Podcasting er i stigende grad blevet en større og større del af danske virksomheder - men hvorfor er det egentlig, at den amerikanske trend er noget til Danmark? Læs mere her.
  1. Du laver content, der er perfekt on-the-go
    Undersøgelser viser at 65% foretrækker at lytte til podcasts på mobilen og på den måde er det en rigtig god mulighed for at fange lytterne mens de er on-the-go, gør rent, laver mad eller render rundt nede i fitness, altså mens de visuelt er fokuseret på noget andet. Det er IKKE muligt med blogs og videoer.

    I USA lytter 49% til podcast i hjemmet, 22% mens de er på landevejene, 11% lytter mens de er på arbejde og 4% lytter til podcast når de kører med offentlig transport.
  2. Podcast som brandingværktøj og supplement til din online markedsføring
    Podcast er en fantastisk måde at brande virksomheden på og et godt alternativ til traditionel markedsføring. Med en podcast kan du levere attraktivt indhold til dine kunder og på den måde generere større interesse og loyalitet end med traditionel reklame. Med velproduceret og spændende indhold kan podcastmediet indfange og fastholde dine kunder på en måde, som andre kanaler ikke kan.

    En undersøgelse fra Edison Research viser, at 74% i USA lytter til podcasts for at lærer noget nyt, hvilket vil sige at du har en fremragende mulighed for at lave masser af lækker content der giver stor værdi til dine potentielle og nuværende kunder og på den måde brande din egen virksomhed. Et godt eksempel på dette er Marketing Brief, hvor to eksperter deler tips og tricks indenfor online markedsføring i korte afsnit på 10-20 min.

    Den er blandt de mest lyttede business podcast og har givet stor værdi for lytterne, men forestil dig også hvilken værdi den branding har givet de to værter. Ligeledes kan du købe et godt kamera eller bruge din smartphone til at optage din podcast og bruge det til at udgive små guldkorn fra podcasten på dine SoMe-kanaler. Jeg har tidligere snakket med Mads Faurholt om dette og han fortalte at hans podcast har mange hundrede lyttere pr afsnit, men de videoer han udgiver, fra hans podcasts er blevet set af flere tusinde. Der er ligeledes også godt content til din blog og nyhedsbrev.
  3. Du skaber en personlig relation til dine kunder/lyttere
    Hjernen er indstillet til at være følsom overfor den menneskelige stemme og de følelser, den udtrykker, hvilket gør det at tale direkte ind i ørerne på dine kunder til en af de mest kraftfulde og personlige måder at kommunikere med dem på. Og det er virkelig en af de helt store styrker podcasting har og noget din blog og e-mail marketing ikke kan på samme måde.

    Du har altsĂĄ gennem podcasting en unik mulighed for at skabe autencitet omkring dit brand, service og produkter og dine lytter skaber en personlig relation til dig, hvis du viser passion og engagement i podcasten.
  4. Du vil opleve at dine lyttere er engagerede
    Ifølge en analyse af Chartbeat, når de fleste kun at læse ca. 60 % igennem en online artikel før de mister interessen og en anden statistik viser at 55% bruger 15 sek. eller mindre på en artikel. Det er helt anderledes med podcasting. En undersøgelse fra Edison Research viser at 58% lytter til mellem 76 og 100% af en podcast og 20% lytter til mellem 51 og 75%. Det er altså engagerede og dedikerede mennesker der lytter til din podcast.
  5. Antallet af podcastere er kraftig stigende
    I 2016 lyttede lyttede 8 pct af danskerne til podcast. I 2019 var tallet på 24%, og jeg tror godt jeg kan love tallet fortsætter med at stige. Det er altså et format i voldsom fremgang. Og potentialet er meget større end det. I Danmark er vi langt bagefter når det handler om hvor mange der lytter til podcasts. I Australien er tallet på 30% og i USA har hele 51% fra 12 år og opefter lyttet til podcast.
  6. Du har mulighed for at gĂĄ i dybden
    Jo mere nørdet, jo bedre. Der findes podcasts om alt lige fra historie til marketing til smagen af gode øl, hvilket betyder der også er plads til det du ønsker at lave podcast omkring. Du har en mulighed for at gå mere i dybden med det område i arbejder indenfor, for ofte kræver de lidt tungere emner mere forklaring og fordybelse.
  7. Podcastmediet har godt fat i det unge segment
    I 2019 lyttede hele 31% af 15-31-årige ugentlig til podcast. Og her er altså tale om en generation der har svært ved at se pointen i traditionelle medier der år efter år taber terræn til de mange streamingtjenester. De 15-31-årige bruger kun 10% af deres samlede medieforbrug på traditionel tv. Så hvis dit produkt henvender sig til det unge segment, jamen så er det ikke de traditionelle medier du skal satse på. Og da du ikke lige kan købe annoncering på HBO og Netflix, jamen så er det de sociale medier og podcasting du skal fange de unge.

    Og husk, du kan bruge podcast til at lave fremragende content til de sociale medier.