Fem ting du IKKE skal sige til investorer | Startup Central
Serieinvestor Magnus Kjøller modtager mere end 500 cases årligt, og i mange tilfælde har founders et urealistisk syn, når de søger om kapital.

Serieinvestor Magnus Kjøller modtager flere end 500 cases årligt, og i mange tilfælde har founders et urealistisk syn på egen forretning, når de søger om kapital. Iværksættere skal huske at bevare ydmygheden, når de kommer med hatten i hånden og beder om andre folks penge.

Et godt pitch er vigtigt, når du søger funding til din virksomhed, men et dårligt pitch kan lynhurtigt blive enden på en mulig investering. Magnus Kjøller, der har investeret i mere end 50 virksomheder, fortæller her, hvad man ikke skal sige til investor på første møde, hvis man gerne vil holde dialogen i gang.

“Det kan ikke gå galt”

  • De fleste startups fejler. Så jo, det kan sagtens gå galt. Fremlæg en interessant case med stort forretningspotentiale, men vær realistisk og bak dine udmeldinger op med data. Er der “proof of concept” eller ej? De fleste investorer ved, at fremskrivninger ikke er garantier, og de skal baseres på rationelle og verificerbare antagelser, lyder det fra Magnus Kjøller.

“Vi har ingen konkurrenter”

  • Investorer kan lynhurtigt gennemskue, når iværksættere er urealistiske. Enhver
    levedygtig virksomhed har (eller vil få) konkurrenter, så findes de ikke, er produktet enten en dårlig idé, markedet er endnu ikke udviklet, eller iværksætteren har ikke gjort sit hjemmearbejde, siger Magnus Kjøller.

“Jeg skal have en direktørløn”

  • Som investor blinker de røde lamper for alvor, hvis founder budgetterer med en kæmpe hyre allerede inden der er omsætning og produktet er kommet ud over rampen. Vi investerer ikke i en virksomhed med potentiale for at betale en alt for høj løn til founder fra dag et, siger Magnus Kjøller

“Vi har brug for kapital - ikke jeres hjælp”

  • Som iværksætter bør man være åben over for de inputs og den erfaring en potentiel investor kommer med. Partnerskabet kan skabe værdi på flere fronter i tillæg til kapital, der kun er en del af puslespillet.
  • Hos Kjøller investerer vi med kapital og know-how. Vi er selv iværksættere, og vi bringer gerne vores kompetencer og netværk til bordet, uden at vi blander os unødigt i driften hos vores porteføljevirksomheder, fortæller Magnus Kjøller.

“Vi kender ikke vores unikke selling points endnu”

  • Der er konkurrence på markedet. Spørgsmålet er, hvorfor du er unik, og hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne. Hvorfor er dit team, din forretningsgang, dit produkt og din service bedre end de andres? Det skal du vide, og det skal du kunne sælge udadtil helt konkret, slutter Magnus Kjøller.

Kjøller er ikke branchespecifikke og har ejerskab i 30 porteføljevirksomheder både i Danmark, England og Indien, der samlet set beskæftiger flere end 700 mennesker. Har du en spændende virksomhed, og søger du vækstkapital, så send din case til Kjøller her.