Hvor vigtigt er et det, at have styr på sit årsregnskab, og hvad kan man gøre for at få det i orden? Det fortæller Anders Fogh lidt om i indlægget her.

Nogle hader det, andre elsker det – men det ændrer ikke på det faktum, at det skal laves. Her er det vigtigt, at alting bliver bogført korrekt og det er vigtigt at du har styr på dine papirer.

Som iværksætter, selvstændig eller freelancer handler det om at udnytte din tid bedst muligt og gøre det du er god til.

Det er også en erkendelse, at medmindre du er regnskabs-uddannet, så er det ikke noget alle har ekspertise inden for. Det vil sige, at du skal udvikle dig og afgive ansvar til nogle du stoler på, som kan hjælpe med at bogfører tingene korrekt – du skal have betalt den moms du evt skylder osv.

Jeg har lige nævnt, at du skal gøre hvad du er god til. På den baggrund vil jeg opfordre til at følge min nedenstående formel. På den måde frigives tid til at skabe mere værdi for din forretning.

Jeg er jyde, men sætningen ”en krone sparet er en krone tjent”, gælder bare ikke altid når det handler om iværksætteri! Brug din tid hvor du kan tjene penge og uddeleger de opgaver, som hænger dig ud af halsen. På den måde skaber du en succesoplevelse for dig selv.

Hvad end du afleverer regnskab 31. december eller 31. juni, er det vigtigt at holde overblik over dit regnskab – også løbende. Har du ubetalte regninger, som du skal betale eller har du kunder som ikke har betalt til dig endnu? Så har du 5 måneder til at få indkrævet disse penge, før du skal indsende dit årsregnskab. Har du årsafslutning den 31. december 2019, skal dit regnskab senest indsendes digital til erhvervsstyrelsen den 31. maj 2020 – den 1. juni er det for sent.

Alt dette hænger personligt mig langt ud af halsen, derfor har jeg valgt at gøre det smart – jeg vil opfordre dig til at gøre det samme. Der vil selvfølgelig opstå noget reklame for partnere hos Startup Central herigennem, men det er udelukkende for din skyld jeg nævner dette. 

 

Step 1.

Jeg gør brug af et regnskabsprogram. Mange tilbyder udover programmet adgang til support. Ved brug af et regnskabsprogram risikerer du ikke at ende med regninger til senere korrekt bogføring.

 

Step 2.

Find en ekspert. Her vil jeg anbefale dig at tage kontakt til vores partner Aconta, som kender til de nødvendige funktioner. De kan hjælpe dig med, hvad der er fradragsberettiget og hvad du ikke kan trække fra. Her vil de bilag du har taget billeder af ende og du kan skrive/ringe til dem, så de kan hjælpe dig. Alt vil som udgangspunkt foregå online og prisen er så favorabel, at det ikke kan betales sig andet end at gøre brug af dem. Du vil have mulighed for at få deres løsning på månedlig basis fra 396, hvilket må siges at være billigt.