I dette indlÊg vil vi guide ivÊrksÊttere til, hvordan de hurtigt kan opnÄ resultater, der kan mÊrkes pÄ bundlinjen, gennem influencer marketing i 2021.

Det krÊver ikke lÊngere dyre up-front betalinger pÄ samarbejder for at opnÄ succes med influencer marketing. Faktisk er det ganske let og ligetil som virksomhed at komme i gang med denne marketingsdisciplin - ogsÄ for nystartede ivÊrksÊttervirksomheder.

I dette indlÊg vil vi guide ivÊrksÊttere til, hvordan de hurtigt kan opnÄ resultater, der kan mÊrkes pÄ bundlinjen, gennem influencer marketing i 2021.

Kort introduktion og ‘definition’ af influencer marketing

Hos Make Influence arbejder vi selv ud fra denne definition af begrebet:

“Influencer marketing er en markedsfĂžringsstrategi, der gĂ„r ud pĂ„ at skabe relationer til Ă©n eller flere influencers og fĂ„ dem til at promovere et produkt eller brand mod betaling og/eller gaver.

Strategien ligger i feltet mellem sociale medier, produktmarketing, brugeranmeldelser og PR. Men hvor man inden for PR rĂŠkker ud til journalister for at fĂ„ dĂŠkning i en avis eller magasin og eksponering over for deres lĂŠsere, rĂŠkker man her ud til influencers for at fĂ„ omtale pĂ„ et socialt medie.”

SÄ er der styr pÄ den del. Lad os dykke ned i de 6 konkrete rÄd.

RÄd 1: SÊt konkrete mÄl

Ligesom da du sad og udviklede pÄ din forretningsplan ved du, at det er nÞdvendigt at sÊtte sig nogle konkrete mÄl.

SpĂžrg dig selv:

  • Hvad er formĂ„let med at arbejde med denne marketing indsats?
  • Langsigtet branding af produkt og/eller virksomhed?
  • Eller hurtige direkte salg?

Disse rammer sÊttes fra starten af samarbejdet. Dette gÞr ogsÄ, at bÄde du og influenceren er indforstÄet med projektet og det Þnskede mÄl.

Begge tilgange kan sÄdan set vÊre effektive, men skab fokus og undgÄ at sÊtte dig selv mellem to stole.

RÄd 2: FÄ defineret din mÄlgruppe

Nu har du forhÄbentligt fÄet styr pÄ dit mÄl. SÄ skal du finde frem til, hvem i alverden du havde tÊnkt dig skulle kÞbe dit produkt/ service - altsÄ mÄlgruppen.

Der findes et hav af forskellige mÄlgruppeanalyser og -teorier.

Alt efter, hvor ung eller gammel din hjemmeside eller webshop er, anbefaler vi dig at afsĂžge din Google Analytics for dyrebar indsigt. FĂ„ indblik i kĂžnsfordeling, alder, handelsmĂžnstre mm. Det kan vĂŠre en billig vej uden om dyre test og analyser af markedet.

RĂ„d 3: VĂŠlg den rette influencer

“NĂ„! SĂ„ jeg skal ikke tage den forkerte?”. Det kan lyde ganske indlysende, men det er afgĂžrende at vĂŠlge den rette influencer. Men hvad mener vi sĂ„ her?

Du har netop udvalgt og fÄet defineret din mÄlgruppe. Herfra har du mulighed for at matche disse demografiske trÊk op med influencerens fÞlgeres demografi.

Hav fokus pÄ fÞlgende:

  • Hvad er det for nogle fĂžlgere influenceren har - ikke hvordan deres SoMe-Feed ser ud.
  • Kig pĂ„ influencerens eksponeringer og rĂŠkkevidde - ikke deres antal af fĂžlgere.

Antallet af fÞlgere pÄ deres kanal siger ikke i sig selv noget om, hvorvidt de kan genere salg til din virksomhed. RÊkkevidde og eksponeringer plejer derimod at vÊre nogle parametre, der fortÊller om, hvor stÊrk influencerens engagement egentlig er.

RÄd 4: Økonomi og betaling

Intet i denne verden er gratis. Og virksomhedens Þkonomi er noget, som enhver ivÊrksÊtter ofte har ekstremt meget fokus pÄ i de fÞrste mange mÄneder.

Det korte af det lange er, at du nu har fundet dig en eller flere influencere, som du Þnsker at samarbejde med. SÄ er spÞrgsmÄlet: Hvor meget vil du betale, og hvordan vil du betale
influenceren?

Der findes primĂŠrt to betalingslĂžsninger: Up-front eller performancebaseret.

Up-front: Inden starten af samarbejdet pÄbegyndes betales influenceren X antal kroner for, hvad det aftalte samarbejde indebÊrer.

Performancebaseret model: Via affiliate links kan virksomhed og influencer tracke pÄ konverteringer og salg via samarbejdet. Deraf vil influenceren fÄ en kommission pÄ X % af det
salg, som de har genereret pÄ kampagnen.

I visse tilfĂŠlde kan de to betalingsformer mixes alt efter, hvilken influencer der samarbejdes med.

RĂ„d 5: Slip din influencer fri

Husk pÄ at influenceren har opnÄet denne mÊngde af fÞlgere ved at vÊre kreativ, innovativ - og ved at vÊre sig selv.

Et godt rÄd er derfor som virksomhed ikke at sÊtte for mange krav til, hvordan, hvornÄr og hvor meget content, de skal lÊgge op. Deres fÞlgere vil i sidste ende ogsÄ sidde og se pÄ dette
content og fĂžle, at influenceren ikke agerer som sig selv.

Det vil komme til at virke utrovĂŠrdigt, og det vil med al sandsynlighed skade virksomhedens indtjeningsmuligheder.

SÄ slip influencerens kreativitet fri. Det er naturligvis fornuftigt at have specifikke retningslinjer for, hvad influenceren bestemt ikke mÄ sige/gÞre (ift. lovgivning/ virksomhedspolitik). Men hos
Make Influence oplever vi oftest, at de bedste resultater opnÄs, ved at virksomheder undgÄr at stille for mange krav.

RĂ„d 6: FĂ„ dine influencere til at fĂžle sig unikke

Ligesom med andre samarbejder kan du med fordel pleje den gode relation med din(e) influencer(e). Det kan du eksempelvis gĂžre ved at tilbyde dem unikke rabatkoder, eller give dem adgang til at se virksomhedens kommende produkter fĂžr alle andre.

Influenceren vil opleve dette som en ekstra belĂžnning oven i det nuvĂŠrende samarbejde. Det vil formentlig give ham/hende inspiration til nye muligheder for content udvikling.

I sidste ende er det et andet menneske, som du som virksomhed arbejder sammen med. SĂ„ plej denne relation, som du plejer en masse andre relationer.

Hvis du vil vide mere om performancebaseret influencer marketing, og hvordan det kan gavne din virksomhed, sÄ kan du lÊse meget mere pÄ makeinfluence.com. Make Influence er en
datadrevet platform, hvor alle virksomheder har mulighed for at arbejde med influencer marketing baseret pÄ resultater og gennemsigtighed.

IndlĂŠgget er skrevet af Astrid Dam SchiĂžller, Marketing Manager hos Make Influence.