
Covid-19 ændrede alles hverdag drastisk på måder vi slet ikke havde forestillet os forinden. Det sidste halvanden års tid i pandemien har skabt permanente ændringer i, hvordan vi i dagligdagen interagerer med hinanden og ikke mindst i måden, hvorpå vi shopper og køber varer.
Lige siden vi kan huske, har vi været vant til at handle lokalt i de fysiske butikker, men der blev sat en stopper for netop at hoppe ned i de lokale butikker og handle, under diverse nedlukninger på grund af pandemien.
Vi var altså som kunder tvunget til at tage onlinekanalerne til os i større omfang, for at få dækket vores lyst til shopping. Online handlen eksploderede og voksede med vanvittige 50% bare i sidste kvartal i 2020 (læs mere her).
For at forsøge at undgå en massiv butiksdød forsøgte flere byer sig med forskellige tiltag under de nedlukninger der har været. Alt lige fra lokale webshops med de lokale butiksvarer til gratis fragt fra forskellige cityforeninger rundt omkring i Danmark og ikke mindst, kom der virkelig fart på live auktioner.
Netop liveauktioner har vist sig at være et ekstremt populært tiltag for de fysiske butikker, for at undgå at tabe al omsætning til de webshops, der i forvejen gjorde det godt på netop onlinefronten.
For der er ingen tvivl om, at skal man som lokal butik pludselig op imod de store og veletablerede spillere der i forvejen har en massiv tilstedeværelse online, så taber man ni ud af ti gange på baggrund af den erfaring og tilstedeværelse de netop har.
Hvor kommer live auktioner fra?
Liveauktioner (eller live shopping) kommer fra Kina, hvor det er kæmpe stort. Kina har været rigtig i gang med live shopping i cirka 5 år. Det viser engagementet fra nogle af de store spillere i Kina også. AliBaba, TaoBao, AliExpress og WeChat har nemlig allerede nu integrerede muligheder for live shopping på deres platforme og hvis de helt store spillere på så stort et marked kan se potentialet i det, må der være noget om snakken.
Live shopping er faktisk så stort at markedet i 2020 var omkring 1.000 milliarder kroner værd. Læg så hertil, at det indtil 2020 stort set kun var Kina, der var med på bølgen og så er forventningen til markedet, at det globalt set stiger til omkring 40 billioner kroner i 2022. Det er altså en 40-dobling på bare to år!
Hvad er så liveauktioner i Danmark?
Men hvad er liveauktioner eller live shopping i Danmark så? For vi har jo hverken AliBaba, TaoBao eller WeChat herhjemme.
Liveauktioner i Danmark går i al sin enkelthed ud på, at de forretninger der benytter sig af det, stiller sig op foran et kamera (hvilket ofte er en telefon), går live på Facebook eller Instagram og viser deres varer frem, fortæller passioneret om varerne og sælger på den måde.
Før en liveauktion har forretningen nummereret de produkter de har med, så kunderne ved hvilke produkter der hører til hvilket nummer, når de kommenterer. Kunderne kommenterer så eksempelvis ”ja tak nummer 2” for at købe produkt nummer to. Det er altså ikke den store videnskab at bruge liveauktioner som salgskanal for forretningerne, men hvad er det der gør, at det er blevet så populært?
Et ordsprog omkring succesen på liveauktioner man kunne bruge om dem er: ”the best of both worlds”. Når man som forretning laver liveauktioner, giver man nemlig kunderne kombinationen af online shopping hjemme i sofaen, men hvor kunden stadig kan sætte ansigt på personalet og på den måde få den gode oplevelse, som var det i den fysiske butik. På den måde skabes der stort set samme connection som i butikken, men i stedet for at det er one-on-one er det pludselig one-to-many.
Kombinér de ting med FOMO (Fear Of Missing Out), når der konstant kommenteres ”ja tak” og så har man altså et hidtil uset potentiale for at sælge varer via de sociale medier. For det handler nemlig om noget helt basalt i den menneskelige psyke, at liveauktioner fungerer så godt som de gør. Når først man ser en anden person bestille en vare, så har man nemlig en langt større tendens til at købe produktet, både fordi at den anden person ”bekræfter”, at det er et godt produkt samtidig med, at man bliver bange for at produktet bliver udsolgt, før man selv når at bestille det.
Det danske liveauktions marked
Tager man et kort og kigger ned over det danske marked for liveauktioner, er der heller ikke nogen tvivl om, at det er kommet for at blive, for både store og små spillere har allerede lugtet lunten. Kig bare på eksempelvis Matas eller Bestseller, som er nogle af de kæder der gør mest i liveauktioner og ofte flere gange om ugen. De små forretninger i Danmark gør det også godt og indtil videre har over 1.000 fysiske butikker benyttet sig af liveauktioner.
Kigger man på enkeltstående forretninger er Ditur.dk eller NiceHair gode eksempler herpå. Faktisk så meget, at NiceHair sidste år solgte for knapt 20 millioner KUN på live auktioner (læs mere her)!
Der er altså ingen tvivl om, at liveauktioner og live shopping er kommet for at blive og at det kun bliver større fremover.
Hvorfor liveauktioner?
I en tid hvor flere og flere snakker om butiksdød, online handel og ikke mindst Amazons snarlige indtog på det danske marked, er der ikke nogen tvivl om, at de fysiske detailbutikker bliver mere og mere pressede for at overleve.
Dels fordi at mange af de veletablerede spillere på markedet gør det rigtig godt på online delen, men også fordi at online handlen blot bliver større og større. Derfor må mange af de fysiske detailbutikker tænke i nye baner, for at overleve på den lange bane og her kan liveauktioner være netop dét, der skal til for at butikkerne overlever i fremtiden. Netop fordi at liveauktioner giver butikkerne magten tilbage og tager udgangspunkt i præcis dét, som butikkerne er gode til, som er den personlige service og de personlige relationer til kunderne.
For her kan langt de fleste af de online spillere ikke være med – de har ikke erfaringen fra at have stået i butik i flere år og kender derfor ikke deres kunder på samme måde, som de fysiske butikker gør. Her kommer de store online spillere ofte til kort fordi de ”kun” har data, men ikke har den der ”feeling” der ofte skal til for VIRKELIG at få skubbet varer over disken.
I en tid hvor den fysiske kontakt til andre mennesker er vigtigere end nogensinde, kan dette måske være netop det, der skal til for at give de fysiske butikker magten tilbage – og det vil forhåbentligt sikre, at vi også om 10-15 år har en levende bymidte i de dejlige danske byer!
Er liveauktioner for alle?
Men hvem kan så gøre brug af liveauktioner på de sociale medier? Det korte svar er alle med fysiske produkter. Det lidt længere svar er alle med enten fysiske eller digitale produkter.
For lige så snart der er varer man kan sælge, om det er fysiske eller digitale, så er liveauktioner en god kanal at sælge dem på. Vi har set eksempler på, at stort set alt kan sælges på live auktioner, så længe man præsenterer sin forretning og sine produkter på den rigtige måde.
Indtil videre er størstedelen af de forretninger der gør sig i liveauktioner i enten tøj- eller beauty branchen, men vi ser flere og flere eksempler på andre brancher, der også tager det til sig; alt lige fra elektronik til huse har vi set solgt på liveauktioner!
Potentialet er der altså for langt de fleste forretninger, det handler blot om at tage beslutningen om at gøre det.
What’s not to like? Ohh..
Der er stort set heller ingen ulemper ved liveauktioner på SoMe udover arbejdet i det. Det kræver nemlig en hel del arbejde at sætte en liveauktion op. Man skal først og fremmest have fundet produkterne til liveauktionen, nummereret dem og fundet den rigtige pris. Udover at forberedelsen til disse kan være tung, så er der også en hel del administrativt arbejde i at få kigget kommentarerne igennem for at finde ordrerne, besvare kommentarerne, holde styr på hvor mange der er tilbage på lager af en given vare, holde styr på om der er betalt for varerne og ikke mindst få det samlede overblik over, hvem der har bestilt hvad, så man pakker og sender de rigtige varer til den rigtige kunde.
Derfor er live robotten fra Z:Live udviklet til at holde styr på alt det administrative ved netop liveauktioner og sørge for at besvare kundernes kommentarer, sende dem betalingslink og ordrebekræftelse i Messenger, holde styr på lagerstatus og meget mere.
Samtidig er der altid 30 dages gratis prøveperiode på live robotten, så der er ingen grund til ikke at prøve det af og komme i gang!