Det skrevne ord siger en del om din virksomhed, vision og det du tilbyder dine potentielle kunder. Det er derfor vigtigt, at du fÄr gang i content arbejdet nu.

Hos TEXTA lever vi af det skrevne ord herunder content marketing og e mail marketing. Vi har derfor kogt vores erfaring ned til seks tips til, hvordan du kickstarter din startup med det helt rigtige content, der rammer plet. LÊs med her, og fÄ insidertips til, hvordan du kommer godt fra start.

Skriv direkte til din mÄlgruppe

Inden du kaster dig ud i at skrive en masse content, er det vigtigt, at du sÊtter dig godt og grundigt ind i, hvem din mÄlgruppe er, og hvad der kendetegner dem. FÞrst nÄr du ved, hvem det er, du henvender dig til, kan du skrive tekster, der rammer plet pÄ deres behov.

Der er flere mÄder, du kan kigge nÊrmere pÄ din mÄlgruppe pÄ. Er du sÄ smÄt i gang, og har du en hjemmeside, kan du benytte Google Analytics til at fÄ indsigt i, hvad der kendetegner dem, der besÞger siden.

Alternativt kan du ogsÄ kigge nÊrmere pÄ de personer, der allerede har kÞbt dit produkt eller din service. Er der nogle sÊrlige kendetegn, udfordringer, behov etc., der gÄr igen?

Kig pÄ dine konkurrenter

Det kan vÊre lidt af en mundfuld at finde ud af, hvilket indhold du overhovedet skal fokusere pÄ at have. Er du pÄ helt bar bund, kan du med fordel kigge nÊrmere pÄ dine konkurrenter. Det giver et ret godt indtryk af, hvad du ogsÄ skal kigge nÊrmere pÄ at have pÄ din side.

Det kan for eksempel vĂŠre:

  • Kategorisider
  • Produktsider
  • Servicesider
  • FAQ-sider

Det er vigtigt lige at pĂ„pege, at du skal lade dig inspirere. Det er strengt forbudt at ”lĂ„ne” noget. Brug derfor sneak peaket til at suge en masse inspiration til dig, sĂ„ du selv kan lave en plan for, hvad du skal have lavet content til.

Lav en sÞgeordsanalyse, og vÊr tilstede pÄ de rigtige sÞgeord

Én ting er, at du kan skule til dine konkurrenter for at fĂ„ noget inspiration. En anden ting er, at du skal vĂŠre til stede, nĂ„r dine potentielle kunder sĂžger efter dig og det, du tilbyder.

Vi anbefaler derfor altid, at du laver en sĂžgeordsanalyse, inden du gĂ„r i gang med noget. SĂžgeordsanalysen giver dig en fornemmelse af, hvilke sĂžgeord der er relevante for dig at fokusere pĂ„ – og hvilke du skal prioritere fĂžrst.

Der findes flere tools, du kan bruge til at lave sÞgeordsanalyser pÄ. Hos TEXTA bruger vi selv Ahrefs. Du kan dog med fordel ogsÄ bruge Google Search Console eller andre tools pÄ markedet. Du skal dog vÊre opmÊrksom pÄ, at der kan vÊre forskel i resultaterne fra tool til tool.

Ekstra tip: NÄr du er i gang med en sÞgeordsanalyse, kan du med fordel ogsÄ lave en content gap analyse. Her kigger du pÄ, hvilke sÞgeord dine konkurrenter rangerer pÄ, som du ikke arrangerer pÄ. Der er derfor en masse guld at hente i sÄdan en analyse.

Udarbejd et roadmap, og fÄ det fulde overblik

Content kan vÊre meget omfattende. Det er derfor med at holde tungen lige i munden, nÄr du skal i gang. Vi mÄ skuffe dig med, at du ikke kan det hele pÄ én gang. Du er nÞdt til at tage det i flere steps, sÄ du sikrer den hÞje kvalitet i alt, du laver. Vi anbefaler derfor, at du laver et roadmap.

Et roadmap er en oversigt over alle de ting, du skal have lavet i forbindelse med din content-strategi. Det er en tidslinje, hvor du spreder alle dine aktiviteter ud, sÄledes du ved, hvornÄr der skal laves hvad, og hvor lang tid der er til det. Er I flere, der er indover produktionen af content, kan I med fordel ogsÄ angive, hvem der er ansvarlig for de forskellige processer.

Et roadmap gÞr det meget nemmere at fokusere pÄ det vigtigste fÞrst og dermed fÄ lavet det hele i den rigtige rÊkkefÞlge. Det er derfor time well spent at udarbejde den, inden du gÄr i gang med det reelle content-arbejde.

Indhold: TĂŠnk udbytte og fordele frem for tekniske specifikationer

Nu har vi fÄet kigget pÄ alt det indledende, du skal have styr pÄ, inden du gÄr i gang med content-eksekveringen. Nu zoomer vi ind pÄ, hvordan du skal skrive dig direkte ind i hjerterne pÄ din mÄlgruppe, sÄ de tager muldvarpen frem.

Til langt de fleste mÄlgrupper virker det rigtig godt, nÄr du sÊtter dig ind i deres Þnsker, udfordringer og behov og italesÊtter det. Det er noget, din mÄlgruppe kan nikke genkendende til, og du har allerede deres opmÊrksomhed.

Fokusér i dine tekster pÄ, at du fortÊller, hvilket udbytte og hvilke fordele der er ved at investere i dit produkt eller din service. Vores erfaring siger os, at det virker langt bedre end at diske op med kolde, tekniske facts om dit produkt eller din service.

StÞrrelse og gÞrelse hÊnger sammen, nÄr du skriver content

Nu er du for alvor kommet i gang med at taste pÄ tastaturet. Du skal dog ikke lÊgge tastaturet fra dig alt for tidligt. LÊngden har ofte en ret stor betydning for, hvor godt dit indhold performer, nÄr det kommer til organiske placeringer.

SĂžrg derfor for, at du fĂ„r skrevet tilstrĂŠkkeligt, sĂ„ Google fĂ„r Ăžjnene op for dit content og honorerer med en hĂžj placering – der, hvor omsĂŠtningen er.

Det vil selvfÞlgelig vÊre meget forskelligt, hvor meget tekst der skal til. Det afhÊnger af branchen, det pÄgÊldende emne, og hvor hÞj konkurrencen er pÄ det pÄgÊldende sÞgeord.

For at fĂ„ et praj om, hvor meget du skal skrive, kan du kigge lidt nĂŠrmere pĂ„ de sĂžgeresultater, der kommer i toppen pĂ„ Google, nĂ„r du sĂžger pĂ„ det pĂ„gĂŠldende sĂžgeord. Har de tre fĂžrste resultater for eksempel 1.000 ord pĂ„ siden med sĂžgeordet, skal du ogsĂ„ stile efter at have 1.000 ord pĂ„ din side – og gerne lidt mere for at Ăžge chancerne for at overhale konkurrenterne.

En Þget lÊngde skal dog ikke vÊre pÄ bekostning af kvaliteten. Kvalitet frem for alt. Det er vigtigt at skrive sig bag Þret.

Skal du have hjÊlp til at kickstarte dit startup med mÄlrettet content? SÄ lÊs mere her.

Strategiskabeloner til content marketing

Texta har delt deres content marketing strategiskabelon med os - og den deler vi gerne med dig!

FĂ„ skabeloner til:

  • Persona og mĂ„lgruppe,
  • Markeds- og konkurrentoversigt,
  • Content SWOT analyse,
  • Content marketing-matrix,
  • Ressource skabelon,
  • Content marketing-roadmap,
  • Content marketing-budget,
  • Performance overview,
  • og meget mere...

Log ind eller tilmeld dig Startup Central for at fÄ skabelonerne.

We're no strangers to love You know the rules and so do I A full commitment's what I'm thinking of You wouldn't get this from any other guy

I just wanna tell you how I'm feeling Gotta make you understand

  • Never gonna give you up
  • Never gonna let you down
  • Never gonna run around and desert you
  • Never gonna make you cry
  • Never gonna say goodbye
  • Never gonna tell a lie and hurt you

We've known each other for so long Your heart's been aching, but you're too shy to say it Inside, we both know what's been going on We know the game, and we're gonna play it

And if you ask me how I'm feeling Don't tell me you're too blind to see

Chorus

  1. Never gonna give you up
  2. Never gonna let you down
  3. Never gonna run around and desert you
  4. Never gonna make you cry
  5. Never gonna say goodbye
  6. Never gonna tell a lie and hurt you

Ooh (Give you up) Ooh-ooh (Give you up) Ooh-ooh Never gonna give, never gonna give (Give you up) Ooh-ooh Never gonna give, never gonna give (Give you up)

We've known each other for so long Your heart's been aching, but you're too shy to say it Inside, we both know what's been going on We know the game, and we're gonna play it

I just wanna tell you how I'm feeling Gotta make you understand

  • Never gonna give you up
  • Never gonna let you down
  • Never gonna run around and desert you
  • Never gonna make you cry
  • Never gonna say goodbye
  • Never gonna tell a lie and hurt you

Nice try

Dette indhold er ikke tilgĂŠngeligt

Vil du lĂŠse videre, skal du tilmelde dig