Derfor skal du have et nyhedsbrev | Del 1 | Startup Central
Er du usikker på om, det er en god idé at din virksomhed har et nyhedsbrev og om det skaber nok værdi til at bruge tid på det? Så får du svaret i bloggen her.

Indrømmet. Nyhedsbrevet er sjældent det allerførste, jeg anbefaler til iværksættere. For der er en række endnu mere basale ting, du skal have styr på først. Eksempelvis skal du have en velfungerende hjemmeside. For uden den får du ikke succes med nyhedsbrevet alligevel.

Når du har fået styr på din hjemmeside, er det en god idé også at få et nyhedsbrev. Det er der flere grunde til:

Uanset hvor god din resterende markedsføring er, kan du sjældent forvente, at nogen køber noget, første gang de hører dit navn eller besøger din hjemmeside. Potentielle kunder skal mindes om dig og din ydelse eller dit produkt mange gange. Både for at huske dig – og for at tro på, at du er så god, at de skal betale penge for dét, du kan. Her er tale om en længere kunderejse, hvor du øger sandsynligheden for salg, jo flere gange du gør opmærksom på dig selv.

Det kan du blandt andet gøre gennem dit nyhedsbrev. Og samtidig har du den fordel, at du kan ramme mange potentielle kunder på en gang, og at du bestemmer, hvad nyhedsbrevene skal handle om = hvad læserne skal fokusere på, efter de har læst det.

Mange undlader at have et nyhedsbrev, fordi de ikke tror, at de kan finde emner nok at skrive om. Når du først kommer i gang, vil du sikkert også opdage, at det ikke er noget problem. Indtil da har jeg 2 oplagte metoder, du kan bruge til at finde på emner. For dine nyhedsbreve skal jo ikke kun gøre læserne klogere på det, du laver. De skal få læserne til at gøre noget. Derfor er nogle emner mere velegnede til nyhedsbreve end andre.

Skriv godt indhold, der fremmer salget

Stil dig selv det her spørgsmål: Hvorfor køber dine kunder ikke?

Du kan sikkert hurtigt finde de første 5 grunde til, at kunderne vælger dig og dine ydelser fra. Eller at de bliver ved med at udskyde købet. Men der er mange andre grunde. Dem skal du også skrive på din liste. Tit har kunderne misforstået noget.

Det kan være, at de ikke tror at:

  • de er målgruppen
  • de kan tjene investeringen hjem
  • de kan finde ud af det, de evt. selv skal gøre ifm. det, du sælger

 

Og udover at disse indvendinger giver dig stribevis af idéer til dine nyhedsbreve, får du samtidig en oplagt anledning til at punktere alle indvendingerne, så kunderne får lyst til at købe. Eller så de fremskynder købet.

Du kan også få mange idéer i kategorien ”læserne skal uddannes til at blive kunder”. Er du konsulent, kan du dele diverse guides til at løse nogle af dine opgaver. Herefter kan nogle af læserne løse nogle af opgaverne selv, hvorefter de forbinder dig med det gode råd, de fik. Andre går i stå eller bliver overraskede over, hvad opgaven kræver, her har du potentiale for et salg.

Med de to metoder finder du ikke alene godt indhold. Du fremskylder salget radikalt gennem den kontinuerlige kontakt.

Uanset om vi snakker nyhedsbreve eller andre former for markedsføring, fokuserer alt for mange udelukkende på at skaffe nye kunder. Fokus skal i stedet være på at gøre de eksisterende kunder tilfredse og få dem til at købe noget mere eller sige dit navn ude i byen.

Og det er der også meget større sandsynlighed for, at de gør, når du har et nyhedsbrev.

Der kan være mange gode grunde til, at du ikke har kontakt med faste kunder i en periode. Men sender du nyhedsbreve til dem, bliver de ved med at huske dig. Samtidig kan det være, at de beder dig om at løse nogle opgaver, som dem du omtaler i dit nyhedsbrev.

Selv oplever jeg tit, at nyhedsbrevene også aktiverer de faste kunder.

Endeligt er det meget lettere for kunder og netværk at dele dine nyhedsbreve, blogindlæg og e-bøger end at henvise kunder til dig for at købe noget. Og når de deler dit nyhedsbrev, sender de også trafik i din retning, hvorefter du kan lukke salget.

Så ja, der er mange gode grunde til at skrive et nyhedsbrev. Før du går i gang, skal du have en liste, du kan skrive til. Hvordan du skaffer den liste, kan du læse her.