6 enkle og gode tips til WordPress SEO | Startup Central
Ekspert i WordPress SEO giver dig her 6 tips til SEO i WordPress - få mere trafik, flere besøgende og ikke mindst flere leads og kunder uden at det koster en bondegård.

SEO eller søgemaskineoptimering som vi siger på dansk er en særdeles god og ikke mindst lukrativ markedsføringsstrategi i den forstand, at du som regel kan indhente store mængder trafik over længere tid, som har en langt højere konverteringsgrad end mange andre former for trafik og besøgende du kan få.

Annoncer og betalte reklamer er en hurtig og let måde at anskaffe sig trafik, besøgende og ikke mindst leads og kunder på, men desværre er dette en meget dyr og lang proces. Hvis du ikke er god til det med annoncer, så kan det hurtig blive en større udgift end indtægt og dette modsiger lidt hensigten med markedsføring.

Men hvorfor er Google SEO så god en markedsføringsstrategi?

Først og fremmest, så er trafik og besøgende fra Google godt fordi, de du får ind, er ude efter noget, med andre ord – de opsøger dig og ikke den anden vej rundt, hvor du kaster reklamer og bannerannoncer eller videoreklamer på YouTube i hovedet på dem.

En besøgende som allerede har en intention om at finde eller købe noget har langt mere konverteringspotentielle fremfor en der sidder på Facebook og scroller igennem feedet og tilfældigvis falder over din annonce.

I tillæg til at du højst sandsynlig vil se en langt højere konverteringsgrad hos de besøgende fra Google, så er dette også med til at styrke dit brand og din hjemmeside som helhed, når du begynder at optimere resten af din hjemmeside for Google.

Hvad er WordPress SEO?

Man kan groft sige, at der ikke er noget der hedder WordPress SEO, da SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization og det er dermed et indgreb du gør på og rundt om din hjemmeside for at gøre den mere søgemaskine-venlig, dette gør sig gældende hvad end du har en WordPress, Wix eller Shopify hjemmeside eller du har bygget en fra bunden.

Fremgangsmåden er den samme og nogle CMS’er som eksempelvis WordPress er blot særdeles gode og enkle at arbejde med SEO på, da der findes plugins som Yoast SEO og Redirection, som kan hjælpe med at optimere hjemmesiden hurtigere og uden så frygteligt meget kode man selv skal kunne.

Når vi siger WordPress SEO, så mener vi selvfølgelig optimering af en hjemmeside som er bygget i CMS WordPress og dermed har grundinstallationen af WordPress installeret, hvad end du har et WordPress tema installeret, har for så vidt ingenting at sige, da det forsat er en WordPress-installation med en udvidelse i form af et tema, som blot er en grundlæggende design og funktionsudvidelse af WordPress-installationen.

Hvis du skal lave din egen hjemmeside og enten overvejer WordPress eller du ønsker at benytte dig af SEO som markedsføringsstrategi på en allerede eksisterende WordPress hjemmeside, så anbefaler jeg dig at læse mine 6 gode og nemme tips til søgemaskineoptimering i WordPress.

6 gode og nemme tips til søgemaskineoptimering i WordPress

Herunder kan du læse mine 6 tips til søgemaskineoptimering i WordPress, har du spørgsmål eller brug for hjælp til SEO, så smid mig en besked herinde, du finder min profil her.

  1. Tilmeld dig Startup Central

Startup Central er en unik og særdeles fordelagtig platform at være medlem af, dette står klart når man dykker ned i de mange fordele og rabatter man som medlem får tilgang til. Hvis du ikke allerede er medlem, så vil jeg på det stærkeste anbefale dig at tilmelde dig og af den simple årsag, at der sidder mange som mig, coaches som har +10, +20, +30 års erfaring inden for utallige af felter og vi står alle klar til at hjælpe dig i gang, helt gratis – når du er medlem hos Startup Central.

Dette koncept og denne konstruktion er intet mindre end fantastisk og havde jeg ikke været coach hos Startup Central, så kan jeg garantere dig, at jeg havde været medlem, udelukkende for det fantastiske netværk som det giver og ikke mindst de mange gode coaches, som står klar til at hjælpe med alt fra A-Z til SEO.

  1. Brug et SEO plugin

WordPress er et vidunderligt CMS, da du meget enkelt og let kan til og fravælge plugins og temaer, når du opbygger din hjemmeside. Står du pludselig og vil omdanne din hjemmeside til at inkludere en webshop, ja så installerer du blot WordPress-pluginnet WooCommerce også er du faktisk næsten i gang med en fuld funktionel webshop.

Disse plugins er altså små mirakler i WordPress-verdenen og det samme gør sig gældende, når du skal arbejde med SEO i WordPress.

Personligt har jeg særdeles god erfaring med og opnået rigtig gode resultater med pluginnet Yoast SEO. Dette er selvfølgelig blot en personlig præference, de andre SEO-plugins er med garanti mindst lige så gode som Yoast SEO.

Plugins er noget du selvsagt skal holde på et minimum, da det kan gøre din hjemmeside langsom og ikke mindst skabe unødvendig overflod af HTML og andre koder i baggrunden, samt gøre din hjemmeside mere usikker, da det åbner flere døre for eventuelle hackere og uønskede brugere.

Jeg anbefaler derfor, at du installerer så få plugins som mulig og forsøger hellere at kode dig ud af de eventuelle småopgaver du har på din WordPress hjemmeside. På alle mine hjemmesider installerer jeg som standard: Yoast SEO, Redirection, Performance Lab, og Simple SSL.

  1. Hold øje med hastigheden

Din hjemmesides indlæsningstid og hastighed er ikke en direkte rangeringsfaktor, af hvad vi ved, men det har en indirekte effekt på din SEO, da dine besøgendes adfærd på din hjemmeside vil påvirke dine SEO-resultater og placeringer i Googles søgeresultatet.

Hvis alle eller en stor del af dine besøgende går væk fra din hjemmeside, fordi den er for langsom i indlæsning eller generelt er langsom at navigere rundt i, vil dette brugersignal blive opfanget af Google og dermed påvirke dine placeringer på Google negativt.

  1. Registrer dit domæne i Google Search Console

Du har sikkert stødt på mange SEO-værktøjer, hjælpemidler og annonceredskaber som eksempelvis Google Ads Keyword Planner, Ahrefs og selvfølgelig også Google Analytics, som både er et SEO-værktøj og hjemmesideanalyseværktøj.

Stort set alle værktøjer og redskaber du kan finde fra Google er gratis og dette er fordi, deres værktøjer er med til at styrke internettet og ikke mindst styrke deres forretning, for jo bedre du gør det på Google, jo flere penge tjener Google som regel.

Skal du arbejde søgemaskineoptimering, så er det mest grundlæggende inden for teknisk SEO at tilmelde og registrere sit domæne og hjemmeside i Google Search Console. Dette gør du ved at indsætte din URL-adresse på hjemmesiden og bekræfte denne ved én af de mange forskellige bekræftelsesmetoder.

I Google Search Console eller GSC som vi SEO-folk kalder det i forkortelse, kan du aflæse organisk data, altså hvor meget trafik, hvor mange eksponereringer du har på Google, samt se din placeringer på både sider og enkelte søgeord i enkelte lande eller alle lande. Ja mulighederne er mange i dette værktøj og det er også her du indsætter dine sider til hurtig indeksering og sætter dem ind i dit sitemap, så Google ved hvilke sider GoogleSpider skal følge og hvilke den ikke skal følge, samt hele strukturen af din hjemmeside.

  1. Husk at få links

I din dagligdag som hjemmesideejer tænker du sikkert ikke over vigtigheden af links til din hjemmeside, men når vi snakker SEO, så er links og linkbuilding som det hedder, en helt grundlæggende faktorer og noget vi i SEO-verdenen arbejder hårdt for at få.

Har du fået omtale i den lokale netavis eller har du måske et interessant indlæg, som en anden hjemmesiderejer kunne drage nytte af at linke til? Så sørg for at få linket med!

Et link er på en kortfattet måde at forklare det på, en ”stemme” fra hjemmeside A til hjemmeside B og noget Google særdeles følger og ikke mindst benytter, når søgemaskinen skal vælge placeringer af de mange millioner af hjemmesider fordelt på de mange milliarder af søgeord som findes.

Du skal selvfølgelig ikke gå helt bananas og begynde at bygge links på kryds og tværs og tænke kvantitet over kvalitet, eller begynde med grey-, eller black hat SEO, hvor du direkte manipulere søgemaskinen Google, dette er nemlig i strid med deres retningslinjer og kan koste dig dine placeringer og indeksering på Google.

Men hvis du har fået skrevet en artikel om dig eller din virksomhed i den lokale avis eller andre steder på nettet, så sørg for at få et do-follow link med, hvis det ikke allerede er der, da dette kan hjælpe med din SEO.

  1. Hold dig til det simple

Hvis du ikke er nogen SEO-ekspert eller har enorm erfaring med søgemaskineoptimering, så kan du alligevel opnå fornuftige resultater, som kan resultere i flere besøgende, leads og ikke mindst kunder.

SEO er et enormt område inden for digital markedsføring og konkurrencen er bestemt også hård, men hvis du går efter de lavthængende frugter og sørger for at tænke SEO, når du laver din hjemmeside, vil du højst sandsynlig få en vis mængde ”gratis trafik” – modsat, så vil jeg ikke anbefale dig at bruge 100vis af timer på YouTube for at blive klog på SEO, men hellere eksekvere ud fra de simple og grundlæggende trin i SEO.

På YouTube kan du finde mange simple og enkle SEO guides, som kan hjælpe dig i gang med det grundlæggende i SEO.

Opsummering

WordPress SEO er som SEO på alle andre steder, fremgangsmåden er det eneste, som kan være forskellig, da du eksempelvis kan benytte plugins og andre hjælpemidler som eksempelvis Wix eller Shopify ikke tilbyder eller i samme kvalitet. SEO i WordPress kan derfor for mange være nemmere og enklere at komme i gang med.

Overvejer du SEO som en del af din markedsføringsstrategi, så vil jeg anbefale dig, at du tager fat i en af de mange coaches på Startup Central, hvis du altså er medlem. Hvis du ikke er medlem, så anbefaler jeg, at du tilmelder dig og derefter kontakter en coach, for at få den bedste og hurtigste kick-off til SEO i WordPress.

Søgemaskineoptimering har været og er forsat den dag i dag, en særdeles lønsom og smart måde at markedsføre sig på, hvad end dine hjemmesider eller virksomheder handler om investeringer, blomsterkasser eller noget tredje, så er der folk på Google, som søger efter dig og dine produkter, tjenester eller information, som du deler på din hjemmeside.

Mine erfaringer med WordPress, SEO og WordPress SEO

Det er efterhånden +10 år siden jeg byggede min første hjemmeside i WordPress og siden hen er det blevet til rigtig mange hjemmesider, som jeg personligt har bygget for mig selv, så vel som andre.

Første gang jeg byggede en hjemmeside i WordPress og denne stod færdig, tænkte jeg, hvordan skal jeg nu få trafik og besøgende til hjemmesiden? Og her faldt jeg over søgemaskineoptimering.

Så fra første hjemmeside, til jeg begyndte med søgemaskineoptimering, gik der ikke langt imellem og jeg har sidenhen arbejdet parallelt med hjemmeside udvikling i WordPress og markedsføring på Google i form af Google SEO.

I dag lever jeg af affiliate marketing, som er bygget på WordPress hjemmesider, som får trafik gratis fra Google. En simpel, men effektiv og lønsom model som rigtig mange også benytter sig af og noget jeg er blevet stolt af at have bygget op på egen hånd. I disse dage arbejder jeg særdeles hårdt på mine nye norske hjemmesider, heriblandt Collatio.no, Phlight.no og ikke mindst Capitis.no. Alle disse hjemmesider findes også i Danmark og er under udvikling.