Backlinks er noget, som kan have en stor betydning på din virksomheds rangeringer inde på diverse søgemaskiner. I dette indlæg vil jeg kort gå over hvad det kan have af betydning for din virksomhed, samt hvordan man effektivt kan bruge backlinks.

Backlinks 101 - Kort forklaret

Backlinks er noget, som kan have en stor betydning på din virksomheds rangeringer inde på diverse søgemaskiner. I dette indlæg vil jeg kort gå over hvad det kan have af betydning for din virksomhed, samt hvordan man effektivt kan bruge backlinks.

Hvad er et backlink

Backlinks er links som kommer fra en hjemmeside mod en anden hjemmeside. Et eksempel kunne være hvis Startupcentral linker Completeevents forside eller underside, som omhandler firmaevents i København.

 

Foroven er det lavet et eksempel med linket ”firmaevents i København”. Sådanne links vil ofte være market på den ene eller anden måde, hvilket tydeliggøre at det er et backlink.

Hvad gør et backlink

Et backlink er klikbar og kan føre den besøgende over til en anden side. Præcist hvad backlinks gør og hvordan det påvirker SEO, er ret kompliceret, men overordnet set kan du anse det som en anbefaling eller klap på skulderen.

 

Hvis side A linker til side B, så er det i Googles øjne en form for anbefaling eller anmeldelse. Hvis en meget kendt og stærk side linker til en ukendt side, så kan den ukendte side pludseligt stige mange rangeringer på Google.

 

Forskellige hjemmesider har altså forskellige værdier og hvis en hjemmeside er af høj værdi, så vil linket også give stærk værdi.

Hvor skal man linke til

Hvis man linker til en hjemmesides forside, så vil linkets værdi blive spredt hen over diverse undersider.

En hjemmesides struktur kunne f.eks. se sĂĄledes ud:

  • Forside
    • Om-os
      • Vores historie
    • Events
      • Pokemon-event
      • Bustur-i-rummet
    • Kontakt
      • Anders
      • Frederik
    • Cookies
    • Referencer
      • Reference-fra-a
      • Reference-fra-b

Hvis linket går til forsiden, så vil størstedelen af værdien være i forsiden, derefter rykke ned til de andre undersider og derefter undersidernes undersider.

 

Hvis man gerne vil have en specifik side til at rangere på Google, så vil du kunne linke direkte til denne underside, så den får mest værdi.

Linkets ankertekst

En ankertekst er teksten, som er markeret som et link. I tidligere eksempel var ankerteksten ”firmaevents i København”. Ankerteksten er med til at fortælle Google hvad den henviste side handler om.

 

I dette tilfælde fortæller ankerteksten at siden handler om firmaevents i København, hvilket kan være med til at skubbe denne specifikke side op på Google når man søger dette term.

 

Overstående eksempel er et tegn på en aggressiv ankertekst strategi, som kan være meget effektiv. Dog kan det have negative konsekvenser, hvis alle ens links er aggressive og derfor skal man variere hvilke ankertekster man bruger.

No-follow eller do-follow

Folk som administrerer hjemmesider kan vælge om et link skal være et no-follow eller do-follow link. Et do-follow link er et standardlink, som tillægger værdi som tidligere nævnt.

 

Et no-follow link er et link, som ikke giver en anden side noget værdi. Årsagen til at man gør dette kan fx være, hvis man er et forum og ikke kan styre hvem andre linker til. Derudover kan det være, at man ikke vil have ens egen side forbundet med sådanne sider.

 

OverstĂĄende et meget kort og simpelt, men hvis man gerne vil have mere information, kan man kontakte mig eller en anden SEM-ekspert