7 gode råd til, hvordan du får mest ud af LinkedIn som selvstændig | Startup Central
Vil du gerne skabe dig et værdifuldt netværk – som også generer gode leads? Helt uden at du bliver nødt til at fatte knoglen? Vejen er LinkedIn

Vil du gerne skabe dig et værdifuldt netværk – som også generer gode leads? Helt uden at du bliver nødt til at fatte knoglen?

Da jeg startede som selvstændig for to år siden, var jeg ikke særlig glad for at skulle lave kold canvas for at få de første kunder i hus. Men siden dag 1 har jeg (heldigvis) været fuldt booket. Og jeg giver dig en del af opskriften i denne artikel.

Jeg har altid været lidt hemmeligt forelsket i LinkedIn. Det skal jeg gerne indrømme, som den SoMe-nørd jeg er, synes jeg, at det er et fantastisk medie. For det handler om relationer. Inspiration. Faglig viden.

Jeg var aktiv på LinkedIn, før jeg blev selvstændig. Og jeg havde netværket med dem, jeg var i netværk med på LinkedIn, før jeg blev selvstændig. Det gjorde, at da jeg gik ud med nyheden om, at jeg sprang ud i det selvstændige liv, kom en del kunder fra mit LinkedIn-netværk. Det var overvældende at blive anbefalet af nogen, som jeg kun kendte fra LinkedIn. Sådan på den virkelig gode måde. Og de sidste to år har jeg holdt fast i at være aktiv på LinkedIn, for det giver så meget igen.

Din personlige profil vs. virksomhedsprofil

Afhængig af størrelsen på din virksomhed skal du overveje, om det giver mening at have en virksomhedsprofil. De personlige profiler kan rykke LANGT mere. Fordi algoritmen skubber personers indlæg længere ud. Derfor har jeg selv valgt at have en virksomhedsprofil, så folk kan se, at det er en professionel virksomhed, men jeg bruger den ikke. På min virksomhedsprofil linker jeg ind til min personlige profil, for det er der, det virkelig rykker. Men det er en vurderingssag. Vi har fx en på den anden virksomhed, jeg er en del af, fordi det giver mening der. Men denne artikel tager udgangspunkt i den personlige profil. Så: Let’s get to it!

  1. Opdater din profil
    Mange får ikke opdateret deres personlige profil, og det er vigtigt, for at folk ved, hvad du laver. Jeg har selv fokus på tre områder inden for kommunikation og det er det, jeg hjælper mine kunder med. Primært. Det er let for folk at huske, hvis du har fokus på tre ting, og det bliver derfor lettere for dit netværk at anbefale dig til andre.

    Så opdatér din profil. Udfyld tidligere erfaring og projekter. Skriv en god profiltekst, som ikke er for lang, men som viser, hvem DU er. Fremhæv nogle af dine tidligere resultater. Hvordan har du hjulpet tidligere/nuværende kunder? Husk, at teksten skal være modtagerorienteret: Hvad kan du gøre for den, der læser med?
  2. Find den rette tagline
    Tagline er den linje, der står lige under dit navn. Den er til at se, når man søger på dit navn og derfor er det enormt vigtigt, at man ud fra den forstår, hvad du laver helt præcist. Nogle vælger en sætning, nogle vælger keywords.

    Fx kunne en sætning være: ”hjælper dig med at skabe effektive, målbare og autentiske influencer kampagner” eller hvis man går efter keywords: ”Influencer Marketing, LinkedIn, Tekstforfatning”. Det er en præference, om man er mest til det ene eller det andet. Det er også her, du har mulighed for at skrive noget anderledes som gør, at du skiller dig ud fra mængden.
  3. Få taget et godt, professionelt billede
    Det her punkt undervurderer mange desværre. Og det er ærgerligt. Et billede i god kvalitet er uvurderligt, hvis du spørger mig. En god fotograf kan hjælpe dig med at få det bedste frem i dig selv og kan hjælpe dig med, hvad du gerne vil udstråle. Fx var det vigtigt for mig ikke at se for ung ud, da jeg startede ud. Det er et mindre problem nu 😉

    Det rigtige billede gør så utrolig meget.
  4. Netværk – invitér på kaffe
    Efter min mening er LinkedIn det modsatte af fx Facebook. Jeg nyder at finde spændende profiler, som jeg kan lade mig inspirere af og se op til – og så connecte med dem. For at udvide mit netværk med flere kompetente og spændende mennesker.

    Netværk er utrolig vigtigt. Derfor gør jeg meget ud af den her del på LinkedIn. Og jeg siger både ja til kaffeaftaler og inviterer selv på kaffe. Erfarne, studerende, nyuddannede. Alle kan byde ind og være et godt netværk for dig. Til et kaffemøde kan I begge blive klogere på, hvordan I kan hjælpe hinanden på bedste vis. Men selvfølgelig også bare lære hinanden bedre at kende til den dag, hvor I pludselig får brug for hinanden. Pay it forward.
  5. Vær aktiv på andres opslag
    Når du har styr på din egen profil og du begynder at udvide dit netværk på LinkedIn, så er du klar til at være aktiv på andres opslag. Det kan både være nogen, du er i netværk med, men også folk du ikke er i netværk med… endnu! At være aktiv på andres opslag er ofte relations opbyggende. Fordi nogle af opslagene vil ende med at være fra de samme mennesker. Jeg har fået nogle gode relationer på den måde, fordi vi har fortsat samtalen i indbakken – eller til et kaffemøde.

    Du gør dig også bemærket ved at kommentere på andres opslag – særligt hvis du har mulighed for at byde ind med din faglighed, kan det vise sig at være ekstra værdifuldt. Men også blot ved at heppe og støtte andre, kan du nå langt.
  6. Lav dine egne opslag
    Mange synes, det er grænseoverskridende at lave sine egne opslag. Derfor kigger langt de fleste LinkedIn-brugere med på sidelinjen. Og derfor er der også meget at hente for dig, hvis du tør at byde ind med din faglighed og observationer. Algoritmen på LinkedIn er gavmild og du kan nå langt ud med et organisk opslag. Så jeg synes, du skal tage chancen. Det værste, der kan ske, er, at ingen ser det – og ja…. så har ingen set det 😉

    Hvad skriver man om?
    Ja, hvad interesserer dig? Har du nogle faglige indsigter, du kan dele? Hvad er din kundes ”pain” – og hvad er dine observationer i den forbindelse? Tips og tricks. Din egen personlige udvikling. Der er mange muligheder. Men husk den erhvervsmæssige vinkel.

    Så er det bare at øve sig. Jeg har ca. 2.300 connections. Mine opslag springer fra 800 visninger til 70.000 visninger på mit mest sete opslag.

    Og lige et tip… det er næsten aldrig en god ide at dele et opslag, som en anden har skrevet. Skriv dit eget opslag og henvis til det opslag, som du taler om. Så når du meget længere ud.
  7. Gentag 😉
    I en travl hverdag er det svært at holde fast i at være aktiv på LinkedIn, men det er vigtigt at holde fast. Du behøver ikke at lægge opslag ud flere gange om ugen og skrive lange kommentarer flere gange om dagen.
    Nogle måneder har jeg to-tre opslag på en måned, og andre har jeg ikke en gang ét. Men som udgangspunkt er det godt at have mindst et opslag om måneden og selvfølgelig gerne mere. Men let’s face it. Der er mange andre ting, der også skal passes 😊 Det er bedre med et realistisk mål, som du holder, end et for ambitiøst, som bliver uoverskueligt.

Ha’ dog fokus på at være lidt aktiv mht. at kommentere og like hver dag – eller hver anden 😉

 

Jeg håber, at du kan bruge det til noget og at du kommer rigtig godt i gang med LinkedIn. Du skal være velkommen til at connecte 😊