Quick guide over ofte stillede spørgsmål Pris | Startup Central
Hvad må man sige og gøre, når det kommer til ens priser? Her er de ofte stillede spørgsmål hvad angår priser.

Hvilke sparebegreber er der tale om ved sammenligning med egen tidligere pris?

-Produktets ”normalpris” er udgangspunkt for tilbudspris, før/nu priser, spar XX %, spar XX kr.

Hvor længe skal en vare have været til ”normalpris” før jeg må bruge prissammenligning?

Der er her tale om en normalpris periode (kaldet længere periode) og den er på seks sammenhængende uger. For dagligvarer og sæsonvarer er denne periode dog fire uger! Kort periode er op til to uger og for dagligvarer/sæsonvarer en uge.

Hvad nu hvis jeg har solgt mit produkt billigere inden for denne periode?

Så må du kun prissammenligne med den laveste pris du har solgt den til i perioden. Bruger du sparpris, må du kun bruge den forskel, der er mellem dit tilbud og den laveste pris du har solgt den til i perioden.

Eksempel:
Du sælger en t-shirt til ”normalpris” 200 kr. Du har planlagt en annoncepris/tilbudspris seks uger senere, hvor den skal koste 150 kr.

Hvis prisen ikke er blevet nedsat i løbet af de seks uger, må du skilte med spar 50 kr. / spar 25 %.
Har den været reduceret til 175 kr. inden for de seks uger, må du skilte med spar 25 kr. / spar 14 %.
Har den været sat ned til først 160 kr. før de 175 kr. inden for de seks uger, må du skilte med spar 10 kr. / spar 6 %.

Er der undtagelser i den længere periode?

Ja! Naturligvis er der ingen regler uden undtagelser. Et eksempel på det er f.eks. tilbud på en hel produktkategori eller sortimentskategori. Det betyder helt præcist, at hvis du kører tilbud på f.eks. alle t-shirts (maks. tre dage), så må du efterfølgende gerne annoncere med ”fuld sparpris” på f.eks. to modeller i den ”normale” annoncering.

Reel normalpris og faldgruber!

Hvis et produkt ofte er på tilbud/reduceret i forbindelse med tilbud, som led i 3-dageskampagner, indgår i kombinationstilbud eller sælges med mængderabat, vil det være vildledende at sige, at man har en normalpris!

Hvor ofte må man køre fødselsdag og i hvor lang tid?

Den her er lidt mere kringlet. I praksis må du gerne bruge annoncering som fødselsdags år (jubilæumsår), måned, uge osv. Hvad der til gengæld ikke er kringlet, er prissammenligning mod egen ”normalpris”. Det er nemlig ligesom med alt andet. Det betyder, at du kan have tilbud kørende i op til to uger (kort periode).
Er du en enkelt butik må du kun holde fødselsdag én gang om året. Er du en kæde, må du gøre det flere gange (antal af butikker er afgørende)!

Hvad nu hvis jeg giver Prisgaranti?

Lad os sige at du har prisgaranti i din butik. Du har et produkt til 200 kr., som du vil annoncere til en nedsat pris, f.eks. 1. marts og en uge frem. Normalt må du ikke have solgt dette produkt med prisreducering inden for de sidste sammenhængende seks uger. Men undtagelsen opstår hvis du giver prisgaranti og en konkurrent har den billigere, lad os sige tre uger inden din annonce starter. I dette tilfælde må du gerne matche den pris til den enkelte kunde, der måtte stå hos dig på givne tidspunkt og efterfølgende gennemføre din prisannonce med besparelse. Vigtigt er dog, at DU kan bevise at reduceringen skyldes prisgarantien!

Tommelfingerregel: Når du giver prisgaranti/match, så notér mod hvem du gør det og på hvilket tidspunkt! Du har dokumentationspligt!

Der er mange andre relevante spørgsmål i din hverdag omkring prissammenligning osv. derfor kan du følge dette link til Retningslinjer for prismarkedsføring som Forbrugerombudsmanden har lavet.

Vigtigt: Det er din egen pligt at holde dig løbende informeret om evt. ændringer og nye lovtiltag! Er du i tvivl bør du altid få professionel juridisk rådgivning eller kontakte forbrugerrådet!