5 begyndertips til konverteringsoptimering | Startup Central
Konverteringsoptimering (CRO) handler om at guide dine besøgende til at foretage bestemte handlinger på din hjemmeside.
Konverteringsoptimering (CRO) handler om at guide dine besøgende til at foretage bestemte handlinger på dit site i stedet for bare at lade dem flakke formålsløst omkring. Det er en svær kunst at mestre, men man kan starte i det små med de simple men effektfulde hacks for senere hen at investere flere ressourcer i et mere omfattende optimeringsarbejde.

I denne artikel fĂĄr du 5 begyndertips til din CRO, som du allerede kan gĂĄ i gang med i dag.

  1. Vis før-/efterbilleder eller resultater
    Jo mere du kan skære ud i pap, hvordan dit produkt eller løsning vil gøre folks liv lettere, jo større bliver chancen for, at de henvender sig til dig. Derfor er det altid en god idé at vise før-/efterbilleder. På den måde kan potentielle kunder se, hvor virkningsfuld din service har været for andre, og de kan bedre forestille sig, at du gør det samme for dem.

    Sælger du et mere komplekst produkt, såsom konsulentydelser, så kan du i stedet for billeder sætte tal på, hvordan du har gjort en forskel. Har din hjælp mindsket virksomhedens spildtid med x %? Har du været med til at facilitere et sundere arbejdsmiljø med x antal færre sygedage?
  2. Flash dine anbefalinger
    Har du allerede haft et par kunder, som har været glade for din hjælp? Så er det bare om at få deres anerkendelse ned på skrift og ind på dit site.

    Word-of-mouth fylder stadig meget den dag i dag, og når du viser, at folk roser og anbefaler dig, så fortæller du dine besøgende, at andre har tillid til dig og dine løsninger.

    Et godt eksempel på et website, som aktivt gør brug af anbefalinger, er Mageløs Graviditetsscanning. Den private scanningsklinik tilbyder bl.a. 3D-scanning, kønsscanning og tidlig scanning i Odense og foruden en dedikeret side til anbefalinger, så er et udpluk af anbefalingerne også til at finde på forsiden. Her har Mageløs Graviditetsscanning truffet et stærkt strategisk valg ved at fremhæve anbefalinger fra kendisser, som været til scanning i klinikken.
  3. Hav hellere få end mange CTA’er
    Med CTA (call to action) mener jeg en knap, der opfordrer til handling fx ”book tid”, ”kontakt os”, ”beregn din pris” osv. Formålet med CTA’er er at tilskynde brugeren til at gennemgå en bestemt brugerrejse.

    Der er bare den hage, at hvis du har for mange CTA’er på dit site, så skaber du flere forskellige brugerrejser. Og hvis dine besøgende har for mange veje, de kan vælge i mellem, så er det ikke sikkert, at de vælger den, som du allermest ønsker, at de tager.

    Sigt derfor altid efter færre, men knivskarpe CTA’er, der understøtter den ønskede brugerrejse.
  4. Gør dine CTA’er iøjnefaldende med farver
    I forlængelse af punkt nr. 3 kan du gøre dine CTA’er ekstra effektfulde ved at give dem en farve, som adskiller dem fra resten af sitet. Dermed ikke sagt at du skal finde en tilfældig farve og køre med den. Det, som du skal gøre, er at finde en farve, som følger og komplementerer din visuelle identitet, men som alligevel differentierer sig fra de primære farver, som du bruger.

    Alternativt kan du benytte den eksisterende farveskala, men det kræver, at du inkorporerer en masse white space, så CTA’erne bedre kan skille sig ud blandt alt det andet content.
  5. Vis dine priser
    Den her kan være angstprovokerende, for mange er nemlig bange for, at potentielle kunder holder sig væk, hvis man allerede fra start af afslører, hvad man koster. Men hvis folk alligevel ikke er villige til at betale din pris, gør det så noget, at de smutter?

    Tænk i stedet på det sådan her: Priser hjælper dine brugere til at træffe en hurtig beslutning, hvilket er en god ting, eftersom folk er uhyre utålmodige på nettet. Har du derimod ingen priser, kan det give dine besøgende det indtryk, at du er dyrere, end du rent faktisk er.