Canonical URLs.
Udover den tekniske SEO er det ofte nødvendigt at gøre sig bekendt med keywords, domain rankings mv. Det er bestemt også vigtigt, men i al stilfærdighed vil vi gerne understrege, at det vigtigste parameter fortsat er indhold, der har værdi for dine besøgende. Google kigger først og fremmest efter kvalitetsindhold, og det er vigtigt at understrege, at intet slår den ægte vare uafhængigt af, hvor mange keywords og ‘long tail søgninger’ du smider ind i din tekst.
SEO er en kompleks størrelse, og emnet kan på ingen måde afdækkes til fulde i et kort blogindlæg, men tøv endelig ikke med at række ud, hvis du har nogen spørgsmål.