Iværksætterhåndbogen | Boganbefaling | Startup Central
Interesserer du dig for drift og udvikling af små og mellemstore virksomheder så er den anmeldes noget for dig. Bogen indeholder en tjekliste samt citater fra iværksættere. Bogen er praktiskorienteret og autentisk.

Iv√¶rks√¶tterh√•ndbogen er skrevet af Hanne Wick og Dorthe Klyv√ł, og er nu ude i sin tredje udgave. Begge forfattere har mange √•rs erfaring som selvst√¶ndige og har skrevet Markedsf√łringsh√•ndbogen ‚Äď for sm√• virksomheder.

Med Iv√¶rks√¶tterh√•ndbogen har Wick og Klyv√ł forfattet en bog, som med fordel ‚Äď til trods for titlen ‚Äď kan l√¶ses af alle, der interesserer sig for drift og udvikling af sm√• og mellemstore virksomheder (SMV‚Äôer).

Når alt er på spil, og du skal forholde dig til utallige parametre, er det fantastisk med en ’Maggi’-terning af en bog, hvor relevant viden inden for iværksætteri er grundigt forklaret og lettilgængeligt.

Iv√¶rks√¶tterh√•ndbogen indeholder en checkliste, hvormed du kan bevare overblikket, n√•r mangt og meget skal unders√łges, udf√¶rdiges og f√łlges op p√•.

Undervejs er bogen illustreret, og de 244 sider er krydret med billeder og citater fra iv√¶rks√¶ttere, som selv er g√•et vejen fra id√© til virksomhed og gjort sig sine erfaringer. Det g√łr bogen utroligt praksisorienteret, vedkommende og autentisk. H√•ndbogen er med andre ord ikke blot √©n i r√¶kken af b√łger med abstrakte og ‚Äď m√•ske ‚Äď t√łrre teorier om iv√¶rks√¶tteri og forretning.

Læs om det, du har behov for her og nu

Det ligger i titlen, at dette er en håndbog. Det betyder, at du kan læse bogen i sin helhed, men du kan også læse kapitlerne uafhængigt af hinanden uden at miste pointer og forståelse for området. Dermed fungerer bogen dit opslagsværk til viden, som du har behov for her og nu.

I Iv√¶rks√¶tterh√•ndbogen finder du blandt andet overskrifter og tematikker som f√łlger:

  • Personlige overvejelser

Her drejer det sig om afklaring om, hvorvidt du t√łr tage springet og blive selvst√¶ndig. Det g√¶lder overvejelser i forhold til din personlighed, selvtillid, dit selvbillede, og hvilken betydning iv√¶rks√¶ttervejen kan have for familie og fremtid.¬†

  • Holder ideen?

Kapitlet giver dig inspiration til og vejledning i afpr√łvning af fundamentet for din (kommende) virksomhed. Det indeb√¶rer redskaber til analyse af eksempelvis forretningsmodel, id√©, testmodel og SWOT.

  • Etablering af virksomhed

Dette vedr√łrer dine overvejelser om selve virksomhedsetableringen. Herunder navn, forretningsplan, ejerskab, virksomhedsform og eventuel bestyrelse/advisory board.

  • Sikkerhed

Etablering af virksomheder indbefatter en række praktiske foranstaltninger, og dette kapitel tager dig i hånden og giver dig råd om forsikringer af dig selv og din virksomhed.

  • √ėkonomi

Budgetter, fakturering, l√łn, bogf√łring, regnskab ‚Ķ som virksomhedsejer m√• du forholde dig til en r√¶kke √łkonomiske faktorer, i Iv√¶rks√¶tterh√•ndbogen kan du sl√• op, hvad der er n√łdvendigt at vide, og du f√•r r√•d til at h√•ndtere √łkonomiske sp√łrgsm√•l undervejs p√• din iv√¶rks√¶tterrejse.

  • Salg og forhandling

Herunder giver forfatterne dig v√¶rkt√łjer til at vurdere, hvordan du prisfasts√¶tter din ydelse eller dit produkt. Dertil kan du l√¶se om forskellige salgsformer, og du f√•r en praktisk tilgangsvinkel p√• forhandlingsteknikker.

  • Markedsf√łring

Markedsf√łring er et vidt begreb, og hvordan du skal markedsf√łre dig, afh√¶nger af branche, produkt/ydelse og dit temperament. Markedsf√łring rummer dertil b√•de sp√łrgsm√•l om og l√łsninger p√• strategi, √¶stetik og eksekvering. H√•ndbogen giver dig derfor et overblik over markedsf√łringsmuligheder ‚Äď herunder valg af logo, hjemmeside, sociale medier. H√•ndtering af PR og udf√¶rdigelse af en kommunikationsplan kan du ligeledes f√• inspiration til.

  • Netv√¶rk

Beskrivelse af forskellige netværkstyper, hvordan de med fordel kan benyttes.

  • Struktur og gode vaner

Som iværksætter og selvstændigt kan dage, tid og rum hurtigt flyde sammen. Ingen iværksætter er ens, men alligevel er det gavnligt med overordnet inspiration til, hvordan du får skabt en dagligdag, hvor du kan fokusere på dét, som skaber værdi for dig.

  • Udvikling af virksomheden ‚Äď og dig selv

Som iv√¶rks√¶tter har udvikling typisk to grene. Den ene vedr√łrer udviklingen af din virksomheder, og h√•ndbogen giver derfor viden om udvikling af strategi, produkt/ydelse og struktur. Den anden gren vedr√łrer udvikling af dig selv, og bogen tilbyder refleksions sp√łrgsm√•l vedr√łrende: Er du en god leder ‚Äď og s√• for dig selv?

  • Krise

Uanset virksomhedsst√łrrelse er kriser uundg√•elige. Som iv√¶rks√¶tter kan barrieren v√¶re sp√łrgsm√•let: ‚ÄĚHvad nu hvis‚Ķ?‚ÄĚ Derfor har forfatterne dedikeret et afsnit til, hvad du skal v√¶re opm√¶rksom p√•, og hvordan du l√¶rer at skelne mellem stille perioder og begyndende kriser.