Derhjemme kommer dine gæster som regel ind af hoveddøren. Sådan er det ikke altid på din hjemmeside. Der kommer gæsterne ofte ind af sidedørene - fx via en Google-søgning.

Derhjemme kommer dine gæster som regel ind af hoveddøren. Sådan er det ikke altid på din hjemmeside. Der kommer gæsterne ofte ind af sidedørene - fx via en Google-søgning.

Derfor giver det mening, at holde dine sidedøre (undersider) åbne og relevante. Fokusér på brugerne, når du skriver - er det relevant for brugeren, er det også relevant for Google.

Med denne guide kommer du i gang med at skrive, sĂĄ du bliver fundet.

Din målgruppes søgeadfærd er nøglen

Start med at lave en brugerorienteret søgeordsanalyse.

Det handler om at bruge de ord, som din målgruppe bruger. Det er ofte nogle lidt andre ord, end du selv bruger. Det kan være du sælger hvidevarer. Men når Susanne søger på nettet, bruger hun dagligdagsord som vaskemaskine og ovn.

Se på dine undersider. Prioritér evt. de vigtigste først. Det kan være sider med flest besøgende eller flest konverteringer. Det kan også være sider med vigtigt indhold, som har et højt frafald.

Tænk i et hovedemne for hver prioriteret underside. Beslut dig for, hvad siden handler om og hvilken handling, du vil se brugeren lave på siden. Tænk i søgeord ud fra det.

Men vær opmærksom på, at folk ikke nødvendigvis er købsparate, når de begynder at søge. Måske er de bare på jagt efter inspiration til sommerferien. Prøv om du kan dække hele købsprocessen med både generiske og specifikke søgeord på din hjemmeside.

Test kvaliteten af dine søgeord med 4 kriterier:

  • Høj søgevolumen
  • Lav konkurrence
  • Høj relevans
  • Høj besøgsværdi

Besvar din målgruppes spørgsmål

Onpage optimering (og SEO generelt) er et langsigtet benarbejde, men det har et stort pay-off. Når du rammer din målgruppes søgeadfærd i dine søgeord, kan du begynde at skrive indhold, som du bliver fundet på igen og igen.

Brug dine søgeord aktivt og naturligt i indholdet og hold fokus på emnet.

Mange søger i spørgsmål. Hvordan smitter Corona? Hvor meget må man tjene ved siden af SU? Vi spørger Google om stort og småt. Lige fra den bedste pandekageopskrift til hvordan man bliver skilt. Hvis du formår at svare godt på din målgruppes spørgsmål, når du sætter dig til tasterne, skaber du ikke kun en bedre digital brugeroplevelse – du lægger samtidig grundlaget for din virksomheds topplacering i Googles søgeresultater. Det er ren win-win.

Skriv sĂĄ du bliver fundet

SEO er samlet set en mere kompleks størrelse end beskrevet her. Nogle dele er mere tekniske og andre mere sociale eller eksternt orienterede. Men du kan gøre rigtig meget selv med søgeord og content optimering på din egen side.

Hold sidedørene åbne. Der kommer gæster.