Pitch deck | Startup Central
NĂ„r du skal lave et pitch deck er det vigtigt, at du sĂŠtter dig i modtagers sted. Vi ser mange forskellige typer af pitches, og vi trĂŠner det med rigtig mange.

NĂ„r du skal lave et pitch deck er det vigtigt, at du sĂŠtter dig i modtagerens sted. Vi ser mange forskellige typer af pitches, og vi trĂŠner det med rigtig mange.

Lad os lige have styr pÄ termerne:

  • Pitch deck = PrĂŠsentation materiale, som illustrere din forretning/ide og vĂŠkst muligheder. Det kan laves i PowerPoint og lignende.
  • Pitch = Det er her hvor du, eller ejerkredsen, mundtligt prĂŠsentere virksomheden – i sammenhĂŠng med det pitch deck i har sendt ud.

En normal proces kan vÊre, at du henvender dig til en given investor, som du mener passer til dit projekt og til dig. Herefter sender du dit pitch og sÄ kan du vÊre heldig, at fÄ lov til at komme ud og forsvare dit pitch deck, foran investorerne. Nej det er ikke ligesom i skolen, hvor du skal forsvarer din opgave. Der er ofte rolige omgivelser, nÄr du er pÄ egen hÄnd ved investorerne.

Det kan selvfĂžlgelig vĂŠre du har tilmeldt dig et investor-event, og sĂ„ er det pĂ„ en scene, med flere investorer – lidt i stil med LĂžvens hule, dog uden kamera. Resten af indlĂŠgget vil tage udgangspunkt i en ny virksomhed eller blot idĂ©fasen, det er dog ogsĂ„ gĂŠldende for mere erfarne virksomheder.

FÞrste og fremmeste: Den perfekte pitch deck skabelon findes ikke, sÄdan er det bare. Grunden til denne holdning er, at det handler om modtageren og din forretning/idé.

Der er dog fĂŠlles grundsten, som er almindelig praksis at have med:

  1. Hvad lĂžser du?
  2. Hvem er teamet?
  3. Ideen?
  4. Markedet – mĂ„lgruppe, markedsanalyse.
  5. Konkurrenter.
  6. Økonomi, budget, vÊkstpotentiale, break-even.
  7. Potentiale – hvor mange lande kan det gþres i?
  8. ROI (return of investment) – HvornĂ„r forventes de investerede penge retur.
  9. Hvor hurtigt – fra investering til produktet er klar til markedet?
  10. Hvor meget sĂžger du? VĂŠrdisĂŠtning, ejerfordeling?
  11. Risiko? Hvad sker der hvis du bliver syg? Hvad kan spille ind for, at du ikke nÄr dine mÄl?

Der har ingen bestemt rÊkkefÞlge du skal sÊtte det hele op i, fÄ det til at passe efter hvordan du ser det. Husk ogsÄ at nogle af dine punkter kan pakkes ind i samme slide.

Vi anbefaler aldrig at have et pitch deck pÄ over 20 slides, det bliver ganske enkelt for meget i forhold til en forretningsplan, og pÄ dette stadie er det ikke nÞdvendigt.

Er dit produkt/din ide/branche unik, sÄ prÊsenteres dette via dine slides.

Husk at tage alt den data du kan finde fra din forretningsplan og fĂ„ det med i dit pitch – en interesseret investor vil kigge pĂ„ google og med garanti finde de faktorer, som pĂ„virker din ide eller virksomhed.

Ja, du kan sagtens rejse penge pÄ en ide. Det handler ofte om hvor oplagt din ide er, for en given investor og at du er realistisk i forhold til din vÊrdisÊtning.