Langt de fleste klienter, jeg m√łder, dr√łmmer om at blive selvst√¶ndig for at f√• mere frihed i hverdagen,mere overskud og en bedre work/life balance. Men inden l√¶nge ser de sig konfronteret med en overskuelig to-do liste.

Langt de fleste klienter, jeg m√łder, dr√łmmer om at blive selvst√¶ndig for at f√• mere frihed i hverdagen,mere overskud og en bedre work/life balance. Men inden l√¶nge ser de sig konfronteret med en kilometerlang TO DO liste. Ok, hvad var det lige der skete der? Det giver mig hverken mere frihed, overskud eller balance.

En ‚Äėustyrlig‚Äô TO DO LIST er en udfordring for mange. Uanset¬† om du lige er startet som selvst√¶ndig eller har v√¶ret i gang i et stykke tid allerede.

Mine mange års erfaring som projektleder har gjort mig til en haj i at estimere, prioritere og planlægge. I dag vil jeg dele mine bedste tips om, hvordan du kan holde styr på dine aktiviteter og opgaver, med dig.

En utæmmet TO DO liste er en motivationsdræber

Som iv√¶rks√¶tter har du tit mange hatte p√•. Du er strategidirekt√łr, marketingansvarlig, kundeservicemedarbejder, finansafdeling, produktudvikler, it-helpdesk og kantinedame.
Helt forst√•eligt at din TO DO list er lang. Og hvad skal du starte med? Alt er jo vigtigt!Jeg oplever, at den kan blive s√• overskueligt for mange, at de s√• slet ikke g√•r i gang. De bliver ‚Äėhandlingslammet‚Äô.

‚ÄėListen er al for lang til, at jeg kan n√• det alligevel, og halvdelen af tingene p√• listen har jeg ingen ide om, hvordan jeg skal gribe an.‚Äô Inden du overhovedet rigtig er kommet i gang, giver du op. Du mister motivationen. Men dette er ikke n√łdvendigt!

Med nogle enkle v√¶rkt√łjer kan du kn√¶kke TO DO listen og holde motivationen oppe. Dine ideer forbliver ikke bare i dit hovede, men bliver f√łrt ud i livet med en konkret og overskuelig plan.

3 steps til at prioritere din TO DO liste

  • Priorit√®r dine opgaver p√• et overordnet plan

Jeg bruger selv et v√¶rkt√łj, som jeg for mange √•r siden opdagede i bogen ‚ÄėMaking ideas happen‚Äô af Scott Belsky. Han kalder det for ‚Äėenergy line‚Äô.

Her handler det om at bestemme sig for, hvor meget energi man vil/skal ligge i de forskellige aktiviteter. Belsky opdeler i kategorierne Extreme, High, Medium, Low og Idle. Dvs. hvad skal jeg bruge mest, h√łj, mellem, lidt energi p√•, og hvad skal jeg slet ikke besk√¶ftige mig med lige nu.

Her er et eksempel på hvordan din energy line kunne se ud:

Igen - i dette step holder du dig i ‚Äėhelikopterperspektiv‚Äô. Du kommer slet ikke ind p√•, hvilke konkrete handlinger, du udf√łrer, eller hvor mange timer, du bruger p√• det, og hvorn√•r.

Jeg oplever at denne √łvelse giver mig en god oversigt over hvilke opgaver jeg skal fokusere p√• for at drive min virksomhed frem og opn√•r de m√•l jeg s√¶tter mig. Is√¶r det, jeg ‚Äėparkerer‚Äô i kategorien Idle, giver ro i maven. For s√• har jeg besluttet mig for, at dette ikke skal have min opm√¶rksomhed lige nu.

S√• ingen grund at det sp√łger i mine tanker. Jeg tager det frem igen p√• et senere tidspunkt. Der vil det s√• rykke op i en af de andre kategorier.Dvs. at din energy line er dynamisk. Den √¶ndrer sig hele tiden. Det kr√¶ver, at du j√¶vnligt genbes√łger den og tjekker, om den stadigv√¶k er aktuel.

  • Bryde dine m√•l ned i delm√•l

Så langt så godt! Nu har du besluttet dig for hvad du skal fokusere på.                                   

Nu handler det om at se p√• de konkrete handlinger der skal til. Hvis vi tager aktiviteten ‚Äėudvikling af indhold til online produkt‚Äô fra ovenst√•ende eksempel. Selve denne aktivitet lyder umiddelbart stadigv√¶k ret abstrakt. Hvad skal du starte med?¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬†¬† ¬†¬†¬†¬†¬†

Her skal du blive konkret!                                                                                                         

Hvad kr√¶ver dette konkret, at du g√łr?

M√•ske er der noget, du skal researche, aftale m√łder, lave et telefonopkald, tilegne dig mere viden p√• et bestemt omr√•de osv. Jo mindre bidder, du kan bryde opgaven ned til, jo bedre. P√• den m√•de sikrer du dig selv l√łbende sm√• succesoplevelser, s√• det k√¶mpestore projekt, pludselig er forvandlet til sm√•, overskuelige skridt.

For lad os være ærlige - Intet er bedre end at vinge noget af på din TO DO liste.

  • Hvad er det vigtigste, ikke det n√¶ste

Ligesom din energy line kræver din opmærksomhed, så skal du også holde din TO DO liste ajour. Jeg anbefaler at gennemgå den dagligt.

Stil dig selv sp√łrgsm√•let ‚Äė Hvad er det vigtigste jeg skal g√łre i dag for at opn√• mit m√•l?¬ī (Her for at¬†producere indhold til dit online produkt).

Jeg har faktisk flere TO DO lister. En generel liste og s√• en ugeplan, som jeg yderligere bryder¬† ned i gedagene mandag-s√łndag. Hver morgen f√•r dagens TO DO liste en revurdering. Og det kan sagtens v√¶re ugens TO DO ogs√• rykker sig flere gange. Jeg bliver n√łdt til at tilpasse, omprioritere min tid osv. Men jeg holder stadigv√¶k mit hovedfokus p√• det, jeg indledende havde besluttet mig for. For det har jeg vurderet i min energy line er det absolut vigtigste lige nu.

Men vent! Hænger det pludselig ikke sammen alligevel? Jamen…. du har sikkert regnet det ud allerede….. tilbage til din energy line.

Ved at få styr på din TO DO liste accelererer du tempoet på din iværksætter rejse. Du får en konkret plan og konkrete daglige opgaver frem for at side med en uoverskuelig liste, der får dig til at gå i baglås.

Det vigtigste er at du er realistisk! Hvad kan, skal og vil du investere din tid i - og hvor meget?

Du kan lave din TO DO liste og energy line på mange måder: Håndskrevet på papir, i Excel eller Google Sheets… Hvad end der nu fungerer bedst for dig. Jeg bruger Trello, som er et gratis planlægnings/projektstyrings tool på nettet. Det fungerer godt for mig.

Pr√łv det! Kast dig bare ud i det! Jeg garanterer dig, at du med disse f√• enkle hands-on tips til din TO DO liste vil kunne m√¶rke en markant forskel i den m√•de, du arbejder p√•, din effektivitet og din evne til at eksekvere og manifestere.