S√•dan anvender du, i meget korte tr√¶k, Instagram og Facebook til din markedsf√łring.

Mange virksomheder kn√¶kker nakken i et fors√łg p√• at v√¶re p√• alle platforme p√• √©n gang. Medmindre du enten er ekspert indenfor sociale medier, eller har r√•d til at ans√¶tte en medarbejder til kun at tage sig af SoMe, s√• anbefaler vi at du t√¶nker over hvilke medier som er bedst for din forretning.

En god kombi er ofte Instagram og Facebook, nedenunder vil vi forklare hvordan, og hvorfor man skal anvende disse 2 medier.

  • Instagram

Instagram er en kreativ platform, hvor især det visuelle er i fokus. Siden starten er kvaliteten kun steget ift. billedkvalitet, format og måden at bruge mediet på, men lad det ikke skræmme dig.

N√•r du laver opslag vil vi klart anbefale at du s√łrger for at f√• taget nogle gode billeder, men glem ikke at du ogs√• kan lave ‚ÄôInsta stories.‚Äô Her kan du poste mere behind the scenes materiale, dette beh√łver ikke v√¶re mega skarp billedkvalitet, eller v√¶re super gennemt√¶nkt.Det kan faktisk v√¶re med til at skabe et mere autentisk brand, at det ikke er s√• gennemt√¶nkt.

I opslagene er det ogs√• vigtigt at du i tekstboksen er konkret, lad v√¶re med at skrive en mur af tekst, fordi p√• Instagram kommer folk for det visuelle aspekt.Derudover kan det v√¶re en god id√© at dykke ned i hashtag analytics, og finde ud af hvilke hashtags som er relevante for dig.Generelt set er hashtags en form for kategorisering, s√• dine opslag dukker op hos folk som er interesseret i disse emner. Det g√łr ogs√• at hvis folk s√łger efter en bestemt type content, og hvis de s√łger p√• et hashtag som du har anvendt, s√• dukker du op.

Du konkurrerer selvf√łlgelig med alle andre som har anvendt de samme hashtags, s√• vi vil anbefale at du laver en kombination af brede hashtags, mere konkrete hashtags, og et par unikke.
Du kan anvende f√łlgende v√¶rkt√łj til at hj√¶lpe dig med hvilke hashtags du kan bruge, her taster du et hashtag ind f.eks. #entrepreneur, og s√• viser den dig relaterede hashtags som du kan anvende.

Hashtag generator: https://app.sistrix.com/en/instagram-hashtags

Der findes mange billedredigeringsprogrammer du kan anvende, og et hav af apps. Vi vil anbefale at hvis du skal lave enkle logo posts, tekst posts el.lign. så kan du gratis anvende https://www.canva.com.

Det er super brugervenligt og er et godt sted at starte.

Derudover anvender vi Facebook Business ‚Äď Creator studio til at planl√¶gge posts. Det kan v√¶re en god id√©, n√•r du er kommet i gang, at se hvorn√•r din m√•lgruppe er aktive p√• Instagram, s√• du kan planl√¶gge dine posts derefter. Dette kan du se inde p√• Instagram, under¬†indblik fanen.

Instagram er en god platform til især at nå ud til et internationalt publikum, samt finde inspiration fra andre indenfor samme branche. Det er også en god måde at vise nye produkter frem, eller skabe en mere personlig relation til din målgruppe.

Vi vil mene at Instagram fungerer for de fleste brancher, dog hvis du appellerer til en målgruppe som er 50+ og skal du måske overveje hvordan du vil bruge mediet.

  • Facebook

Da stort set alle typer og brancher har en Facebook profil, kan det n√¶sten altid betale sig at lave en virksomhedsprofil derinde. Du skal selvf√łlgelig stadigv√¶k have gjort dig nogle tanker omkring hvad du vil opn√•, ved brug af mediet i din markedsf√łringsstrategi.

Vil du bruge det til at kommunikere med dine kunder? Oplyse om nye initiativer og tilbud? Skabe en personlig relation til din målgruppe? Eller noget helt andet.

Du kan ofte tillade dig at skrive lidt mere tekst på Facebook i forhold til Instagram, dog florerer der mange reklamer og sponsorerede opslag på mediet, så det kræver at du kan skabe blikfang, og fastholde folks opmærksomhed.

Hvis du laver video materiale så er det fede ved Facebook, at videoerne bliver afspillet automatisk. Dog er der mange som ser videoerne uden lyd, så overvej om du skal sætter undertekster på. Dette gælder også selvom du snakker dansk, og kun henvender dig til danske kunder.

Vi anbefaler ogs√• her at anvende Facebook Creator Studio til at planl√¶gge posts, p√• den m√•de ender du ikke med lave ‚Äôhovsa‚Äô opslag p√• tidspunkter hvor du ikke rammer din m√•lgruppe. Du kan ogs√• f√• indblik i din data i dette program. Du kan opn√• meget uden at bruge penge p√• markedsf√łring her, dog hvis du gerne vil betale for det ekstra boost. Vi vil anbefale at du skriver et dagligt budget ind i Facebook v√¶rkt√łjet, s√• du hele tiden er i kontrol. P√• den m√•de kan du ogs√• justere hver dag, alt efter om du vil ramme en anden m√•lgruppe, samt hvis det ikke virker, s√• kan du stoppe det med det samme.

Så generelt set er disse medier fantastiske til organisk vækst, hvis du gerne vil have lidt mere ud af medierne ift. vækste hurtigere, eller generelt har brug for assistance, kan du som medlem af Startup Central enten kontakte en af vores coaches, som har speciale indenfor dette.

Vi har også et samarbejde med morningscore som kan hjælpe dig med SEO, få mere trafik på sin side, samt en bedre placering på Google.