Hvilken verden er det du træder ind i?

Branding er et fluffy begreb, men det er absolut en nødvendighed, hvis din virksomhed skal skille sig ud og opnå succes.

Vi har flere coaches, som kan hjælpe dig med den praktiske del af din branding. De har en masse erfaringer og viden, som du bare skal benytte dig af!

Men du kan måske overveje, inden du kaster dig ud i brandingen af dig og din virksomhed, at kigge på, hvad forskning og andre kloge hoveder har at sige om emnet. Det kan måske hjælpe dig til at forstå, hvad det præcis er, hvad det bruges til, og hvorfor det er nødvendigt.

Vi vil gerne hjælpe dig med at få en forståelse for, hvordan du helt grundlæggende forholder dig til branding, inden du kaster dig ud i det.

Introduktionen til branding vil foregå over 3 dele:

  • Første del vil introducere dig til oplevelsesøkonomi og transformationsøkonomi. Det er vigtigt at forstå, hvilken verden vi er i, og hvordan det former vores tilgang til branding.
  • Anden del vil introducere dig til, hvad branding helt præcist er, og hvad er der vigtigt lige at have med i tankerne.
  • Sidste del vil give dig nogle konkrete værktøjer og virkemidler inden for branding, som måske kan hjælpe dig på vej.

Del 1: Hvilken verden er det du træder ind i?

Mange forskere og eksperter argumenterer for, at vi lever i en oplevelsesøkonomisk verden – hvilket betyder, at alt er en oplevelse. Derfor er det ikke kun dit produkt eller det du tilbyder, som er det vigtigste. Derimod skal du fokusere på og rette din modtagers opmærksomhed mod oplevelsen af hele din virksomhed og det du tilbyder. Når forbrugeren skal bruge penge, handler det altså ikke længere om selve produktet, men om alt det omkringliggende, som giver produktet merværdi.

Fun fact: to amerikanske professorer, inden for oplevelsesøkonomi, argumenterer for, at Disney var den første virksomhed, som benyttede oplevelsesøkonomiens principper (selvom oplevelsesøkonomi ikke var et begreb i den tid)

De skriver:

Vi sporer begyndelsen af denne oplevelsesekspansion til en mand og den virksomhed, han grundlagde: Walt Disney. Efter at have skabt sig et stort navn ved kontinuerligt at tilføre tegnefilm nye niveauer af oplevelseseffekter […] satte Disney kronen på sin karriere, da han i 1955 åbnede Disneyland – en levende tegneserieverden.”

Men mindre kan nu også gøre det. Men det, som selv de største virksomheder, i bund og grund, gør, er at skabe et forhold til deres modtagere og skabe unikke oplevelser for dem.  At brande din virksomhed som en oplevelse, kan være med til at differentiere dig fra andre. Du kan levere noget ekstra, som konkurrenterne ikke kan. Samtidig skaber det et tættere forhold til din modtager.

En fremtidsforsker argumenterer for, at vi, som forbrugere, efterspørger det, der er for lidt af – i en usikker og omskiftelig verden efterspørges tryghed, hvorimod i en statisk verden efterspørges forandring. Oplevelsesdesign forsøger at formgive uudnyttede længsler og drømme, og på den måde skabe nye markeder. Det er derfor vigtigt, at du hele tiden er opmærksom på samfund- og forbrugertendenser, hvor vi bevæger os væk fra, og hen mod, hele verdenssituationen osv. Brandingen af din virksomhed skal ikke være statisk, da du, din virksomhed og samfundet og vores forbrug, altid er under udvikling. Det er vigtigt at du hele tiden sørger for indtænke modtageren i dit design af oplevelsen af dit brand.

Det vi lige har beskrevet, hedder som sagt oplevelsesøkonomi. Men der er flere, der argumenterer for, at vi nu har det, der hedder transformationsøkonomi. Oplevelser er blevet så populære og er næsten en selvfølgelighed. Det er blevet hverdagskost. Men med transformationsøkonomien ligger fokusset hos brands ikke ”bare” på at give en god oplevelse, men på at transformere modtageren og skabe vedvarende personlige forandringer.

Rollen for brands ændrer sig derfor. Ved oplevelsesøkonomien er det brandets rolle at iscenesætte mindeværdige oplevelser, som engagerer modtageren. Med transformationsøkonomien udvikler brandets rolle sig til at være en rådgiver eller facilitator for modtagerens ønskede transformation. Brands skal derfor også se deres modtager som brugere eller medlemmer, hvor der er tale om at etablere en vedvarende relation, fremfor at se dem som engangskøbere.