Statistikker siger, at kun ca. 10 % af alle nye startups overlever de første 3 år (ref. StartupGenome ), mens vi i Denmark klarer os lidt bedre end det globale gennemsnit - succesraten for den samme periode er ca. 20 % (ref. Danmarks statistik).

Statistikker siger, at kun ca. 10 % af alle nye startups overlever de første 3 år (ref. StartupGenome ), mens vi i Denmark klarer os lidt bedre end det globale gennemsnit - succesraten for den samme periode er ca. 20 % (ref. Danmarks statistik).

Så hvad er den magiske formel af de succesrige iværksættere?

Som forretningscoach og mentor har jeg fulgt, valideret og rådgivet mange startups i forskellige lande i mere end 8 år, og baseret på mine erfaringer må jeg indrømme at der ikke findes et enkelt formel der passer til alle. Men der er en mønter der går på tværs: de succesfulde iværksætter tænker og handler mere STRATEGISK.

Især i disse 2 områder:

  1. De er mere FOKUSERET og VEDHOLDENDE end alle andre. De giver ikke op efter det første nederlag og de holder ved deres produkt og deres forretning, og de har et klart mål om, hvor de ønsker at være om 3 års tid.
  2. De succesrige iværksætter forstå at opbygge et BRAND og et image, der får deres produkt eller service til at udskille sig fra mængden. Dvs. de tænker mere langsigtet.

Men hvorfor er det så svært at opretholde fokus for mange iværksættere? Iværksættere elsker at starte virksomheder. Men ikke nødvendigvis at køre/drive virksomheder! Den daglig operationelle rutine er ikke noget som giver energi til en ægte iværksætter. Jeg har mødt flere iværksættere som var klar til at ændre deres forretnings koncepter allerede et par korte måneder efter lanceringen – blot fordi de har mødt en gammel ven med en god idé der skal testes på den knap etableret forretning.

Mange iværksættere bliver utålmodige hvis forretningen ikke vokser eksponentiel i løbet den første ½ år. Men dem der er stædige, og kan lytte til deres kunder og løbende optimere deres produkter, er dem der overlever. For eksempel - det tog mere end 2 år for Airbnb at etablere og få gang i forretningen.

Så mit råd ville være – ræk ud til rådgivere, mentorer eller partner-up med folk der kan hjælpe dig med at drive din forretning til vækst.

Myten om MARKEDSFØRING.

”Jeg er nødt til at fokusere på produktet nu - så der er ikke tid eller penge til markedsføring ” – jeg hører ofte denne forklaring, når jeg coacher iværksættere. Marketing opfattes som noget der koster snarere end som et væsentligt værktøj til at vækste salg og opbygge image af virksomheden.

Men det er jo sådan at selv verdens bedste produkt skal præsenteres for dine forbrugere, med de rigtige budskaber, og hvis du ikke formoder at skille dig ud fra mængden – selv de bedste sales funnels vil være knap så effektive.

Det at opbygge et brand er som at gå fra dating til et forhold med dit publikum. Det handler om opbygge tillid og om at dele de samme værdier. Et godt eksempel er LEGO – som er nr. 1 i foretrukne legetøjs brand i verden i dag, selv om der er mange kopi produkter på markedet. Fordi LEGO har formodet at etablere image og relationer med deres brugere som vare længe.

Så mit råd til startups ville være: invester tid og ressourcer i at skabe dit brand og at opbygge relationer med dit publikum - og du vil se at dine salgsstrategier blive mere og mere effektive.

Opfordring:

Der er mange mentorer med stærke kompetence her i Startup Central der ønsker at hjælpe iværksættere. Kontakt dem med din idé eller din udfordring.

Personligt har jeg mere end 15-års erfaring i at opbygge brands og skabe vækst strategier, og jeg har testet flere forretnings ideer for LEGO, og skaleret små markedseksperimenter til million forretninger. Jeg har i mange år siddet i international jury paneler og valideret startup koncepter og adviseret iværksætter om vækststrategier. Mit mål er at hjælpe så mange startups som muligt, så ræk ud, hvis du har brug for hjælp med din forretningsvækst, eller opbygning af dit brand.