Hvilket shopsystem skal jeg vælge til min nye webshop? | Startup Central
I bloggen får du nogle punkter du skal overveje, når du skal vælge shopsystem til din webshop. Der er mere der skal overvejes end du lige tror.

Når du starter en webshop, er et af punkterne på listen at vælge shopsystem. Min anbefaling vil altid være, at vælge et etableret shopsystem, så du ikke skal bekymre dig om driftssikkerheden, men kan koncentrere dig om at få din business op at stå.

Som ny webshopejer kan det være svært at gennemskue, hvor din rejse bringer dig hen. Dine behov vil måske ændre sig i takt med at din shop vokser. Derfor giver det god mening at vælge et system, som er bygget til at drive e-commerce, så det kan vokse sammen med dig.

Vælg et shopsystem, som får dig hurtigt og billigt i gang, så du kan begynde at få nogle salg igennem. De fleste webshops kan fint starte op med standarddesign og standardfunktioner og gemme de dyre og tidskrævende optimeringer, til der er flere varer på hylderne. Folk glemmer hurtigt hvordan du så ud i starten. Brug energien på at få søsat din shop, så du får noget data at arbejde med og udvikle på.

For at finde ud af, hvilket shopsystem der passer bedst til dig, har jeg samlet et par overvejelser, som kan hjælpe dig med at tage en beslutning.

Hvad vil du helst?

Først og fremmest skal du gøre dig klart, hvordan du vil prioritere. Du kan formentlig ikke få både godt, hurtigt og billigt på én gang. Så hvad er vigtigst for dig? Og hvad må det koste?

Hurtigt + godt = dyrt

Hurtigt + billigt = lav kvalitet

Godt + billigt = langsomt

Godt + hurtigt + billigt = findes ikke

Hosted eller open source?

Dernæst skal du tage stilling til, om din shop skal være hosted eller open source.

Et hosted webshopsystem er typisk lidt dyrere i fast månedlig omkostning og du har ikke kontrol over alting, men til gengæld er det mindre bøvlet, da du betaler andre for at din shop kører stabilt - også på store shoppingdage med ekstra belastning på systemet.

Har du tid, lyst og evner til at optimere og udvikle på dit shopsystem, kan du vælge et open source system. Det giver dig større kontrol og kreativ frihed. Men også større risiko for at løbe panden mod muren og ende med at betale en udvikler for at få dig i mål.

Populære hostede webshopsystemer:

  • DanDomain
  • Shopify

Populære open source shopsystemer:

  • WooCommerce
  • Magento

Funktioner - need to have og nice to have?

Det er oplagt at spørge, om systemet har de funktioner, du har brug for?

Start med at lave en liste med udgangspunkt i kunden. Hvilke funktioner vil skabe værdi og få kunden til at lægge sit køb hos dig? Tænk også dit produktsortiment ind. Har du et større udvalg af produkter med mange varianter som fx denne shop med 3D printer filament, kan du få brug for avancerede filtreringsmuligheder. Har du planer om at sende mange nyhedsmails, kan du komme rigtig langt med en integreret mailfunktion, som henter produkter og priser ind automatisk.

Ofte giver det bedst mening at tilpasse sig efter shopsystemernes standardfunktioner, da de er lavet til at dække det generelle behov i markedet og derfor ofte virker bedre i praksis end individuelle løsninger.

Du kan med fordel tænke i “need to have” og “nice to have” funktioner. Det gør det nemmere at prioritere, når du skal vælge mellem systemer, som formentlig ikke imødekommer samtlige funktioner på ønskelisten.

Måske behøver du ikke alle funktioner aktiveret med det samme. “Nice to have” kan så komme med i et udviklingsprojekt senere hen.

Vælg shopsystem

Der er nok udbydere at vælge imellem. Udover de allerede nævnte er Shoporama og Squarespace også gode bud på shopsystemer til nye webshops. Alligevel ender jeg 9 ud af 10 gange med at anbefale Shopify.

Shopify er nemt at gå til og sætte op. Det er et hosted webshopsystem, som virker med det samme og integrerer med stort set alting. Det er bygget til at vokse i og du kan uden problemer omsætte for 100 millioner i systemet.