Skab vækst i dit startup med influencer marketing i 2021 [6 råd] | Startup Central
I dette indlæg vil vi guide iværksættere til, hvordan de hurtigt kan opnå resultater, der kan mærkes på bundlinjen, gennem influencer marketing i 2021.

Det kræver ikke længere dyre up-front betalinger på samarbejder for at opnå succes med influencer marketing. Faktisk er det ganske let og ligetil som virksomhed at komme i gang med denne marketingsdisciplin - også for nystartede iværksættervirksomheder.

I dette indlæg vil vi guide iværksættere til, hvordan de hurtigt kan opnå resultater, der kan mærkes på bundlinjen, gennem influencer marketing i 2021.

Kort introduktion og ‘definition’ af influencer marketing

Hos Make Influence arbejder vi selv ud fra denne definition af begrebet:

“Influencer marketing er en markedsføringsstrategi, der går ud på at skabe relationer til én eller flere influencers og få dem til at promovere et produkt eller brand mod betaling og/eller gaver.

Strategien ligger i feltet mellem sociale medier, produktmarketing, brugeranmeldelser og PR. Men hvor man inden for PR rækker ud til journalister for at få dækning i en avis eller magasin og eksponering over for deres læsere, rækker man her ud til influencers for at få omtale på et socialt medie.”

Så er der styr på den del. Lad os dykke ned i de 6 konkrete råd.

Råd 1: Sæt konkrete mål

Ligesom da du sad og udviklede på din forretningsplan ved du, at det er nødvendigt at sætte sig nogle konkrete mål.

Spørg dig selv:

  • Hvad er formålet med at arbejde med denne marketing indsats?
  • Langsigtet branding af produkt og/eller virksomhed?
  • Eller hurtige direkte salg?

Disse rammer sættes fra starten af samarbejdet. Dette gør også, at både du og influenceren er indforstået med projektet og det ønskede mål.

Begge tilgange kan sådan set være effektive, men skab fokus og undgå at sætte dig selv mellem to stole.

Råd 2: Få defineret din målgruppe

Nu har du forhåbentligt fået styr på dit mål. Så skal du finde frem til, hvem i alverden du havde tænkt dig skulle købe dit produkt/ service - altså målgruppen.

Der findes et hav af forskellige målgruppeanalyser og -teorier.

Alt efter, hvor ung eller gammel din hjemmeside eller webshop er, anbefaler vi dig at afsøge din Google Analytics for dyrebar indsigt. Få indblik i kønsfordeling, alder, handelsmønstre mm. Det kan være en billig vej uden om dyre test og analyser af markedet.

Råd 3: Vælg den rette influencer

“Nå! Så jeg skal ikke tage den forkerte?”. Det kan lyde ganske indlysende, men det er afgørende at vælge den rette influencer. Men hvad mener vi så her?

Du har netop udvalgt og fået defineret din målgruppe. Herfra har du mulighed for at matche disse demografiske træk op med influencerens følgeres demografi.

Hav fokus på følgende:

  • Hvad er det for nogle følgere influenceren har - ikke hvordan deres SoMe-Feed ser ud.
  • Kig på influencerens eksponeringer og rækkevidde - ikke deres antal af følgere.

Antallet af følgere på deres kanal siger ikke i sig selv noget om, hvorvidt de kan genere salg til din virksomhed. Rækkevidde og eksponeringer plejer derimod at være nogle parametre, der fortæller om, hvor stærk influencerens engagement egentlig er.

Råd 4: Økonomi og betaling

Intet i denne verden er gratis. Og virksomhedens økonomi er noget, som enhver iværksætter ofte har ekstremt meget fokus på i de første mange måneder.

Det korte af det lange er, at du nu har fundet dig en eller flere influencere, som du ønsker at samarbejde med. Så er spørgsmålet: Hvor meget vil du betale, og hvordan vil du betale influenceren?

Der findes primært to betalingsløsninger: Up-front eller performancebaseret.

Up-front: Inden starten af samarbejdet påbegyndes betales influenceren X antal kroner for, hvad det aftalte samarbejde indebærer.

Performancebaseret model: Via affiliate links kan virksomhed og influencer tracke på konverteringer og salg via samarbejdet. Deraf vil influenceren få en kommission på X % af det salg, som de har genereret på kampagnen.

I visse tilfælde kan de to betalingsformer mixes alt efter, hvilken influencer der samarbejdes med.

Råd 5: Slip din influencer fri

Husk på at influenceren har opnået denne mængde af følgere ved at være kreativ, innovativ - og ved at være sig selv.

Et godt råd er derfor som virksomhed ikke at sætte for mange krav til, hvordan, hvornår og hvor meget content, de skal lægge op. Deres følgere vil i sidste ende også sidde og se på dette content og føle, at influenceren ikke agerer som sig selv.

Det vil komme til at virke utroværdigt, og det vil med al sandsynlighed skade virksomhedens indtjeningsmuligheder.

Så slip influencerens kreativitet fri. Det er naturligvis fornuftigt at have specifikke retningslinjer for, hvad influenceren bestemt ikke må sige/gøre (ift. lovgivning/ virksomhedspolitik). Men hos Make Influence oplever vi oftest, at de bedste resultater opnås, ved at virksomheder undgår at stille for mange krav.

Råd 6: Få dine influencere til at føle sig unikke

Ligesom med andre samarbejder kan du med fordel pleje den gode relation med din(e) influencer(e). Det kan du eksempelvis gøre ved at tilbyde dem unikke rabatkoder, eller give dem adgang til at se virksomhedens kommende produkter før alle andre.

Influenceren vil opleve dette som en ekstra belønning oven i det nuværende samarbejde. Det vil formentlig give ham/hende inspiration til nye muligheder for content udvikling.

I sidste ende er det et andet menneske, som du som virksomhed arbejder sammen med. Så plej denne relation, som du plejer en masse andre relationer.

Hvis du vil vide mere om performancebaseret influencer marketing, og hvordan det kan gavne din virksomhed, så kan du læse meget mere på makeinfluence.com. Make Influence er en datadrevet platform, hvor alle virksomheder har mulighed for at arbejde med influencer marketing baseret på resultater og gennemsigtighed.

Indlægget er skrevet af Astrid Dam Schiøller, Marketing Manager hos Make Influence.