Du bruger Instagram i dit privatliv, men hvordan knækker du koden til din virksomhedsprofil, nu du er blevet iværksætter? Så er dette blogindlæg noget for dig.

Du bruger Instagram i dit privatliv, men hvordan knækker du koden til din virksomhedsprofil, nu du er blevet iværksætter?

Gennem mit arbejde i Nordic Social har jeg fornøjelsen af at møde et hav af virksomheder, der alle gerne vil sparke døren op til de sociale medier.

Jeg har derfor fået et godt indblik i virksomheders tankegang, bekymringer og ønsker, når det kommer til at inkorporere sociale medier i deres markedføringsindsats.

Målet med dette indlæg er, at du først og fremmest skal finde ud af om Instagram overhoved er et medie for dig (på nuværende tidspunkt) og i givet fald hvordan du kommer ordentligt i gang med ”mindst muligt arbejde”.

Note: uanset om du vælger at gå ”all-in” på Instagram eller ej anbefaler jeg at du, som det absolut mindste, hopper ind og laver en virksomhedsprofil med dit virksomhedsnavn og at du sætter dit logo ind, skriver en skarp bio og indsætter dit hjemmeside-link.

På den måde sikrer du dig at dit navn ikke er optaget og at din virksomhed kan blive fundet på både Instagram og i Googles søgeresultater – flere resultater om din virksomhed skaber mere autoritet omkring dit brand, og det kan vi godt lide.

Lad os komme i gang.

Hvorfor overhoved være på Instagram?

Tilbage i september 2019 skrev jeg et indlæg om 5 overordnede grunde til at være til stede på Instagram.

Du får en kort opsummering her:

  • Instagram har vokseværk
  • Instagram er fantastisk branding
  • Du opnår øget brand awareness
  • Du kan interagere med din målgruppe
  • Instagram kan skabe vækst på bunden

Som alt andet når du er iværksætter, handler det om at prioritere din tid.

Når det kommer til sociale medier, bør du derfor også vælge 1-2 primære kanaler, som du dedikerer det meste af din ”social-tid” til.

Valget bør naturligvis falde på de kanaler hvor din målgruppe er talstærkt til stede, og hvor du kan fange dem i ”det rigtige mindset”.

I mit tilfælde, med Nordic Social, er vores kunder andre virksomheder. Derfor bruger vi rigtig meget tid på LinkedIn, og knap så meget tid på Instagram (som i højere grad bliver brugt til employer-branding), fordi vi ved at det er på LinkedIn de er mest aktive og modtagelige overfor vores budskaber.

Sådan kommer du i gang

1. Sæt en retning

Find dit ”why” – det kommer nemlig til at bestemme retningen for din indsats.

Hvad er det du vil opnå med en tilstedeværelse på Instagram?

Her er nogle eksempler:

  • Fremvise dine produkter eller tjenester
  • Fremvise din virksomheds kultur, medarbejdere og værdier
  • Dele virksomhedsnyheder og opdateringer
  • Opbygge et Community
  • Øge brand awareness
  • Øge brand loyalitet

En ting er imidlertid hvad du gerne VIL opnå, en anden ting er hvad du KAN opnå.

Hvis du f.eks. sælger bæredygtige stomi-poser til hospitaler, vil du nok ikke opnå særlig meget succes med at showcase dine produkter på Instagram.

Det handler altså om at finde ud af hvad der giver mening for netop din forretning, og så lade dette præge din indsats.

Vær ambitiøs, men realistisk.

2. Sæt din profil op

Jeg antager, at du allerede har Instagram installeret på din telefon.

Du skal starte med at lave en ny virksomhedsprofil (eller omdanne din personlige profil til en virksomhedsprofil, såfremt det er dén du ønsker at arbejde med).

Grunden til dette, er at virksomhedsprofilen giver dig et væld af muligheder, som du ikke har fra din private.

Du får bl.a. adgang til Instagram Insights, der kan hjælpe dig med analysere og tilrette din indsats efter hvad der fungerer, og holde dig væk fra hvad der ikke gør – lidt ligesom et kompas.

Du kan finde en step-by-step guide til oprettelse af virksomhedsprofil her.

Opsætning

Der er 5 elementer du skal være opmærksom på her; 

  • Navn
  • Profilbillede
  • Biografi
  • Link
  • Highlights

Navn

Dit ”navn” er den tekst med fed, der er placeret ovenfor din biografi.

Du kan kalde den præcis hvad du vil, men jeg anbefaler at du IKKE kalder den præcis det samme, som dit brugernavn hedder.

Din profil klarer sig nemlig bedre i søgninger, og ser mere professionel ud, hvis navnet og brugernavnet ikke er helt det samme.

Lav et skarpt navn, der kort og præcist forklarer præcis hvad din virksomhed handler om.

Profilbillede

De fleste brands bruger deres logo hér, og det giver også god mening. Du kan også vælge et billede af dit produkt, din café eller dig selv - hvis det er en iværksætterprofil.

Det er sådan set op til dig selv hvad der skal være – det vigtigste er at dit profilbillede er i høj kvalitet, og ikke er pixeleret eller sløret (skal være i 1:1 størrelsesforhold, og bliver vist i 110 x 110 pixels).

Bio(grafi)

Din biografi er hjertet af din profil.

Det er her du skal udpensle dit formål og eksistensgrundlag – du skal pitche din virksomhed.

Nye besøgende skal vide hvad du står for og hvad de kan forvente hvis de vælger at følge dig.

Det er ofte en god idé at lave en overordnet ”titel” efterfulgt af en række bulletpoints.

Det giver den besøgende en hurtig og letlæselig oversigt over din virksomhedsprofil.

Bonustip: 

Husk at have din målgruppe for øje når du skriver din bio. 

Skriv gerne hvad de kan forvente og/eller hvad de får ud af at følge din profil. Deler du løbende tips og tricks indenfor din niche? Afholder du konkurrencer? 

Med andre ord; giv dem et incitament til at følge dig.

PS: den kan max være 150 anslag, så vælg dem med omhu.

Link

Linket nederst på din profil (under din biografi) er nemlig (næsten) det eneste sted på Instagram hvor du kan tilføje et link og derigennem videreføre trafik direkte fra platformen og videre til din hjemmeside, blog, eller sign-up formular.

Eftersom de fleste af dine opslag vil blive vist i dine følgere feed (startside) og ikke på din profil, vil dine opslag altså ikke indeholde dit link.

Derfor er det en god idé løbende at minde dem om det. Du kan f.eks. dele en teaser til et ”større stykke” content du har på din hjemmeside, og bede dine følgere om at følge linket via din profil for at tilgå det. Du har sikkert set ”Link i bio” en milliard gange, når du scroller rundt på platformen.

Bonustip:

Kan du ikke klare dig med ét link? Så kan du gøre brug af et software som Linktree, som tillader dig at få en digital resteplads til al din trafik fra Instagram.

Highlights

Dine highlights er noget af det første nye besøgende ser, og dermed også en unik mulighed for dig. 

Her kan du nemlig komme dem i forkøbet, ved at fremvise produktforklaringer, anmeldelser, Q&A, tips og tricks og andet relevant content.

Du bør få lavet nogle flotte highlight-ikoner, der er tro mod dit brands visuelle identitet. Det skaber en flot profil og viser at du er kommet for at blive.

Før at du kan få sat highlights op, skal du have postet minimum én Instagram story, som du så kan fastgøre til din profil som et highlight. 

Nu har du en knivskarp profil, så lad os komme i gang med at ’Instagramme’!

3. Sæt tonen

Inden du begynder at lave content og skrive tekster skal du fastslå din virksomheds toneof-voice.

Med andre ord; du skal finde ud af hvordan du ønsker at kommunikere på Instagram.

Arbejder du i en oldnordisk og bureaukratisk B2B-virksomhed? Så bør du nok ikke plastre din Instagram til med farverige emojis og humoristisk sprog – din tone skal matche din virksomheds identitet.

Hvordan fastslår du så din tone-of-voice?

Der er ikke nogen manual til dette, men en tommelfingerregel er, at du skal være tro mod dit brand og tænke på din målgruppe – hvordan vil DE foretrække, at du kommunikerer?

Skal det være kækt og jordnært eller mere professionelt og autoritært?

Bonustip:

Udvælg 4-5 kerne-emojis der passer til dit brand og virksomhed, og brug disse fremadrettet.

Hvis du f.eks. arbejder med bæredygtighed, kan du bruge 💚🌱🌳☘🌏 og hvis du arbejder som forfatter kan du bruge &💭📖📚 🤔 – vær kreativ!

4. Lav en content-plan

Nu handler det om at lave content til din profil, og masser af det!

Instagram er en visuel platform, så det er ikke nødvendigvis nogen let opgave at producere flot visuelt indhold, der kan skære igennem støjen.

Dit indhold SKAL være af høj kvalitet, middelmådighed har ikke (længere) en plads på piedestalen. Der er RIGTIG mange virksomheder og RIGTIG meget content derude – du bliver nød til at afsætte tid og ressourcer til at få lavet ordentligt og lækkert indhold.

Jeg taler ofte med virksomheder, der har en masse gammelt og middelmådigt content på deres profiler og nu endelig har indset, at der skal nye boller på suppen.

Hvis dette er tilfældet med dig, så gør dig selv en tjeneste og slet alt det du har liggende – træk en streg i sandet og få en frisk start. Er du i tvivl om dit indhold er godt nok? Ræk ud til mig, så skal jeg nok lave en konkret vurdering 😎

Hvilket slags content?

”Det kommer an på”…..

En ting er, at vide hvad du gerne vil have, en anden ting er hvad du kan lave i praksis.

Har du 0 kr. i budget og aner intet omkring fotografi eller video? Så er du på spanden.

Du har to umiddelbare muligheder - enten må du betale dig fra det, ellers må du lære at gøre det selv.

Heldigvis kan nutidens telefoner efterhånden tage helt fantastiske billeder, og du kan redigere dig ud af det meste fra diverse (gratis) redigeringsværktøjer, men det kræver at du lægger tid og energi i at gøre det ordentligt.

Det er sådan set underordnet hvordan du laver dit indhold, det vigtigste er, at det er skarpt (god kvalitet og det rigtige format), visuelt fængende (blikfang og indbydende) og skaber værdi for din målgruppe.

Content-eksempler:

  • Produktbilleder (showcase dit produkt eller ydelse).
  • Tips og tricks (brugs-scenarier for dit produkt.
  • Kunde-historier (showcase glade kunder).
  • Flotte og/eller sjove billeder ”behind-the-scenes” (fra dit kontor, produktion eller lign.).

Hvornår skal du poste?

Jeg anbefaler ligeledes, at du udvælger nogle faste dage og tidspunkter at poste på (som giver mening for din virksomhed og målgruppe) f.eks. mandag, onsdag og fredag kl.12:00.

Det skaber en rød tråd, der både har en god effekt på dine følgere og på din egen indsats, da det giver dig en rettesnor og holder dig i ørene til at poste på de fastsatte dage.

Bonustip:

Jeg anbefaler at du køber adgang til et program, der kan hjælpe dig med at poste automatisk. På den måde kan du sætte alle dine opslag op til kommende måned på én gang, og derefter lade din profil passe dig selv. Jeg kan personligt anbefale Apphi.

5. Vær konsistent 

Til sidst, men ikke mindst, handler det, som alt andet godt i livet, om at være konsistent.

Det er ikke nok blot at smide et opslag op i ny og næ, når det lige passer ind.

Du skal i stedet opsætte nogle gode rammer for din indsats og holde dig indenfor disse over en længere periode, før du kan forvente at opleve resultater.

Du kommer ikke sovende til succes, men du er jo iværksætter, så det ved du allerede godt.

Vi anbefaler at du poster mellem 3-5 gange om ugen, men det kommer an på hvad der realistisk for dig og din virksomhed.

Find et niveau der passer til dig, og hold dig til det!

Bonustip:

Det er samtidig essentielt, at du løbende monitorerer din aktivitet og tilpasser din indsats efter hvad dine følgere reagerer bedst på.

Hvilke typer opslag får flest likes, kommentarer eller kliks til hjemmeside?

Jeg har skrevet et indlæg omkring brugen af data gennem Instagram Insights – det bør give dig en god forståelse for hvordan du kan bruge dataene til din fordel. 

Dette indlæg var blot toppen af isbjerget, der er MEGET mere du kan dykke ned i, når du først er kommet lidt længere på din Instagram-rejse - men først skal du have styr på basics.

Indlægget er skrevet af Peter Klit, Nordic Social, coach hos Startup Central.