Sådan gør du, første gang du skal ansætte en medarbejder | Startup Central
Er din virksomhed ved at vokse sig så stor, at du har brug for en medarbejder? Få gode tips til, hvad du skal være opmærksom på.

Måske er det ved at være tid til, at du skal ansætte din første medarbejder i din virksomhed.

Her får du nogle bud på, hvad der er vigtigt og hvad du skal være opmærksom på.

Det er et stort skridt at skulle ansætte sin første medarbejder og det kræver en masse benarbejde at finde den rette profil med de rette kompetencer.

Der er både fordele og ulemper ved at være en startup virksomhed, som skal til at ansætte sin første medarbejder.

Fordelen er helt klart, at vedkommende kan være med til at skabe og forme både stillingen og virksomheden, det tror jeg, at der er mange som synes at spændende, hvis altså de får lov 😉.
Ulempen er usikkerheden omkring de forhold der er i virksomheden, hvorfor det kan være svært at tiltrække kompetencer med stor faglig erfaring.

Hvis det var mig, som i dag skulle til at ansætte min første medarbejder, ville jeg gøre følgende:

  1. Skrive et notat til mig selv om, hvad der er af fordele og ulemper ved at arbejde sammen med mig og i min virksomhed.
  2. Gøre op med mig selv, hvilken profil jeg ønsker at ansætte. Jeg synes at det vigtigste at fokusere på, er at finde én som har nogle personlige værdier, som er nært beslægtet med egne og virksomhedens værdier. Hvis ikke du er bevidst om disse, så tænker jeg det ville være godt at starte med at finde disse.

    Årsagen er, at det er min erfaring, at samarbejdet er bedst med de kolleger, hvor jeg har fået talt om værdier og holdninger og at disse er nært beslægtet med mine egne. Det giver en god forståelse for, hvordan både jeg og kandidaten/kollegaen tænker og handler.

    De faglige kompetencer kan læres og jeg er sikker på, at der nok findes én, som har mange af de faglige kompetencer som du leder efter.

  3. Få udarbejdet en kontrakt med hjælp fra en advokat, således at du kan have den klar inden din første samtale. Tænk allerede over om du vil tilbyde pension, sundhedsforsikring og hvor meget ferie du tilbyder.

    Det sender et godt og tydeligt signal, at du har tænkt over tingene.

  4. Begynd at lede efter dine kandidater. Jeg ville starte med at søge på LinkedIn for at finde nogle spændende emner, som jeg pænt og høfligt ville skrive til.

    Samtidig ville jeg tage fat i en jobrådgiver i den kommune jeg bor i, for at få sparring og hjælp. De har måske en spændende kandidat i deres system. Det kunne også være en af de omkringliggende kommuner.

    Selvom vi bevæger os væk fra de klassiske “jobannonce/stillingsannoncer” ville jeg alligevel have lavet et, da mange stadig efterspørger det. Hvordan de så skal skrives, ja det er et helt emne for sig selv.

    Jeg ville efterfølgende “poste” det på LinkedIn, Jobnet og andre portaler hvor jeg kunne gøre det uden omkostninger.

    I denne fase ville jeg også begynde at kontakte uddannelsesinstitutioner, med henblik på at finde min kandidat her. Det kunne være via et samarbejde med en opgave der skulle løses, via et praktikforløb eller noget helt andet.

  5. Når jeg modtager ansøgere i den ene eller den anden form, vil jeg altid læse, eller se deres motiverede ansøgning først, da det fortæller mig lidt om, om de viser interesse i mig og min virksomhed.

    Du skal nok ikke forvente at blive væltet i ansøgere, så derfor ville jeg kalde stort set alle ind til en samtale. Den første samtale ville jeg tage som en “walk n´talk”. Her vil I begge være på mere neutral grund og det vil derfor blive en lidt mere uformel samtale. På samme tid vil det få både dig og ansøgeren til at slappe lidt mere af.

    Når jeg har 2 - 3 ansøgere, som jeg gerne vil ansætte, vil jeg tage en snak mere med dem, hvor jeg vil gå endnu mere i dybden omkring opgaverne og høre lidt om, hvordan de vil løse disse opgaver.

Der findes mange flere tanker og aspekter omkring dette emne, og jeg er sikker på at jeg ikke kan afdække dem alle med denne korte blog, men jeg håber at det har hjulpet dig lidt på vej.

Er du nysgerrig på at tale mere om dette emne, så ta´ endelig fat i mig.

Henrik Stær Grove
COO & Partner i House of Code