6 konkrete tips til at kickstarte din startup med målrettet content | Startup Central
Det skrevne ord siger en del om din virksomhed, vision og det du tilbyder dine potentielle kunder. Det er derfor vigtigt, at du får gang i arbejdet.

Hos TEXTA lever vi af det skrevne ord herunder content marketing og e mail marketing. Vi har derfor kogt vores erfaring ned til seks tips til, hvordan du kickstarter din startup med det helt rigtige content, der rammer plet. Læs med her, og få insidertips til, hvordan du kommer godt fra start.

Skriv direkte til din målgruppe

Inden du kaster dig ud i at skrive en masse content, er det vigtigt, at du sætter dig godt og grundigt ind i, hvem din målgruppe er, og hvad der kendetegner dem. Først når du ved, hvem det er, du henvender dig til, kan du skrive tekster, der rammer plet på deres behov.

Der er flere måder, du kan kigge nærmere på din målgruppe på. Er du så småt i gang, og har du en hjemmeside, kan du benytte Google Analytics til at få indsigt i, hvad der kendetegner dem, der besøger siden.

Alternativt kan du også kigge nærmere på de personer, der allerede har købt dit produkt eller din service. Er der nogle særlige kendetegn, udfordringer, behov etc., der går igen?

Kig på dine konkurrenter

Det kan være lidt af en mundfuld at finde ud af, hvilket indhold du overhovedet skal fokusere på at have. Er du på helt bar bund, kan du med fordel kigge nærmere på dine konkurrenter. Det giver et ret godt indtryk af, hvad du også skal kigge nærmere på at have på din side.

Det kan for eksempel være:

  • Kategorisider
  • Produktsider
  • Servicesider
  • FAQ-sider

Det er vigtigt lige at påpege, at du skal lade dig inspirere. Det er strengt forbudt at ”låne” noget. Brug derfor sneak peaket til at suge en masse inspiration til dig, så du selv kan lave en plan for, hvad du skal have lavet content til.

Lav en søgeordsanalyse, og vær tilstede på de rigtige søgeord

Én ting er, at du kan skule til dine konkurrenter for at få noget inspiration. En anden ting er, at du skal være til stede, når dine potentielle kunder søger efter dig og det, du tilbyder.

Vi anbefaler derfor altid, at du laver en søgeordsanalyse, inden du går i gang med noget. Søgeordsanalysen giver dig en fornemmelse af, hvilke søgeord der er relevante for dig at fokusere på – og hvilke du skal prioritere først.

Der findes flere tools, du kan bruge til at lave søgeordsanalyser på. Hos TEXTA bruger vi selv Ahrefs. Du kan dog med fordel også bruge Google Search Console eller andre tools på markedet. Du skal dog være opmærksom på, at der kan være forskel i resultaterne fra tool til tool.

Ekstra tip: Når du er i gang med en søgeordsanalyse, kan du med fordel også lave en content gap analyse. Her kigger du på, hvilke søgeord dine konkurrenter rangerer på, som du ikke arrangerer på. Der er derfor en masse guld at hente i sådan en analyse.

Udarbejd et roadmap, og få det fulde overblik

Content kan være meget omfattende. Det er derfor med at holde tungen lige i munden, når du skal i gang. Vi må skuffe dig med, at du ikke kan det hele på én gang. Du er nødt til at tage det i flere steps, så du sikrer den høje kvalitet i alt, du laver. Vi anbefaler derfor, at du laver et roadmap.

Et roadmap er en oversigt over alle de ting, du skal have lavet i forbindelse med din content-strategi. Det er en tidslinje, hvor du spreder alle dine aktiviteter ud, således du ved, hvornår der skal laves hvad, og hvor lang tid der er til det. Er I flere, der er indover produktionen af content, kan I med fordel også angive, hvem der er ansvarlig for de forskellige processer.

Et roadmap gør det meget nemmere at fokusere på det vigtigste først og dermed få lavet det hele i den rigtige rækkefølge. Det er derfor time well spent at udarbejde den, inden du går i gang med det reelle content-arbejde.

Indhold: Tænk udbytte og fordele frem for tekniske specifikationer

Nu har vi fået kigget på alt det indledende, du skal have styr på, inden du går i gang med content-eksekveringen. Nu zoomer vi ind på, hvordan du skal skrive dig direkte ind i hjerterne på din målgruppe, så de tager muldvarpen frem.

Til langt de fleste målgrupper virker det rigtig godt, når du sætter dig ind i deres ønsker, udfordringer og behov og italesætter det. Det er noget, din målgruppe kan nikke genkendende til, og du har allerede deres opmærksomhed.

Fokusér i dine tekster på, at du fortæller, hvilket udbytte og hvilke fordele der er ved at investere i dit produkt eller din service. Vores erfaring siger os, at det virker langt bedre end at diske op med kolde, tekniske facts om dit produkt eller din service.

Størrelse og gørelse hænger sammen, når du skriver content

Nu er du for alvor kommet i gang med at taste på tastaturet. Du skal dog ikke lægge tastaturet fra dig alt for tidligt. Længden har ofte en ret stor betydning for, hvor godt dit indhold performer, når det kommer til organiske placeringer.

Sørg derfor for, at du får skrevet tilstrækkeligt, så Google får øjnene op for dit content og honorerer med en høj placering – der, hvor omsætningen er.

Det vil selvfølgelig være meget forskelligt, hvor meget tekst der skal til. Det afhænger af branchen, det pågældende emne, og hvor høj konkurrencen er på det pågældende søgeord.

For at få et praj om, hvor meget du skal skrive, kan du kigge lidt nærmere på de søgeresultater, der kommer i toppen på Google, når du søger på det pågældende søgeord. Har de tre første resultater for eksempel 1.000 ord på siden med søgeordet, skal du også stile efter at have 1.000 ord på din side – og gerne lidt mere for at øge chancerne for at overhale konkurrenterne.

En øget længde skal dog ikke være på bekostning af kvaliteten. Kvalitet frem for alt. Det er vigtigt at skrive sig bag øret.

Skal du have hjælp til at kickstarte dit startup med målrettet content? Så læs mere her.

Strategiskabeloner til content marketing

Texta har delt deres content marketing strategiskabelon med os - og den deler vi gerne med dig!

Få skabeloner til:

  • Persona og målgruppe,
  • Markeds- og konkurrentoversigt,
  • Content SWOT analyse,
  • Content marketing-matrix,
  • Ressource skabelon,
  • Content marketing-roadmap,
  • Content marketing-budget,
  • Performance overview,
  • og meget mere...

Log ind eller tilmeld dig Startup Central for at få skabelonerne.

We're no strangers to love You know the rules and so do I A full commitment's what I'm thinking of You wouldn't get this from any other guy

I just wanna tell you how I'm feeling Gotta make you understand

  • Never gonna give you up
  • Never gonna let you down
  • Never gonna run around and desert you
  • Never gonna make you cry
  • Never gonna say goodbye
  • Never gonna tell a lie and hurt you

We've known each other for so long Your heart's been aching, but you're too shy to say it Inside, we both know what's been going on We know the game, and we're gonna play it

And if you ask me how I'm feeling Don't tell me you're too blind to see

Chorus

  1. Never gonna give you up
  2. Never gonna let you down
  3. Never gonna run around and desert you
  4. Never gonna make you cry
  5. Never gonna say goodbye
  6. Never gonna tell a lie and hurt you

Ooh (Give you up) Ooh-ooh (Give you up) Ooh-ooh Never gonna give, never gonna give (Give you up) Ooh-ooh Never gonna give, never gonna give (Give you up)

We've known each other for so long Your heart's been aching, but you're too shy to say it Inside, we both know what's been going on We know the game, and we're gonna play it

I just wanna tell you how I'm feeling Gotta make you understand

  • Never gonna give you up
  • Never gonna let you down
  • Never gonna run around and desert you
  • Never gonna make you cry
  • Never gonna say goodbye
  • Never gonna tell a lie and hurt you

Nice try

Dette indhold er ikke tilgængeligt

Vil du læse videre, skal du tilmelde dig