Få eksperthjælp til at finde den rette betalingsløsning til dig, samt få tips til, hvordan du sikrer den bedste pris.
Har du en fysisk butik, hvor du modtager betaling fra dine kunder? Så er din betalingsløsning en meget vigtig ting at have styr på. Den er vigtig fordi, den sikrer at dine kunder hurtigt og nemt kan betale for en vare i din butik, samt at du kan behandle kundens ordre uden manuelle betalinger som eksempelvis: bankoverførsler, kontantbetalinger osv.
Du har måske allerede en betalingsløsning, eller måske står du og mangler en til din forretning? Dette blogindlæg til dig, som driver en fysisk butik, hvor der er behov for, at dine kunder kan betale for en vare.
Man skal ikke tage en betalingsløsning for givet. Den har større betydning end som så. Den er en af de vigtigste elementer i din forretning, det er den fordi, den forbinder dig og dine kunder, når en betaling finder sted. En betalingsløsning er dermed den nemmeste mulighed for at sælge dine varer og for dine kunder at betale for varen de ønsker, som i sidste ende kan være medvirkende til, at du får flere kunder.
Spørgsmål er, hvilken betalingsløsning der passer bedst til din forretning og hvordan du sikrer, at du ikke betaler for meget? Det er vores samarbejdspartner, Advisoa, erfaring at knap 80 % betaler for meget for deres betalingsløsning, derfor har de skrevet nedenstående blogindlæg. Du vil få et indblik i, hvad du skal overveje, når du vælger betalingsløsning, samt hvordan du sikrer den bedste pris.
Der er flere ting sm spiller ind for at finde den rette betalingsløsning, først og fremmest skal der kigges din type forretning og hvordan dine kunder betale for dine varer.
Betalingsløsninger til fysiske forretninger
I en fysisk forretning står kunderne foran dig, hvorfor behovet er en fysisk betalingsløsning. En fysisk betalingsløsning tillader kunderne at betale, mens de står i din forretning – typisk via en betalingsterminal. En betalingsterminal er den fysiske maskine, som kunden lægger sit kort på. Bag ved denne har man en indløsningsaftale – det er denne der fortæller hvilke forskellige betalingskort, du tager imod på din betalingsløsning. F.eks. Dankort, VISA, MasterCard, American Express og JCB el. Union Pay. Man kan altså sige, at betalingsterminalen og indløsningsaftalen samlet set bygger rammerne for din betalingsløsning.
På hvilket stadie er din forretning?
Der findes et hav af udbydere, der leverer betalingsløsninger til fysiske forretninger, derfor er den første ting, du skal kigge på, hvilket stadie din forretning er på. Det handler ikke om, hvor længe din virksomhed har været i gang, men hvor mange kunder du har og størrelsen på din omsætning.
Er din omsætning lav og har du et begrænset antal kunder, skal du vælge en betalingsløsning, som begrænser dine faste omkostninger, de skal nemlig sættes overfor din omsætning. Er dette tilfældet for din forretning, vil det bedst kunne betale sig med en løsning, hvor de faste omkostninger er tæt på nul, men hvor procentdelen på transaktionsgebyret er højere. Ved denne løsning vil den samlede årlige omkostning være mindre, end en løsning hvor du har mindre transaktionsgebyrer og en højere fast omkostning.
Omvendt, hvis din forretning har rigtig mange kunder og din omsætning er god, er den bedste løsning for dig at have høje faste omkostninger, for eksempel på leje af en terminal, men så har mindre transaktionsomkostninger, for eksempel ved ikke kun at kunne tage VISA/MC til et højt gebyr, mod ikke at have faste omkostninger, som tilbydes af nogle udbydere.
Hvem er dine kunder?
Nu har du dannet dig et overblik over din forretningens stadie, den næste ting, som er meget vigtig, når du vælger din betalingsløsning, er hvem dine kunder er.
Driver du en fysisk forretning, der primært har danske kunder, vil det være en fordel af have en betalingsløsning, som tager imod Dankortet. Et af de mest brugte kort er nemlig Dankortet. Omkring 70 % af danskerne benytter VISA/Dankort, når de handler. Dankort-aftalen er statsreguleret, det betyder at du sikres lavere transaktionsgebyrer, når der betales med Dankort el. VISA/Dankort, i stedet for kun at kunne håndtere VISA og MasterCard, og dermed betaler en høj procentdel af din omsætning i transaktionsgebyrer.
Har du i din forretning mange udenlandske kunder, for eksempel en turistbutik, så skal du fokusere på hvor dine kunder kommer fra. Er dine kunder europæiske, skal du kunne tilbyde betaling med VISA og MasterCard, er dine kunder fra USA eller Asien, vil det være essentielt at kunne tilbyde betaling med AMEX (American Express) og/eller JCB, Union Pay, Diners og Discover.
I de fleste fysiske forretninger er det værd at benytte en Dankort-aftale, da langt de fleste af ens kunder, vil stamme fra Danmark, og man derfor sikrer sig selv markant mindre transaktionsomkostninger, når disse handler i ens butik.
Hvilken terminal passer til din måde at drive forretning på?
Når du har styr på, hvilket stadie din forretning er på og hvem dine kunder er, bør du overveje hvordan du driver din forretning og hvilken terminal der passer bedst til dette behov.
Har du en forretning, hvor kunderne konsekvent betaler ved disken og hvor du har en fast internetforbindelse, er en stationær terminal optimal. Omvendt, har du ikke en fast internetforbindelse, eller har du behov for at kunne tage terminalen rundt i din forretning, f.eks. fordi du ikke har en fast adresse eller fordi du tager imod betalinger flere steder i forretningen (f.eks. i et showroom eller på en café, rundt ved bordene), vil en mobil terminal være ideel.
Det kan også være du har en kasseløsning, og derfor har behov for en integrer bar terminal, der kan sammenkobles med denne løsning.
Vær opmærksom på at de priser du tilbydes oftest ikke er de bedste priser du kan få for din forretning
Ovenstående 3 faktorer, hjælper dig med at finde den rigtige løsning til din forretning – men hvordan sikrer du den bedste pris? Det sker nemlig sjældent, at de første tilbudte priser du får, fra udbyderne er den rigtige til din forretning. Ofte tages der udgangspunkt i udbydernes listepriser og ikke din forretnings behov og nøgletal.
Der er mere end én måde at sikre den rigtige pris. Som regel vil man indsamle tilbud fra de forskellige udbydere, derefter vende dem mod hinanden. De færreste erhvervsdrivende har dog tid til at bruge ressourcer på dette, specielt i opstartsfasen, derfor ender man ofte med at kontakte 1-2 udbydere, og tage det bedste tilbud fra dem. Det er dog sjældent at dette tilbud er det bedste.
Der er rigtig mange ting, som spiller ind, for at sikre den bedste pris. Blandt andet hvor høj en omsætning har du eller du forventer at have, samt antal transaktioner ved omsætningen. Dit gennemsnitkøb og hvem dine kunder er har også betydning. Alt afhængig af gennemsnitskøb, kundetype osv. varierer kostpriserne hos udbyderne.
Gør som mere end 1.500 andre selvstændige, undgå at bruge tid og ressourcer internt. Gennem vores samarbejdspartner Advisoa får du uforpligtende og gratis sparring, samt forhandling af din betalingsløsning. De er eksperter og vejleder dig til den rette betalingsløsning for dig, derudover sikres du den bedste pris og vilkår, blandt udbyderne i branchen.
Betalingsløsninger til webshops
I en webshop er kunderne ikke fysisk til stede, hvorfor man benytter en specifik betalingsløsning hertil. Ligesom en fysisk betalingsløsning består af to led i form af en terminal og en indløsningsaftale, består en online betalingsløsning også af to led; i dette tilfælde af en PSP (din betalingsgateway) og en indløsningsaftale.
En betalingsgateway er helt simpelt det stykke software, der tillader dine kunder at betale på din webshop. Når kunden har indtastet sin kortdata i betalingsvinduet, sendes alt data krypteret videre til indløseren. Udover betalingsvinduet er der ligeledes et administrationsmodul, som du som erhvervsdrivende benytter, hvori transaktionerne håndteres. Håndteringen kan være godkendelse, refundering eller annullering af betalinger.
På hvilket stadie er din webshop?
Ligesom ved en fysisk forretning findes der også ved online handel et hav af udbydere, der leverer betalingsløsninger til webshops – og en af de første ting, man bør se på, er hvilket stadie ens webshop er på. Ikke nødvendigvis hvor længe din webshop har været i gang, men nærmere hvor mange ordrer din webshop har, og hvor stor din omsætning er på webshoppen.
Har du en lav omsætning og et begrænset antal ordrer, bør du kigge mod en løsning, hvor du begrænser dine faste omkostninger, da disse bør sættes op mod din omsætning. I disse tilfælde vil det typisk bedst kunne betale sig at have en løsning med tæt på ingen faste omkostninger, og en højere procentdel på sine transaktionsgebyrer, samt et mindre transaktionsgebyr på håndterede transaktioner på din betalingsgateway. Da de samlede årlige omkostninger her vil være mindre, end en løsning hvor du har høje faste omkostninger og mindre transaktionsmæssige omkostninger med inkluderede transaktioner i din betalingsgateway.
Omvendt, hvis din webshop er et sted, hvor du får flere og flere kunder ind, og har en fin volumen på omsætningen, vil det ofte bedst kunne svare sig at have en løsning, hvor du har højere faste omkostninger på din betalingsgateway og et inkluderet antal transaktioner, men derimod markant mindre transaktionsmæssige omkostninger. F.eks. ved ikke at være låst på kun at kunne tage VISA/MC til et højt gebyr og betale et højere transaktionsgebyr per behandlet transaktion, mod ikke at have nogle faste omkostninger, som nogle udbydere tilbyder.
Hvem er dine kunder – og hvordan handler de på din webshop?
Når du har et overblik over, hvilket stadie din webshop er i, er en af de vigtigste ting at kigge på, når du vælger din betalingsløsning til din webshop, hvem dine kunder er.
Driver du en webshop, hvor dine kunder primært er danske forbrugere, er det værd at have en løsning, hvor du kan tage imod Dankortet, da Dankortet er et af de mest brugte kort i Danmark. Ikke nødvendigvis pga. det rene Dankort, men derimod pga. VISA/Dankort, som netop 70 % af de danske forbrugere benytter, når de handler. Dankort-aftalen er en statsreguleret aftale, der sikrer dig markant lavere transaktionsgebyrer, når dine kunder betaler med sit Dankort el. VISA/Dankort – fremfor en løsning, hvor du kun håndterer VISA og MasterCard, og derfor betaler højere procentdele af din omsætning i transaktionsgebyrer. På Dankort-aftalen til onlinehandel har du samtidig et loft på, hvor meget dit gebyr kan ende på, hvilket kan være en fordel, hvis du har høje gennemsnitskøb.
Det er samtidig værd at have muligheden for at kunne benytte populære 3. parts betalingsformer, som f.eks. MobilePay Online, da dette er én af de mest foretrukne online betalingsformer for danske forbrugere. Det kan ligeledes føre til flere konverteringer i din webshop, bl.a. fra mobile enheder. ViaBill er ligeledes værd at kigge mod, hvis man har høje produktpriser, da dette ligeledes kan øge konverteringsgraden.
Har du derimod en webshop, hvor dine kunder primært er udenlandske kunder, f.eks. en nordisk el. international webshop, er det værd at kigge ind i, hvor disse kunder kommer fra. Er det europæiske kunder, er det primært VISA og MasterCard, man benytter, hvorimod hvis du har kunder fra USA eller Asien, er det essentielt at kunne håndtere AMEX (American Express) og/eller JCB, Union Pay samt Diners og Discover.
På en webshop er det dog ikke nok at kigge ind i, om det er europæiske eller oversøiske kunder – man skal nærmere gå endnu et led ned, da der ved onlinehandel er et hav af forskellige foretrukne betalingsformer hos udenlandske forbrugere, afhængig af hvilket land de kommer fra. Udover ApplePay og GooglePay, findes der nemlig et hav af nationale 3. parts betalingsformer, der bruges mere end regulære kortbetalinger og internationale 3. parts betalingsformer som f.eks. ApplePay og GooglePay.
I Tyskland benytter man f.eks. fortsat traditionelle bankoverførsler, herudover PayPal, mens man i Sverige og Norge hyppigt handler hhv. via Klarna og Swish samt Vipps som sin foretrukne betalingsform.
Hvilken betalingsgateway passer til din webshop?
En betalingsgateway er som tidligere nævnt, helt simpelt det stykke software der tillader dine kunder at betale på din webshop.
En af de mest essentielle ting at sikre sig er, at der er en understøttelse af det CMS (shopsystem) du benytter i din webshop. Om end det er WooCommerce, Magento, Shopify eller lignende. Og såfremt du har udviklet din webshop selv, bør du altid tjekke, at API-dokumentationen er veldokumenteret og understøtter det, din webshop er udviklet i.
Herudover bør man altid sikre sig, at den understøtter de specifikke funktioner man ønsker udover den typiske håndtering af engangsbetalinger – f.eks. abonnementsbetaling o.lign.
De priser du bliver tilbudt, er ikke nødvendigvis de bedst mulige priser for din webshop
Nu ved du, hvordan du finder den rigtige løsning til din webshop – men hvordan sørger du så for, at din forretning har den bedst mulige pris på sin løsning? Det er nemlig langt fra tilfældet, at den første pris du bliver tilbudt fra de forskellige udbydere, er den rigtige, til din webshop. Der tages nemlig typisk udgangspunkt i deres listepriser og ikke din forretnings behov og nøgletal.
Der er flere måder at sikre sig den rigtige pris. Normalt vil man shoppe rundt mellem alle de forskellige udbydere og få et tilbud fra de forskellige, hvorefter man vender dem mod hinanden. Det er dog de færreste erhvervsdrivende vi snakker med, som har tid til at bruge ressourcer på dette, specielt i sin spæde start, hvorfor de ofte ender med at have kontaktet 1 eller 2 udbydere, og derfra går med det bedste tilbud – dette tilbud er dog meget sjældent det bedste, erfarer vi.
I sidste ende er der nemlig mange ting, der spiller ind i, når du skal sikre dig den bedste pris. Først og fremmest, hvor meget volumen du har på kortbetalinger – altså hvor høj en omsætning har du / forventer du, og hvor mange transaktioner er der, ved denne omsætning. Herudover har det også betydning hvad dit gennemsnitskøb er på og hvem dine kunder er. Kostpriserne varierer nemlig hos udbyderne, afhængig af både gennemsnitskøb, kundetype mv.
Undgå at bruge tid og ressourcer internt, gør som over 1.500 andre erhvervsdrivende, og få uforpligtende og gratis sparring, samt forhandling af din løsning af vores samarbejdspartner Advisoa. De er eksperter i branchen og vejleder dig til den rigtige løsning, samtidig med at de sikrer dig de absolut bedste priser og vilkår på din løsning, blandt adskillige udbydere i branchen.