Konverteringsoptimering 101 | Startup Central
Vil du have at din webshop eksploderer med salg, så skal du læse denne blog. Her får du tips til, hvordan du kan få endnu flere salg.

Din webshop kører derudaf. Salgene tikker ind. Alt er godt. 

Mange læner sig tilbage her. Det er typisk de webshops, der bliver ved med at være et fritidsprojekt.

Vil du give dig selv de bedste vækstbetingelser, er det nu, du skal i gang med at optimere. Jeg har samlet 10 forslag til nemme optimeringer, som du kan starte ud med.

10 nemme optimeringer, som kan øge din konverteringsrate

Er du stadig grøn som webshopejer, kan du typisk regne med en konverteringsrate på 0-3%. Mere etablerede webshops kan ligge omkring 1-2%. Så har du lidt at holde dine resultater op imod.

Du kan holde øje med din konverteringsrate med dette regnestykke:

Konverteringsrate = (antal konverteringer / antal besøg) *100.

Og så til de 10 nemme optimeringer:

Hastighed

Test din webshops hastighed med Googles egen speedtest. Den giver dig en hurtig analyse og konkrete forslag til forbedringer. Ofte er der tale om billedfiler, som fylder for meget eller mere tekniske issues, som sænker hastigheden.

Mobilvenlighed

Test altid mobilvisning, når du opdaterer din webshop. Det er et spørgsmål om brugervenlighed, som kan være afgørende for, om kunden orker at gennemføre et køb.

Test især din betalingsløsning på mobil. Kan du gennemføre et køb, uden at bøvle?

Betalingsmetoder

Der findes efterhånden et utal af betalingsmetoder. Det vigtigste er, at du tydeligt viser, hvordan man kan betale i din shop - gerne tidligt i købsprocessen. Det er virkelig en dræber, hvis man kommer til kurven og der så mangler en betalingsmetode, man kan bruge til noget.

Sæt et billede med dine betalingstjenester i footeren, så er du dækket ind:


Vil du være lidt foran her, kan du se på, hvad de unge foretrækker at betale med. Det er formentlig løsninger, vi kommer til at se mere til. 

Sælger du til udlandet, skal du være opmærksom på, at der ofte er helt andre foretrukne betalingsmetoder i spil. 

Fragtpris

Fragtprisen er et reelt konkurrenceparameter. Prøv lidt forskellige scenarier af og se, hvad der virker for din shop.

Kører du med fast fragtpris, kan du prøve at kombinere den med en fragtfri grænse et par hundrede kroner over din gennemsnitlige ordrestørrelse. Måske kan det få flere til at smide et ekstra produkt i kurven?

Du kan også køre en testperiode med billig eller helt gratis fragt. Det er muligt, at det kan betale sig for omsætningen i det lange løb. 

Cut-off time

Har du et setup, som giver mulighed for hurtig levering, kan du med fordel være tydelig omkring din cut-off time - det tidspunkt på dagen, hvor kunden senest skal lægge en ordre hos dig, hvis den skal behandles samme dag.

Den form for sikkerhed for hurtig levering, kan øge konverteringsraten - og spare dig for opkald og spørgsmål i chatten.

Knapper

Dine knapper skal gerne medvirke til at sikre dig et salg. Der er størst chance for, at det sker, når du begrænser dig til én ønsket handling på hver side. 

Du kan både arbejde med farve og tekst på knapperne. Brug knaptekster som fortæller, hvad der sker eller hvad man får, når man klikker. Sørg for at de vigtige knapper har en fremtrædende farve. Det vil typisk være købsknapper, men det kan også være andre knapper, som guider kunden til næste skridt i købsprocessen.

Serviceinfo

Synliggør vigtige oplysninger som fx leveringstid, fragtpris, betalingsmetoder og kontaktoplysnigner. Også selvom du ikke nødvendigvis er konkurrencedygtig på alle områder. Gennemsigtighed betyder ofte mere.

I eksemplet her er vigtige oplysninger underbygget med et relevant ikon for fragt og en grøn farve, som signalerer “på lager”. Yderligere fragtinformation og kontaktoplysninger ligger i en fold-ud funktion under knappen, som i sig selv fremstår vigtig (hvilket den også er) med den grønne fuldfarve.

Kurv

Når først kunden er kommet til kurven, gælder det om at fjerne unødig støj og hjælpe med at holde fokus. Der skal bare være én vej frem: Køb nu (eller shop mere).

Sørg for at give svar på vigtige spørgsmål, men undgå at overkommunikere.

Anbefalinger

Salg handler om tillid. Jeg køber kun noget af dig, hvis jeg har tillid til dig, din butik og dine produkter. 

Når du indsamler og viser anmeldelser af din shop og dine produkter, opbygger du troværdighed. 

Gør også gerne aktivt brug af mærkningsordninger og eksterne systemer som fx Trustpilot. Gør som denne shop der viser anmeldelser tydeligt frem:

Kundeservice

Midt i det hele må du ikke glemme den gode kundeservice. Det kan hurtigt blive dyrere at skaffe nye kunder, frem for at fastholde de kunder, du allerede har.

En god genkøbsrate er en vigtig nøgle til stabilitet og vækst. Kan du få førstegangskøbere til at købe igen, er der kortere vej til loyale kunder. 

Hvilken type kundeservice har dine kunder brug for? Er vi ude i helt almindelig venlig hjælpsomhed? Eller er det mere kontant service i form af konkret vejledning, installation og reparation?

En målrettet kundeservice kan lynhurtigt vende en dårlig oplevelse til en god anbefaling på Trustpilot. Sker det, er det al besværet værd.