
Google har længe brygget på at udfase tredjepartscookies i Google Chrome browseren. I 2024 bliver det en realitet. Er du klar?
Vi strammer grebet om privatlivet på nettet
Google er ikke de første til at stramme grebet om privatlivets fred. Der har længe været fokus på beskyttelse af brugerdata på nettet og flere browserudbydere og teknologiske virksomheder har allerede gjort forskellige tiltag, for at sikre brugernes indflydelse på, hvad de ønsker at dele.
Vi ser det fx hos iPhone brugere, som siden starten af 2021 har kunnet fravælge at dele deres data med tredjepart. Det har rigtig, rigtig mange benyttet sig af.
Hvordan påvirker det vores marketing indsatser?
Selvfølgelig skal vi passe på hinandens personlige data på nettet - det er svært at være uenig i.
Men selvom restriktioner omkring dataindsamling giver mening i et større perspektiv, kan man godt sidde ved sit skrivebord en almindelig gråblå tirsdag eftermiddag og skumle lidt over konsekvenserne for de markedsføringsindsatser, man har lagt energi i at bygge op.
Google er opmærksom på dilemmaet. Det får vi bekræftet på Googles egen blog:
“Improving people’s privacy, while giving businesses the tools they need to succeed online, is vital to the future of the open web.”
Derfor er Google også i gang med at teste en ny teknologi under navnet Privacy Sandbox. Det nye initiativ skal sikre, at vi fortsat kan målrette annoncer på nettet, men uden at gå på kompromis med brugernes privatliv.
Kort fortalt: Vi kommer sandsynligvis ikke længere til at målrette mod enkeltpersoner, men mod grupper af mennesker, med enslydende browserhistorik og interesser.
Først når Privacy Sandbox er lanceret, begynder udfasningen af tredjepartscookies.
Effektiv datasporing via server-side tracking
I mellemtiden vinder server-side tracking frem.
Hvor den mere traditionelle client-side tracking kommer til kort overfor forhindringer som fx Ad blockers, Cookie consent og lignende, skaber server-side tracking et nyt mellemled, som giver dig større kontrol og mere indsigt.
Server-side tracking baseres nemlig på data indsamlet via din egen server, som først derefter indberettes til sporingsplatforme som fx Google Analytics eller Facebook.
Dermed løber du udenom forhindringerne og får (med et meget lille datatab) adgang til vigtige informationer - og det endda helt indenfor GDPR lovens rammer.
Hvordan ser en verden uden tredjepartscookies ud?
Hvem ved? Det hele er stadig under udvikling. Men det ser ud til, at der kommer nye tekniske løsninger til at tracke tredjepartsdata. Måske får vi også nye muligheder for at få endnu mere ud af de førstepartsdata, vi stadig har. Ingen ved præcis, hvad fremtiden bringer.
Men det kan give god mening at tænke i, hvordan du kan gøre dig mindre afhængig af tredjepartsdata.
Har du ikke et godt tag på dine owned media, så er det nok nu, du skal se på det.
Owned media er vejen frem
Er du remarketing-fan, kan tredjepartscookiens død godt gøre lidt ondt. Remarketing er en af de mest målrettede digitale marketingdiscipliner, vi har - og nu er der udsigt til, at den bliver mindre målrettet. Men der er flere veje til målet, og Google går foran og viser vejen.
I en tid, hvor førstepartsdata er the shit, vinder content marketing. Du trækker typisk folk ind på dit eget domæne, hvor du kan måle på deres adfærd og samle din egen data. Derfor har ejede kanaler aldrig været vigtigere end nu.
Content markering er jo ingen nyhed. Men det er måske en lidt underspillet disciplin. En veludført content marketing strategi kan skabe ligeså målrettede resultater som remarketing-kampagnen. Bare på en anden måde.
Den nye webshop Frk. Rose er et fint eksempel på et content univers under opbygning. Visuelt er de godt med, men med en opstramning af kategoribeskrivelserne og en blog med tips og tricks til den glade sommerhusejer, kan de komme meget længere ud over rampen.
I denne kanalmatrix fra E-hub, kan du se de vigtigste (målbare) kanaler i paid, owned og earned:

Det er altså nu, du skal bygge din e-mail liste op. Med e-mailen ejer du dine kundedata og har egentlig bare fuld kontrol over indhold og timing af dine indsatser.
Det er også nu, du skal optimere din hjemmeside til Google - og til mennesker.
Med lidt ekstra tålmodighed kan du opbygge en stor e-mail liste, som giver løbende værdi. Og en hjemmeside med indhold, som bliver ved med at trække trafik. Det koster mest af alt tid (og skills) at opbygge egne medier, men når først det kører, kan du opleve, at væksten kommer næsten af sig selv, med almindelig vedligeholdelse af kanalerne.
Googles seneste update sætter tonen
Googles algoritmeopdatering fra august 2022 underbygger samme budskab: Mennesket først.
Opdateringen belønner det, som Google kalder people-first content. Dvs. indhold, der går efter at hjælpe mennesker, frem for at please søgemaskinen. Google fortæller på deres egen blog om helpful content opdateringen:
“Google Search is always working to better connect people to helpful information. To this end, we’re launching what we call the “helpful content update” that’s part of a broader effort to ensure people see more original, helpful content written by people, for people, in search results.”
Med lidt god vilje passer “the helpful content update” i den samme kasse som udfasningen af tredjepartscookies og det viser, at Google fortsat arbejder på at være verdens bedste søgemaskine.
Det kan du gøre, for at blive klar
Jeg tænker ikke, vi skal græde over udsigten til at miste tredjepartsdata. Det er, som det er. Og eftersom Googles egen forretningsmodel blandt andet bygger på omsætning via annoncer, skal de nok lande en måde at beskytte den målrettede digitale markedsføring på, inden de gør alvor af at udfase tredjepartscookies.
Som tekstforfatter klapper jeg lidt i hænderne, må jeg indrømme. Den retning Google udstikker med helpful content opdateringen og deres fokus på brugeren i udfasningen af tredjepartscookies, er egentlig gode nyheder for os, der allerede forsøger at skabe indhold, som svarer på brugernes spørgsmål.
Så hvad kan du gøre, for at blive klar til fremtiden?
- Opbyg dine egne medier, så du står stærkt på egne ben, uanset hvordan det digitale økosystem udvikler sig.
- Skab indhold, som efterlader dine læsere tilfredse og uden trang til at Google videre. Så er du langt.