G√•r du rundt og overvejer at springe ud i iv√¶rks√¶tteri? Der er mange ting at have styr p√• n√•r man springer ud som selvst√¶ndig eller iv√¶rks√¶tter. Her har vi en lille oversigt over nogle af de vigtigste punkter du b√łr holde √łje med.

G√•r du rundt og overvejer at springe ud i iv√¶rks√¶tteri? Hvis man ikke har erfaring fra iv√¶rks√¶tteri, kan det v√¶re uoverskueligt at tage de f√łrste spadestik, til livet som selvst√¶ndig. Hvordan sikrer du at din virksomhed f√•r de bedst mulige foruds√¶tninger fra start? Jeg har her udarbejdet en guide, som kan give dig nogle v√¶rkt√łjer at arbejde med, under opstarten.¬†

Idé:
Hvis du overvejer at starte din egen virksomhed, st√•r du sikkert allerede med en id√©, eller i hvert fald en vision, som du √łnsker at skabe din virksomhed ud fra. Inden du fortager yderligere, er det vigtigt at du har konkretiseret din id√©, s√• den stemmer overens med de visioner du har for din karriere som iv√¶rks√¶tter. N√•r du ligger inde med en konkret id√© begynder arbejdet med at udarbejde grundlaget for id√©en. Her er en del forskellige aspekter, som du kan begynde at kigge p√•. Det f√łrste, som du med fordel kan kigge p√•, er id√©ens funktionalitet ‚Äď l√łser id√©en et problem, som endnu ikke er l√łst? Er id√©en en udvikling p√• et allerede eksisterende produkt? N√•r du har styr p√• disse aspekter, kan du begynde at kigge p√• det marked, som dit produkt i sidste ende skal konkurrere p√•. Her er det f√łrst og fremmest vigtigt, at f√• styr p√• hvem de potentielle kunder er. Hvem vil eftersp√łrge det produkt, som du ender med at udbyde? Hvor stor er denne kundegruppe? Dette er meget vigtigt, da det kommer til at danne grundlaget for din forretning.

N√•r du har styr p√• kundegrupperne, kan du begynde at kigge p√• konkurrenter og substituerende produkter. Er markedet kendetegnet ved mange konkurrenter, eller er det mere niche pr√¶get? Denne faktor har stor betydning for hvor sv√¶rt det bliver, at konkurrer p√• markedet og om det eventuelt er hensigtsm√¶ssigt at g√• ind p√• markedet, med id√©en i dens nuv√¶rende form. Hvis markedet er m√¶ttet, kan det v√¶re du blot beh√łver at differentiere dit produkt en smule fra konkurrenternes. Det kan fx g√łres via en anderledes approach til den milj√łm√¶ssige belastning, serviceniveauet osv.

Når du har analyseret idéens relevans, kundegrupperne og markedet, er du reelt set klar til at påbegynde din forretningsplan.

Forretningsplan:
Det er enormt vigtigt at du f√•r skrevet en god forretningsplan. Din forretningsplan bliver den r√łde tr√•d, som du kan f√łlge under fremtidige beslutninger og dermed din virksomheds bibel. Den kommer bl.a. til at indeholde den markedsanalyse du har lavet, det √łkonomiske aspekt, produktbeskrivelse og meget mere.

Din forretningsplan bliver s√•ledes ogs√• et v√¶rkt√łj, som du skal bruge n√•r du er i kontakt med banker, investorer og andre, som s√łger indsigt i din virksomhed.

Du har også muligheden for at skabe din forretningsplan gennem et abonnement ved Startup Central. Vi har lavet en skabelon til en forretningsplan med hjælp fra 25 business angels, som kan give dig et bedre overblik. Du kan desuden også kontakte en af vores mange coaches og få kigget din forretningsplan igennem.  

Valg af selskabsform:
Når du starter en virksomhed, skal du tage stilling til hvilke selskabsform din virksomhed skal registreres som. Alt efter Hvilken selskabsform du vælger, er der en række forskellige krav til bl.a. Startkapital, antal ejere, hæftelse, regnskab, ledelse osv. Det er vigtigt, at du vælger den rigtige selskabsform til dit fortagende og hvis du er i tvivl om hvad de forskellige former indeholder.

N√•r du skal tage stilling til valg af selskabsform, kan det v√¶re meget fordelagtigt at tage fat i en af vores coaches og f√• noget vejledning ‚Äď det kan v√¶re sv√¶rt at gennemskue fordele og ulemper ved de forskellige muligheder. Det er ogs√• meget vigtigt at du har styr p√• alle de juridiske aspekter, n√•r du v√¶lger/starter dit selskab. Her vil det ogs√• v√¶re godt at hive fat i en coach med juridiske kompetencer.

√ėkonomi/finansiering?
N√•r du starter en virksomhed, har det ofte en del forskellige omkostninger. Omkostningerne er bestemt af flere forskellige faktorer, s√•som den valgte selskabsform og de fysiske rammer, din virksomhed har behov for. N√•r du begynder at f√• skabt overblik over dit etableringsbudget, kan du vurdere om du selv er i stand til at rejse de n√łdvendige midler til opstarten af virksomheden, eller om det er n√łdvendigt at f√• en investering i hus f√łrst. I den sammenh√¶ng er det ogs√• vigtigt, at du er klar over hvilke udgifter du kommer til at have under driften af den virksomhed og om du selv har kapital, til at drive virksomheden i starten. Her skal du ogs√• overvej om dit privatbudget kan holde til at g√• fuldtid fra start eller om du enten skal k√łre det ved siden af dit nuv√¶rende job, eller evt. kan g√• deltid.

Der er selvf√łlgeligt mange m√•der at rejse kapital p√•, du kan bl.a. tage en mere traditionel tilgang og g√• til din bank, eller modsat pr√łve at f√• kunderne til at finansiere produktet ‚Äď via crowdfunding.

Igen vil jeg anbefale at du tager fat i én af vores coaches og diskutere dit behov for en investering, inden du kaster dig ud i det.

Hjemmeside/SoMe:
Langt de fleste virksomheder √łnsker ogs√• en prominent online tilstedev√¶relse og n√•r du er ved at starte virksomhed, er det derfor oplagt at sikre det dom√¶ne, som din virksomhed fremover skal have som online samlingspunkt. Desuden er det vigtigt at f√• opsat din hjemmeside, s√• den fremst√•r professionel og har tiltr√¶kningskraft p√• dit kundesegment. Her hos Startup Central har vi lavet et samarbejde med Russit, som kan hj√¶lpe dig godt i gang med denne del af din online tilstedev√¶relse.

Det er også allerede nu en god idé at skabe grundlaget for din tilstedeværelse på de sociale medier. Begynd at få oprettet kontis i virksomhedens navn på fx Facebook, Instagram, LinkedIn osv. De sociale medier er en utrolig god mulighed, når det kommer til kontakt med dine kunder og det er også her du relativt nemt kan reklamere for dit produkt, specielt til din målgruppe.

Regnskab & bogf√łring:¬†
Inden oprettelsen af din virksomhed b√łr du tage stilling til hvordan du vil styre virksomhedens regnskab. Det kan v√¶re tidskr√¶vende selv at st√• for bogf√łringen, s√• du kan overveje om du vil betale dig fra det. Desuden er det essentielt med et solidt og brugervenligt regnskabsprogram.

Flere af vores coaches har desuden også stor erfaring inden for dette aspekt og det vil derfor også være en god idé at konsultere en af dem. 

Forsikring:
Der er to typer af lovpligtige forsikringer, n√•r du starter en virksomhed. Det er dog ikke sikkert du er n√łdsaget til at have dem. Forsikringerne omhandler arbejdsskadeforsikring, i tilf√¶lde af at du har ansatte i din virksomhed og desuden en motoransvarsforsikring, hvis du har biler i din virksomhed. Er dette ikke tilf√¶ldet, er du sandsynligvis ikke lovm√¶ssigt forpligtet til at tegne forsikringer.

Du har muligheden for at tegne en hel del frivillige forsikringer, s√•som driftstabsforsikring, sygedagpengeforsikring osv. Det er forsikringer du kan v√¶lge til, hvis du mener det er n√łdvendigt ‚Äď det er v√¶rd at overveje dit behov, inden du stifter dit selskab.

Registrer din virksomhed:
Hvis du har styr p√• de overst√•ende punkter, vil du have et stabilt grundlag for at registrer din virksomhed og du har ogs√• f√•et skabt de bedst mulige foruds√¶tninger for din virksomheds fremtidige drift. Har du problemstillinger, som ikke bliver besvaret i denne vejledning, skal du ikke t√łve med at hive fat i vores coaches. Via vores coaches f√•r du adgang til en enorm stor m√¶ngde erfaring inden for de forskellige punkter og der er helt sikkert √©n der kan hj√¶lpe dig videre med din iv√¶rks√¶ttereventyr.