Regnskab & budget er vigtigt for dit iværksætteri | Startup Central
Man skal have styr på økonomien i sin forretning, hvis man ikke har det, kan man risikere at gå konkurs. Her er en blog om, alle de blogs vi har om regnskab og budget.

Regnskab og budget er uhyre vigtigt i dit iværksætteri. Hvis ikke der er styr på regnskabet og budgettet så falder virksomheden hurtigt fra hinanden og så drejer du nøglen om.

Man kan ikke være god til det hele og det behøver man heller ikke, så længe man har et godt netværk som kan hjælpe en eller man er villigt til at læse godt om det, måske endda hyre en som kan holde styr på det for en.

Startup Central har værktøjer du kan bruge for at holde et økonomisk overblik og vi har coaches, som kan hjælpe dig på området.

Der er mange aspekter af regnskab og budgettering, man skal have kendskab til. Vi har her samlet nogle blogs, som vil give dig et indblik i det hele og hjælpe dig på vej med dit regnskab og budgettering.

 

I bloggen ’Hvad er et budget og hvorfor er det vigtigt’ får du 5 vigtige grunde til hvorfor skal lave budgetter og hvad du skal bruge dem til. Du behøver ikke være ekspert i budgettering, du skal blot have en forståelse for det, har ud det vil du nå rigtig langt på egen hånd.

 

Der er flere skattemæssige fordele som du kan gøre brug af i din startup. I bloggen ’Skattemæssige fordele i startup budget’ får du et overblik over disse fordele. Der er blandt andet tale om skattefrit til skud til udvikling, FoU-udgifter og afskrivninger. Budgettet er stramt i startupfasen, derfor vil disse fordele kunne løsne budgettet lidt op.

 

Du kommer ikke uden om moms, medmindre du har et PVM og omsætter for mindre end 50.000 kr. om året. Er du ikke det, så er du momsregistreret og skal indberette og betale moms. I bloggen ’Hvad er moms og hvordan indberetter jeg det?’ får du viden om hvad moms egentlig er, hvordan du indberetter, samt hvor tit du skal indberette.

 

Er din virksomhed momsregistreret og derfor skal betale moms, så skal du da have kendskab til momsfradraget. Din moms kan nemlig trækkes fra. I bloggen ’Momsfradrag – hvordan får min virksomhed det?’ kan du læse om hvordan du får dette fradrag. Dertil er der også en oversigt over de krav der er til en faktura, kvittering eller anden dokumentation, samt bogføring heraf.

 

I bloggen ’Få styr på årsrapporten – frister, krav og revisionspligt’ får du styr alle de vigtige frister og termer. Du får blandt andet viden om årsrapportens indhold, frister for indberetning, revision af årsrapporten, samt oplysningsskema og kontrollerede transaktioner.

 

Har du en så veletableret virksomhed, at du har medarbejdere, så skal de selvfølgelig også have løn. Hvis det er første gang at du skal udbetale løn, så kan der godt opstå tvivl om, hvordan det lige er man gør det. Bloggen ’Sådan kører du løn for første gang’ giver dig 5 enkle trin til at udbetale løn.

 

Din marketing kan være en stor post i din virksomhed, derfor er det også vigtigt at du bogfører den korrekt. I bloggen ’Hvordan bogfører jeg marketingudgifter?’ får du viden om hvad der egentlig betragtes som marketing og hvordan du bogfører disse udgifter. Det er blandt andet SoMe, vareprøver og sponsorater.

 

Er du håndværker og er startet selvstændigt inden for denne branche, så er der mange penge at sparre, da det hurtigt kan blive en dyr omgang. Har du brug for leasing af varevogn, ordrestyring, brændstofkort eller erhvervsforsikring, så kan du læse i bloggen ’Spar penge som håndværker’, hvordan du får dette billigt.