
Drømmer du om at starte en webshop? Her får du 3 fejl du helst bør undgå som ny webshopejer.
- For lidt niche fokus
Et sted hvor rigtig mange webshopejere begår en stor fejl er, at de starter ud med et alt for bredt produktudvalg. Mange webshops starter med at være den online version af Føtex, hvor man kan finde alt fra HDMI kabler til strømper.
Fokus, fokus og fokus er nøgleordene, når du skal sammensætte dit produktudvalg. Hellere have alt indenfor en produktkategori end at have lidt af hvert indenfor forskellige produktgrupper.
Lad os sige, at du gerne vil have en online tøjbutik, så bør du først starte med at erobre et marked indenfor tøj og bliv kongen indenfor det felt.
Det kunne f.eks. være herrebukser, hvor du får et kæmpe udvalg indenfor herrebukser. Det er også nemmere at få en stærk identitet, når du fokuserer på et område.
Derudover bliver det også billigere for dig at markedsføre din webshop, da du har nemmere ved at konvertere dine besøgende til kunder, da du har et dybt udvalg indenfor den tøjkategori, som de besøgende søger efter. - For lidt fokus på webdesign og brugeroplevelse
Vi danskere er vant til at handle på flotte webshops og navigere rundt på topmoderne hjemmesider der får Amazon til at ligne noget fra 1995.
Selvom du måske ikke har et kæmpe startbudget til at få udarbejdet et nyt og moderne design, så er det stadig et område, som du ikke må nedprioritere. Især som ny spiller på markedet, er det alfa omega at din webshop fremstår tillidsfuld og seriøs. Et pænt webdesign kan være med til at løfte den oplevelse til nye højder.
Hvis du har et lille budget til design, så kan det anbefales at bruge shopsystemet Shopify, de har en del fede færdiglavet temaer, som du kan bygge videre på.
Udover webshoppens design så skal du også huske på, at fremvise dine oplysninger, kontaktinformationer osv. En webshops ”om os” side er en af de mest besøgte sider, og det skal du udnytte. Her har du rig mulighed for at fortælle om din vision og vise dine kontaktinformationer. Her kan du se [et eksempel][1] på en fin "om os" side. - For lidt test af marketingkanaler
Et sted hvor man kan vinde en del tabt omsætning hjem er ved at teste mange flere marketingkanaler og se, om du kan hente noget profit på disse kanaler.
Et sted du bør kigge på først er Google. Før du begynder at kaste en masse ressourcer i SEO, så bør du først teste, om Google overhovedet er den rette markedsføringskanal for dig.
Det ville være ærgerligt at bruge flere tusinde kroner på SEO, hvor du derefter finder ud af, at du ikke kan tjene penge på den kanal.
Derfor skal du starte ud med at bruge nogle penge på Adwords, det vil sige de betalte reklamer, hvor du får trafik og synlighed med det samme.
Hvis du ikke kan hente noget omsætning fra adwords, så er chancen meget lille for, om du kan tjene penge på de organiske resultater.
[1]: [https://inspo.dk][1]