Indlægget dækker benzinforbruget de seneste år, og hvordan det siden 2017 mere eller mindre er stagneret, selvom biler bliver mere benzinvenlige.

Flere og flere danskere er villige til at pendle langt for det helt rigtige job. Specielt ogs√• hos selvst√¶ndige og nye iv√¶rks√¶ttere kan br√¶ndstof v√¶re en betydelig faktor p√• budgettet. Det betyder m√•ske endda, at markedsf√łringsbudgettet er presset eller produktudviklingen g√•r lidt sl√łvt.

Danskernes brændstofforbrug er det samme som 10 år tilbage

Energistyrelsen og Drivkraft Danmark udgiver i 2019 en statistik over br√¶ndstofforbruget i Danmark. Statistikken viser at benzinforbruget har stabiliseret sig siden 2018 (Drivkraft Danmark, 2019). Men dette betyder ikke, at de bagvedliggende tal ogs√• er stabiliseret. Nye biler bliver mere benzineffektive, men vi k√łber flere biler og k√łrer l√¶ngere. Disse faktorer opvejer hinanden.

Derudover betyder en stabilitet de senere år ikke, at forbruget af brændstof ligger lavt. Statistikken viser, at forbruget af benzin og diesel toppede i 2007 med mere end 5,5 mio. m3. Selvom man oplevede et lavpunkt efter finanskrisen i 2013, hvor det var på 4,8 mio. m3, er det nu igen oppe over 5 mio. m3. Danskerne bruger altså næsten samme mængde brændstof i dag, som man gjorde for over 10 år siden.

Pendling til og fra arbejde er en vedvarende tendens

Danskerne k√łrer mere og mere i bil til og fra arbejde eller til kunderne, hvis de er selvst√¶ndige. Mere n√łjagtigt viser en analyse om pendling fra 2018 at danskerne transporterer sig 42,5 km frem og tilbage fra arbejde hver dag. Unders√łgelser viser, at denne tendens ikke er ved at √¶ndre sig.

‚ÄĚBranchedirekt√łr i DI Transport Michael Svane ser udviklingen som udtryk for, at danskerne er villige til at transportere sig derhen, hvor deres kompetencer g√łr mest gavn‚ÄĚ (DI Business, 2018).

Foruden privattransport betyder dette, at danskerne i 2018 bruger 146 timer årligt på pendling. Det svarer til over seks dage i bilen, hvilket er en stigning på 11 timer siden 2008. Denne tendens, forklarer Michael Svane med:

‚ÄĚPotentielt vil stigningen i pendlingsafstanden vokse. Det kan ske i takt med, at infrastrukturen udbygges og transportformerne nyt√¶nkes ‚Äď eksempelvis i form af selvk√łrende biler. Det kan f√• danskerne til at transportere sig l√¶ngere‚ÄĚ (DI Business, 2018)

Denne opg√łrelse over hvor langt danskerne k√łrer i bil om dagen er foruden privatk√łrsel, som blot vil f√• det √•rlige antal kilometer til at stige. Det er altid relevant at forholde sig til, hvor mange penge danskerne bruger p√• br√¶ndsel.

Hvad bruger danskerne på brændsel årligt?

Benzinpriserne har det med at svinge meget. Senest s√• vi i for√•ret 2020 et dyk i priserne, grundet et globalt olieprisfald. Dels grundet COVID-19, der satte en stopper for eftersp√łrgslen.

‚ÄĚVi flirter nu med niveauer, som vi senest s√• i 2016. Og f√łr da skal vi helt tilbage til begyndelsen af dette √•rtusinde for at finde tilsvarende lave priser‚ÄĚ (Berlingske, marts 2020).

Det var muligt for f√łrste gang i mange √•r at tanke for under 10 kr. (Q8, 2020). ¬†¬†

‚ÄĚK√łrer man eksempelvis bilen ind p√• en Q8-tankstation, vil man i dag kunne f√• en liter blyfri 95-oktan for 9,59 kroner. For en m√•ned siden var prisen 11,19 kroner, alts√• et prisfald p√• 1,60 kroner pr. liter.‚ÄĚ (Berlingske, marts 2020).

Vi ser dog allerede nu, at priserne hastigt er på vej op ad igen. Udviklingen i benzinprisen kan også ses på grafen, som selskabet Q8 oplyser deres hjemmeside. I august er prisen steget til 10,19, og tendensen ser ud til at fortsætte.  

Kilde: https://www.q8.dk/priser/

S√• hvad er det √•rlige forbrug? Hvis vi regner med en pris p√• 10,2 kr. per liter, hvilket er relativt lavt set i forhold til tidligere √•r og den tendens, vi ser udvikle sig i disse dage. Samtidig k√łrer danskerne til og fra arbejde i snit 42,5 kilometer foruden privatk√łrsel. Bilfabrikanterne er til geng√¶ld blevet bedre til at lave biler mere √łkonomiske s√• de k√łrer l√¶ngere p√• literen. Danmarks statistik oplyser, at biler i 2019 i gennemsnit k√łrer 18,9 km/l (dst, 2019).

42,5/18,9*10,2 = 23 kr.

Det betyder altså at en gennemsnitlig bilist bruger 23 kr. benzin hver dag. Hvert år bliver det til 8.372 kr.

KILDER:

*Berlingske, 18. marts 2020: https://www.berlingske.dk/dine-penge/laveste-prisniveau-siden-2016-benzinprisen-kan-komme-helt-ned-i-otte

*DI Business, 2018: https://www.danskindustri.dk/di-business/arkiv/nyheder/2018/2/mobile-danskere-nu-rejser-vi-425-kilometer-til-og-fra-arbejde/

*Drivkraft Danmark, 2019: https://www.drivkraftdanmark.dk/wp-content/uploads/2019/05/DD_Energistatistik_2019_WEB-spreads.pdf

*DST, 2019: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=29398

*Q8, 2020: https://www.q8.dk/priser/

 

‚Äč