
Hvis du læser denne her artikel, så har du sikkert allerede haft hånden nede i SEO og måske også SEM. Linkbuilding er en af de faste elementer i SEO, som virkelig kan give et skub i dine rangeringer. Problemet med linkbuilding er, at det kan virke meget svært, uoverskueligt og tilfældigt. Dette skyldes at der kan være mange tilgangsmåder til linkbuilding.
- Find en liste med gratis links
Gratis links giver som regel ikke din hjemmeside meget værdi, men det kan være mere til at give din hjemmeside en naturlig linkprofil og samtidig skabe en fornuftig variation af ankertekster. Hvis du får en masse stærke links, vil du gerne tildele dem en ankertekst, som er lidt mere aggressiv.
Fordelen ved at bruge gratis links er, at man herefter kan have ankerteksten ”her”, ”linket her”, ”kokkenogjomfruen.dk” og lignende. Dette vil gøre siden meget mere naturlig i Googles øjne og derved sikre, at du ikke bliver flagged. - Brug aggressive ankertekster til stærke links
Hvis du formår at få et stærkt link, så vil de være til din fordel at bruge en aggressiv ankertekst, som vil gøre det lettere for Google at tildele din side værdi indenfor det valgte ord eller emne. Hvis man tager udgangspunkt i kokkenogjomfruen.dk, så kunne dette være ”mad ud af huset”.
Hvis man bruger aggressive ankertekster på alle ens backlinks, så vil der ikke gå lang tid før, at man bliver flagged på Google og mister alle rangeringerne. Derfor kan man lige så godt bruge gratis links til, at lave passive ankertekster hvorefter, at alle stærke links får de aggressive ankertekster. - Content, analyse og outreach
Hvordan får man så er stærkt link? I starten kan det være meget svært, da der ikke er en manual til hvordan dette kan gøres. En metode som jeg har haft succes med er at skabe noget fængende content indenfor en bestemt niche. Herefter kan du let og nemt lave en Google søgning og finde alle eksisterende sider og artikler indenfor denne niche.
Når du har lavet en liste over alle relevante artikler, kan du herefter kontakte skribenten eller kontakte siden, som har publiceret artiklerne. På den måde har du en indgangsvinkel, som viser at du har vist interesse og gerne vil give mere værdi til sidens læsere.
En af de punkter som virkelig gør en forskel er hvor ofte og effektivt du outreacher. En af fejlene jeg ofte ser er, at man finder en standard mail på nettet og tilpasser den en smule, så den passer i sammenhængen. Problemet er bare, at disse medier og sider modtager rigtig mange og sådanne mails, hvilket gør den nem at tilsidesætte.
Hvis du gerne vil have succes med outreachen skal du skabe et godt førstehåndsindtryk, som viser dig i godt lys, samt hvad du kan give sitet/mediet. Når man har fundet en effektiv metode, handler det mere om hvordan du kan skalere din metode og give den ekstra gas til flere forskellige medier.