Hvordan fĂĄr du kunderne til at komme til dig, i en tid hvor de fleste har for mange muligheder og nok ogsĂĄ en smule informationsforstoppelse?

Hvordan fĂĄr du kunderne til at komme til dig, i en tid hvor de fleste har for mange muligheder og nok ogsĂĄ en smule informationsforstoppelse?

Let’s face it. Det er de færreste, der er interesserede i at høre om dit produkt. Men mange vil gerne høre, hvordan dit produkt kan hjælpe dem med det, de er optaget af lige nu.

Når vi rammer rigtigt med relevant kvalitetsindhold, kan vi bygge relationer med kommende kunder, inden de ved, at de har brug for det, vi sælger.

Men der skal mange idéer til at lave kontinuerlig indholdsmarkedsføring. Det kan være en udfordring, at blive ved med at finde på. Her får du 3 konkrete idéer til at booste kreativiteten og blive ved med at skabe indhold, som giver efterspørgsel og salg.

Planer er intet, men planlægning er alt

Strategisk planlægning er en grundlæggende disciplin i indholdsmarkedsføring. Måske har du hørt udtrykket ”Planer er intet, men planlægning er alt.”

I mødet med virkeligheden, ændres konkrete planer hele tiden. Det er præcis som det skal være, for vores omstændigheder er ikke konstante. Menneskers ønsker og behov er tilsvarende fluktuerende.

Netop derfor har vi brug for et strategisk benspænd, som hjælper os med at blive ved med at lave noget vigtigt, som virker.

Følg Brand Movers 10-trins-guide til hvordan du laver din egen content marketing strategi.

Tilbage til udfordringen med den kontinuerlige udgivelse af indhold. Her får du 3 tips til idégenerering.

1. Skriv i temaer

På baggrund af din strategi, kan du beslutte dig for 3-5 temaer, som du primært producerer indhold om henover året.

Det betyder selvfølgelig ikke, at du aldrig må tale om andet. Men det meste af det, du deler på sociale medier eller i nyhedsbrevet, skal på en eller anden måde handle om de temaer, du har valgt.

Vi er vant til at tænke i produkter, egenskaber og fordele. Men prøv at hæve temaerne op over produktniveau. Ethvert produkt har et udbytte. Det er her, det bliver interessant for kunden.

Lad os sige, at du sælger senge. Dine temaer kunne være:

  • Søvnens betydning for vores psykiske og fysiske velvære
  • Tips til bedre indeklima
  • IndretningsidĂ©er til soveværelset
  • Inspiration til romantik og sex

Du fĂĄr nemmere ved at finde pĂĄ forskelligt og interessant indhold om temaerne end om dine produkter. Men mon ikke du fĂĄr fortalt om dine senge undervejs alligevel?

2. Genudsend dit bedste indhold

Danmarks Radio gør det hele tiden, og du kan også gøre det. Genudsende dit bedste indhold.

Du skal selvfølgelig ikke udgive det samme, som du udgav i går eller i sidste uge. Men du kan sagtens genudsende noget, du udviklede sidste år eller året før. Det er ikke snyd.

Gennemgå sidste og forrige års indhold, og vælg det bedste ud. Måske skal det rettes lidt til, så det fremgår, at det er en genudgivelse. Kører du med ugentlige udgivelser, kan du fint slippe afsted med en genudgivelse hver anden måned. Betragt det som en foræring til din kontinuerlige content plan. Samtidig forlænger du levetiden på dit bedste indhold.

Du kan med fordel planlægge genudsendelser i forbindelse med fx ferier eller højtider, hvor aktualiteten i indholdet vender tilbage som en årlig gave til dig. Lav en sommerferie-serie med genbrugsindhold eller en ”greatest hits” henover jul og nytår.

3. Up-cykling er in

Du kan tage genbrugstanken et step up og begynde at up-cykle dit indhold. Vi ser tendensen mange steder i vores forbrugssamfund – brugte møbler, tøj og andet dims får et tvist og bliver som nyt. Du kan gøre det samme med dit indhold.

Idéer til up-cykling:

  • Saml en række af dine blog posts til en e-bog
  • Nap gode citater fra dine interviews og brug dem pĂĄ sociale medier
  • Fortæl en historie med en billedserie fra dit fotoarkiv
  • Saml en række opslag fra sociale medier til et nyhedsbrev
  • Træk de 3 bedste tips ud af en artikel og lav en infografik med dem

Godt indhold kan være mange ting. Det er ikke altid en lang tekst på 1000 ord. Så længe det er værdifuldt og relevant for modtageren, kan du skabe indhold, der giver efterspørgsel, ud af alt muligt. Det kan være et kort, der viser vej eller giver overblik over noget, som fx hvor du finder den nærmeste gastankstation.

Gør noget andet end du plejer

Idégenerering er ikke raketfysik. Men det er heller ikke altid let. Kreativiteten drukner nemt i bunkerne på skrivebordet, og så kører vi den hjem på rutinen.

Men har du styr på grundlaget i din indholdsproduktion – en god strategi og temaer, som sætter fokus på udbyttet for modtageren – så er du godt hjulpet.

Har du idéblokade, så gør noget andet end du plejer. Spis madpakken ude på gangen. Kør en anden vej hjem fra arbejde eller skim en bog, du aldrig ville have valgt af ren interesse. Forstyr dig selv en lille smule, så du får set verden fra en anden vinkel.