Hvorfor skal jeg registrere mit varemærke og design? | Startup Central
Alt for mange får kopieret deres navn, logo eller design. Problemet er specielt stort inden for e-handelsvirksomhederne.

Danmark er et af de mest kopierede lande i Europa, og samlet set koster kopieringen det danske marked knap 7 mia. kroner om året i tabt salg.

Derfor er det måske også overraskende, at selvom der er bred enighed blandt små danske virksomheder om, at det er vigtigt at beskytte deres forretning mod kopister, så viser undersøgelser, som Patent- og Varemærkestyrelsen har fået lavet, at det desværre er de færreste, som rent faktisk gør noget for at forhindre kopiering.

Det er nemlig kun 9 pct. af små virksomheder i Danmark, der har registreret deres varemærke. Med andre ord kan 9 ud af 10 virksomheder ikke uden videre dokumentere, at de ejer retten til det navn, logo eller design, de gerne vil sælge eller bruge til at sælge. Det svarer til, at man bor i et område med mange indbrud, men alligevel ikke låser døren.

Og det er et problem. Særligt for e-handelsvirksomheder. For meget tyder på, at jo mere man eksporterer og sælger på nettet, desto større er risikoen for at blive kopieret, og at andre stjæler ens idé. Derfor er det en god idé at beskytte sin forretning med fx et registreret varemærke eller en designregistrering.

Det er der nemlig en række fordele ved.

Større handelsplatforme og sociale medier har typisk formularer, som kan bruges til at anmelde kopivarer – og dermed få lukket kopisternes konti. Det kan være en både effektiv, billig og hurtig vej til at bekæmpe kopier på nettet, men det kræver, at virksomheden selv har et registreret varemærke eller design.

Der er også den mulighed, at en virksomhed kan skrive til kopisten og bede vedkommende om at stoppe salg og markedsføring. Det kan i mange tilfælde være tilstrækkeligt til at stoppe kopieringen. Desuden er registrerede varemærker og design også en fordel, hvis du ønsker at tiltrække kapital og investorer, eller hvis du ønsker at udvide dit marked med fx en franchiseaftale.

Men hvad er så varemærker og design?

Helt grundlæggende, kan man sige, at et varemærke er et forretningskendetegn, som du bruger til at sikre, at forbrugerne kan skelne lige præcis dig og din virksomhed fra dine konkurrenter. I dag kan et varemærke tage mange former, og kan fx være din virksomheds navn eller logo eller navnet på et helt bestemt produkt, som du producerer.

Et design er derimod udformningen af et produkt. Det betyder, at det du beskytter med en designregistrering, er lige netop dit produkts særlige udseende. Det kan være alt fra en specielt udformet stol, til formen på en flaske eller et stykke tøj.

Lær mere om varemærker og design

Hvis du er interesseret i at høre mere om varemærker og design, Startup Central og Patent- og Varemærkestyrelsen afholdt et webinar, hvor du kan blive klogere på både varemærker og design, herunder hvad der er hvad og hvorfor du skal registrere dem. Se webinaret her.

Gør dig selv den tjeneste at bruge en time på at sætte dig ind i, hvordan du kan beskytte og hjælpe din virksomhed på vej med de rigtige rettigheder. Det er ikke anderledes, end når du skal vælge vaskemaskine, forsikring eller lån i banken – det er tiden og investeringen værd.

På webinaret vil du blive klædt godt på med den grundlæggende viden du skal bruge til at træffe beslutninger om, hvilke rettigheder der er relevante for dig, og hvad du vil bruge dem til. Herudover vil du høre om nogle af de forhold du skal være opmærksom på, når du begynder at overveje at lave en ansøgning. For et varemærke gælder det fx at det skal adskille sig tilstrækkeligt fra andre mærker, så forbrugeren er i stand til at adskille dine produkter fra dine konkurrenters, mens en designregistrering kræver, at designet skal være nyt og ikke være set tidligere på markedet.

Alt det og meget mere kan du lære om, ved at se webinaret.